مدیر عامل آبفا فارس خبر داد؛

شناسایی بیش از ۱۵ هزار انشعاب غیرمجاز در فارس / رشد ۲۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱

مدیر عامل شرکت آبفا فارس گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ هزار تخلف در برداشت غیرقانونی آب و انشعاب‌های غیرمجاز در استان شناسایی شده است که این تعداد رشد ۲۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

علی جان صادق پور مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز تضییع حقوق مشترکان قانونی می‌شود، اظهار کرد: وصل انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود و دارای مجازات‌های قانونی است؛ زیرا علاوه بر اختلال در خدمات رسانی منظم، به دلیل برداشت‌های بی رویه منجر به تضییع حقوق سایر مشترکان، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه‌های توزیع می‌شود.

او با ارائه تعریفی کلی از استفاده کنندگان غیرمجاز (سرقت آب) از آب آشامیدنی، به مجازات‌های قانونی این اشخاص نیز اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده، دارند.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: از طرفی بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز (سرقت آب) از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس ادامه داد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای متخلف در نظر گرفته شده است.

او با هشدار به استفاده کنندگان از انشعابات غیرمجاز، افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در روند آبرسانی به مشترکان، در پارسال شناسایی انشعابات غیرمجاز را با شدت و جدیت در دستور کار قرار دادیم و در سال ۱۴۰۳ نیز به طور مستمر و مضاعف پیگیری خواهیم کرد.

مقام ارشد آب و فاضلاب استان فارس تأکید کرد: رای همه کسانی که اقدام به وصل انشعابات غیرمجاز کنند (سرقت آب)، بدون اغماض پرونده قضایی تشکیل می‌شود و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس تصریح کرد: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، لذا کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، به جبران خسارت، جزای نقدی، قطع انشعاب و برخورد قانونی محکوم می‌شوند.

او افزود: بر اساس آمار، تیم شناسایی انشعابات غیرمجاز، در سال ۱۴۰۲، موفق به شناسایی و تبدیل حدود ۵ هزار و ۶۹۶ فقره انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز و نیز شناسایی نزدیک به ۹ هزار و۹۵۱ تخلف و برداشت غیرمجاز از شبکه‌های آبرسانی شده است.

رئیس هیأت مدیره آبفا فارس گفت: شناسایی این تعداد انشعاب و برداشت غیرمجاز آب نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۶۴ درصد رشد داشته است و در همین رابطه تعدادی از این تخلفات به مراجع قضایی معرفی شده اند.

با اقدامات صورت گرفته مشکل تعداد قابل توجهی از مناطقی که به علت تخلفات صورت گرفته دچار مشکل کم آبی بودند، با جمع آوری انشعابات غیر قانونی (سرقت آب) مرتفع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار