از گرفتن وام تا فروش طلای روز مبادا؛ وقتی ایرانی‌ها برای کمک به غزه سنگ تمام گذاشتند

مشت نمونه خروار کمک‌های ایثارگرانه ایرانی‌ها به مردم غزه به روایت دانشجوی فلسطینی شد.

از روزی که دانشجوی فلسطینی جامعه المصطفی (ص) در قم، با اصرار‌های مخاطبان ایرانی کانالش، جمع‌آوری کمک نقدی برای غزه را شروع کرد، حدود ۲ماه می‌گذرد؛ ۲ماهی که هر روزش برای او با یک حرکت غافلگیر‌کننده از طرف ایرانی‌ها در حمایت از مردم غزه، همراه بوده است. 

نه‌فقط دغدغه‌مندی مردم ایران نسبت به شرایط بحرانی مردم غزه و فداکاری‌شان در چشم‌پوشی از سرمایه‌ها و پس‌انداز‌های روز مبادایشان برای کمک به زنان و کودکان فلسطینی، بلکه توسل تعدادی از آنها به راه‌هایی برای کسب درآمد به نیت کمک به غزه، اتفاقاتی بوده که شادی و غم و حیرت را همزمان به قلب «مهدی صالح» نشانده. واکنش این شهروند غزه مقیم ایران در مقابل این ایثارگری‌ها، دعایی از ته دل است برای سهیم شدن ایرانی‌ها در اجر جهاد در راه خدا...

حالا همه در غزه، تیم کمک‌های ایرانی را می‌شناسند

«تن‌ها راه ارتباطی من با مردم ایران، یک کانال در پیام‌رسان ایتا به نام «روایت غزه» است که از طریق آن، اخبار و اطلاعات و تحلیل‌هایم درخصوص فلسطین و جنگ اخیر غزه را با آنها در میان می‌گذاشتم. از ابتدای جنگ، مخاطبان کانال با اصرار از من می‌خواستند برای حمایت از مردم غزه، راهی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی اعلام کنم. شدت گرفتن رنج‌های مردم غزه به‌ویژه در بخش شمالی شهر از یک طرف و باز شدن روزنه‌های کوچکی برای رساندن کمک‌های نقدی، باعث شد احساس دین و تکلیف کنم و از حدود ۲ماه قبل، جریان جمع‌آوری کمک برای ساکنان شمال غزه را از طریق همان کانال شروع کنم.»

حالا و بعد از گذشت کمتر از ۲ماه، قلب و ذهن «مهدی صالح»، معروف به «صالح غزه ای»، پر است از محبت‌های بی‌حد و مرز مردم ایران نسبت به مردم غزه. از نگاه او، ایرانی‌ها در کمک‌رسانی به غزه، سنگ تمام گذاشته‌اند: «چند روز قبل، دوستان واسطه ما در غزه، داشتند گزارشی از فعالیت‌های انجام‌گرفته ارائه می‌دادند. می‌گفتند الحمدلله کار، گسترده شده و حالا آنها به‌عنوان تیم کمک‌های ایرانی در غزه معروف شده‌اند و دارند در مناطق بیشتری، تیم‌های کمک‌رسانی تشکیل می‌دهند. همه اینها، نتیجه برکت کمک‌های خالصانه مردم ایران است. اگر نیت‌های پاک آنها نبود، هیچ کاری انجام نمی‌گرفت.»

۷میلیارد تومان؛ کمک ایرانی‌ها به غزه از طریق یک کانال شخصی!

«تا امروز، بیش از ۷میلیارد تومان از محل کمک‌های مردم ایران به کانال «روایت غزه» که یک کانال شخصی است و هیچ‌گونه تبلیغی ندارد، جمع‌آوری شده است. اینهمه دغدغه‌مندی مردم ایران نسبت به موضوع فلسطین و اشتیاق و همت آنها برای کمک‌رسانی به مردم غزه، واقعاً ارزشمند و برای من به‌عنوان یک شهروند فلسطینی، خیلی غرورآفرین است. به همه عزیزانی که در این کمک‌رسانی مشارکت کردند، خداقوت می‌گویم و از خداوند می‌خواهم به اموال‌شان برکت بدهد.»

صالح غزه‌ای مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های موجود، این مبالغ در چند مرحله به شمال غزه ارسال شده و آنجا در قالب «موکب غزه»، صرف طبخ و توزیع غذای گرم، احیای چاه‌های آب برای تأمین آب شرب موردنیاز خانوار‌های ساکن در مناطق مختلف شمال غزه، تهیه لباس و کفش، تهیه اقلام ضروری بهداشتی و تهیه شیرخشک و پوشک نوزادان شده است.»

* (روی دستنوشته کودک فلسطینی نوشته: ما داریم از گرسنگی می‌میریم...)

یک کیلو برنج در غزه، یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان!

این روز‌ها، همه‌جا صحبت از قحطی گسترده در غزه و استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان یک سلاح برای کشتار هرچه مردم بی‌پناه در این شهر است. مهدی صالح هم با توجه به اطلاعاتی که از تیم اجرایی موکب غزه کسب کرده، درباره شرایط دسترسی به اقلام خوراکی در غزه، می‌گوید: «این روز‌ها پیام‌هایی از مخاطبان کانال دریافت می‌کنم که در آن، از هزینه‌ها در غزه می‌پرسند. متأسفانه به دلیل ادامه محاصره غزه و ممانعت اسراییل از ارسال کمک‌ها، بسیاری از کالا‌ها در غزه وجود ندارد و قیمت کالا‌های موجود هم، چند برابر شده و بدتر اینکه، همین قیمت‌های سنگین هم، ثابت نیست.

طبق آخرین اطلاعات دریافتی من از غزه در چند روز قبل و با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی، قیمت چند قلم از نیاز‌های اساسی مردم در غزه به این شرح است: 

*برنج: هر کیلو برنج در غزه، حدود ۲۸دلار یعنی حدود یک میلیون و۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

*آرد: قیمت هر کیلو آرد از ۲۰ تا ۳۰دلار یعنی از یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان، نوسان دارد.

*هزینه تأمین آب شرب: پمپ‌های آب که با گازوئیل کار می‌کند، روزانه می‌تواند ۴ساعت کار کند و آب شرب را از چاه‌های تخریب‌شده در غزه استخراج کند. با توجه به هزینه ۱۵دلاری هر لیتر گازوئیل در غزه، هزینه کارکرد روزانه هر پمپ آب، ۳۰۰دلار معادل ۱۸میلیون تومان است. این هزینه، برای هر ۴ساعت کارکرد ژنراتور‌های بزرگ، ۱۵۰۰دلار معادل ۹۰میلیون تومان است.»

روزی که بچه‌های غزه، نونوار شدند

صحبت از جدیدترین اقدامات انجام‌شده برای خدمت‌رسانی به ساکنان شمال غزه توسط تیم روایت غزه که به میان می‌آید، لبخند کمرنگی روی لب صالح غزه‌ای می‌نشیند و می‌گوید: «این روز‌ها، توجه همه به گرسنگی مردم غزه و تلاش برای رساندن غذای گرم به آنهاست، اما بعضی نیاز‌های آنها، به چشم نمی‌آید. برای مثال، مردمی که در مراکز پناهندگی و مناطق تخریب‌شده دیگر در شمال غزه زندگی می‌کنند، عملاً تمام دارایی‌شان را در بمباران خانه- هایشان از دست داده‌اند و حتی لباس‌ها و کفش‌هایشان، زیر آوار خانه‌ها مانده. به همین دلیل، تنها لباسی که برای پوشیدن دارند، همانی است که از روز بمباران به تن داشته‌اند. حتی بسیاری از مردم، پابرهنه هستند.

با توجه به همین شرایط، یکی از موارد در نیازسنجی‌های تیم اجرایی ما در غزه، تهیه لباس و کفش برای کودکان شمال غزه بوده؛ و خوب است بدانید تا امروز به لطف خدا توانسته‌ایم برای بیش از ۱۲۰۰کودک در ۱۴ محله، لباس و کفش و دمپایی تهیه و توزیع کنیم.»

وقتی کودکان غزه از گرسنگی شهید می‌شوند، روز مبادا همین امروز است

روایت ایثارگری‌های مردم ایران در کمک به غزه اما، حکایتی دیگر است که دانشجوی فلسطینی داستان ما، در هر فرصتی به آن می‌پردازد. اهدای طلا‌هایی که در خانواده‌های ایرانی، پس‌انداز روز مبادا محسوب می‌شود، یکی از مصادیق همین ایثارهاست: «بسیاری از مردم ایران که در کمک‌رسانی به غزه مشارکت داشته‌اند، درواقع پس‌انداز و سرمایه روز مبادایشان را به مردم غزه اهدا کرده‌اند و این، خیلی عجیب و ارزشمند است. یکی از مخاطبان کانال روایت غزه، بعد از واریز ۸۵میلیون تومان، پیامی برایم فرستاده و نوشته بود: «امروز توفیق پیدا کردیم قطعه طلایی که برای روز مبادا کنار گذاشته بودیم را بفروشیم و با شرمندگی از ناتوانی در کمک بیشتر، تقدیم مردم غزه کنیم.»

چند روز قبل هم، مخاطب دیگری، عکس یک النگوی طلا را برایم ارسال کرد و نوشت: «همسرم چند روز بود می‌گفت دلش می‌خواهد النگویش را نذر غزه کند. بالاخره چند دقیقه قبل، آن النگو را با قیچی بریدیم برای فروش...» اینها فقط ۲نمونه از فداکاری و ازخودگذشتگی مردم ایران برای غزه و هزینه‌ای است که آنها برای‌ایستادن در کنار برادرانشان پرداخت کرده‌اند. در مقابل اینهمه ایثار، فقط می‌توانم بگویم ان‌شاء‌الله خدا اجر مجاهدت در راه خودش را به آنها بدهد.»

دختر ۹ساله و یک ایثار بزرگ به عشق فلسطین

«هفته گذشته از طرف هیئت دانشگاه علم و صنعت دعوت شده بودم برای سخنرانی درباره شرایط غزه. بعد از مراسم، دوستی که واسطه این دعوت بود، گفت: ما یک هیئت و جلسه قرآن خانوادگی هم داریم. می‌آیی به آنجا هم سر بزنیم؟ موافقت کردم. در پایان آن هیئت خانگی که می‌خواستم محل را ترک کنم، ۲دختربچه به طرفم دویدند و هرکدام، پاکت و جعبه‌ای به من دادند. سؤال که کردم، گفتند می‌خواهند طلا‌هایشان را به کودکان غزه هدیه کنند. از آن میان، دختر خانم ۹ساله گفت هرچه طلا که پدر و مادرش از زمان تولد برایش خریده‌اند به اضافه یک ربع سکه را به مردم غزه هدیه می‌دهد...»

مهدی صالح انگار هنوز هم در شوک آن اتفاق باشد، سکوت می‌کند و لحظاتی بعد می‌گوید: «غافلگیر شده بودم. دلم نمی‌خواست آن دختران عزیز، اینطور از هدایایی که برایشان دوست داشتنی بود، بگذرند. باید به والدین این بچه‌ها به خاطر تربیت‌شان تبریک گفت. گرچه خوشحال بودم که این دختران عزیز، چنین روحیه و تفکری داشتند و به معنای ایثار رسیده بودند، اما واقعاً این اتفاقات، برای من خیلی سنگین است. با این حال، به خودم اجازه نمی‌دهم هدایای مردم ایران به مردم غزه را رد کنم. می‌دانید، نفسِ گذشتن از دارایی و دادن آن در راه خدا، جهاد است. یک وقت، آن دارایی، مال شماست و یک وقت، جان‌تان. مجاهدان در میدان جنگ، از جانشان می‌گذرند. این مردم عزیز هم، از اموال و دارایی‌هایشان به خاطر خدا و برای حمایت از مردم مظلوم غزه می‌گذرند. هر دوی اینها، جهاد در راه خداست.

همین دادن مال در راه خدا، یک حسی در دل انسان می‌کارد و روحیه‌ای ایجاد می‌کند که سال‌های سال می‌تواند به‌واسطه آن، با حال خوب زندگی کند. این گذشتن از مال در راه خدا، خیلی برکت دارد و برکتش نه‌فقط شامل دهنده مال، بلکه شامل گیرنده آن هم می‌شود. روایت‌های تیم اجرایی ما در غزه، شهادت می‌دهد که این کمک‌ها، برکت بسیار زیادی دارد و اتفاقی که در عمل می‌افتد، فراتر از برآورد‌های آنهاست.»

تقبل روزه استیجاری و گرفتن وام برای کمک به غزه!

«ماجرای کمک‌های مردم ایران به غزه، خیلی فراتر از اینهاست. مسئله حتی دیگر به بخشیدن طلا و پول روز مبادا محدود نمی‌شود. گاهی پیام‌هایی به دستم می‌رسد که حیران می‌مانم. بعضی‌ها حتی هیچ پس‌اندازی هم ندارند و برای کمک به غزه، خودشان را به زحمت میاندازند. مثلاً دو نفر از دو شهر مختلف پیام داده بودند که دلشان می‌خواست به مردم غزه کمک کنند، اما هیچ پولی نداشتند. یکی از آنها نوشته بود: «من، درآمدی ندارم، اما تلاشم را می‌کنم که روزه یا نماز استیجاری بگیرم و مبلغش را برای عزیزان‌مان در غزه واریز کنم»! نفر دوم هم، یک خانم مشهدی بود که نوشته بود: «پولی برای کمک نداشتم. به نیت مردم غزه، یک دور ختم قرآن برای یک نفر قبول کردم. پولی که به‌عنوان حق‌الزحمه این کار گرفتم، مبلغ کمی است، اما ان‌شاء‌الله کمک کند...»

صالح که دانشجوی رشته دین و رسانه جامعة المصطفی (ص) در شهر قم است، با این نیت‌های خیر و فضا‌های معنوی بیگانه نیست، اما اتفاقاتی که مردم ایران در ۲ماه کمک‌رسانی به مردم غزه از طریق کانال او رقم زده‌اند، با تمام دانسته‌ها و تجربیات او متفاوت است: «یک روز، فیش واریزی ۳۰میلیون تومانی برای من ارسال شد. پیامی که بعد از آن به دستم رسید، حیرت‌انگیز و بارونکردنی بود. فرستنده پیام، نوشته بود: «این ۳۰میلیون تومان را به نیت کمک به مردم غزه، وام گرفتم!»

آقا مهدی سری به حیرت تکان می‌دهد و می‌گوید: «درک اینهمه ایثار مردم ایران، برای من خیلی سخت است. اینکه پولی در اختیار نداشته باشی و خودت را به سختی بیندازی برای کمک به مردم غزه، اتفاق خیلی بزرگی است. ما واقعاً راضی نیستیم عزیزان به زحمت بیفتند. از همه علاقه‌مندان کمک به غزه تقاضا می‌کنیم خودشان را در سختی و فشار قرار ندهند. ان‌شاء‌الله خداوند، این نیت‌های خیر و پاک را از همه عزیزان قبول کند و اجر مجاهدان را به آنها بدهد.»

ماجرای لبخندی که با سختی فراوان، به لب مادران و نوزادان نشست

مهدی صالح در پایان صحبت‌هایش، با اشاره به یک نکته مهم در جریان کمک‌رسانی به شمال غزه، می‌گوید: «ما تابع دوستانی هستیم که به‌عنوان تیم اجرایی، در غزه مشغول خدمت هستند. از‌آنجا‌که این افراد به صورت می‌دانی و از طریق صحبت با مسؤولان مراکز پناهندگی، نیازسنجی انجام می‌دهند، از نیاز‌های ضروری و اولویت‌دار مردم باخبرند. ذکر این نکته و تکرار آن، اهمیت دارد و لازم است عزیزانی که دوست دارند به غزه کمک کنند، مطلع باشند که ما روی خرید و توزیع هیچ کالایی در غزه، اصرار نمی‌کنیم. این دوستان تیم اجرایی هستند که تعیین می‌کنند چه نیازی، در اولویت است و چه کالایی، امکان خرید و توزیع در غزه را دارد. البته ما از همان ابتدا، این اجازه را از مردم عزیز ایران و مخاطبان کانال هم گرفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم و همچنان هم می‌خواهیم که کمک‌هایشان را به نیت «عام» به غزه اهدا کنند تا بیشترین کمک با بهترین کیفیت به دست مردم غزه برسد.»

صالح غزه‌ای با ذکر یک مثال، این موضوع را بیشتر تشریح کرده و می‌گوید: «حدود ۲ماه قبل، گروهی از مادران که دانشجوی دانشگاه شریف بودند، حدود ۹۰میلیون تومان جمع‌آوری کردند و اصرار داشتند با آن مبلغ، فقط و فقط شیرخشک برای نوزادان غزه تهیه شود. من هم با توجه به نیت خیر این گروه و زحمتی که کشیده بودند، نمی‌خواستم به آنها نه بگویم. با دوستان واسطه در غزه تماس گرفتم و ماجرای کمک این مادران را مطرح کردم. دوستان در جواب گفتند: «متأسفانه حتی یک قوطی شیرخشک هم در شمال غزه پیدا نمی‌شود!» 

اینطور بود که تیم اجرایی مجبور شد از جایی دیگر، شیرخشک تهیه کند و به همین دلیل، فرآیند خرید و انتقال بسته شیرخشک و پوشک نوزادان، طولانی شد. در هفته پایانی ماه مبارک رمضان بود که به لطف خدا و بعد از زحمت‌های فراوان تیم روایت غزه در شمال، بالاخره موفق شدیم بسته شیرخواران را تهیه و توزیع کنیم؛ بنابراین بار دیگر از مردم خیّر ایران درخواست می‌کنیم کمک‌هایشان به غزه را با نیت عام انجام دهند.»

علاقه‌مندان برای مشارکت در کمک‌رسانی به غزه از طریق کانال «روایت غزه»، می‌توانند به نشانی @SalehGaza در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنند. 

منبع: فارس

برچسب ها: فلسطین ، ایران ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
یه سر به جنوب وبچه های پایین شهر خودتون بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
برفرض که مردم ایران چهاروعده غذا برای انها تهیه کردند
این براشون میشه زندگی؟!
داشتند زندگیشونو میکردند و خیلی بهتر از ایرانیان
پوتین و دوستانش اغفالشون کردند و باعث نابودیشون شدند حالا کاسه گدایی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
هم وطن های گلم. خداوند در قران قول دادند که هفت صد برابر جبران میکنند
خودتان هم شاد و سرحال میشوید
چونکه وقتی از این دنیا رفتیم .ممکنه بازماندگان اعتقادی به کمک و کارهای خیر نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
تمام فروش نفتمان معادن گاز وووو برای یمن فلسطین ووو است خرج کشور از جریمه خودروها مالیات قبوض آب برق ووو ۵سال اضافه بیمه مالیات ها که شهرداری ها و ازمردم و کسبه وبازاریان از فروش یک آدامس تا طلا ووو تامین می شود
آخرین اخبار