نقش پنهان کهکشان راه شیری در اساطیر مصر باستان

یک مطالعه جدید نقش پنهان کهکشان راه شیری در اساطیر مصر باستان را توضیح داده است.

مصریان باستان به داشتن اعتقادات مذهبی و دانش نجومی در مورد خورشید، ماه و سیارات معروف بودند، اما تا کنون مشخص نبود که کهکشان راه شیری چه نقشی در اعتقادات و فرهنگ مصر باستان داشته است.

یک مطالعه جدید توسط یک اخترفیزیکدان در دانشگاه پورتسموث، رابطه بین کهکشان راه شیری و الهه مصری Nut را روشن می‌کند.

"Nut" الهه آسمان است که اغلب به عنوان یک زن پرستاره به تصویر کشیده می‌شود. این اسطوره از زمین در برابر سیل محافظت و نقش اصلی را در چرخه خورشیدی ایفا می‌کند، به گونه‌ای که خورشید را هنگام غروب می‌بلعد و دوباره آن را در طلوع خورشید در سپیده دم به دنیا می‌آورد.

این مطالعه بر متون و شبیه سازی‌های مصر باستان تکیه دارد تا استدلال کند که کهکشان راه شیری ممکن است توصیفی آسمانی از الهه Nut به عنوان آسمان باشد.

این مطالعه استدلال می‌کند که الهه آسمان، Nut، بر اساس متون مصر باستان و شبیه سازی آسمان، تجسم کهکشان راه شیری است.

مطمئناً تصویر Nut بر اساس متون مصر باستان و شبیه سازی از آسمان به عنوان یک زن تعظیم کننده یادآور کهکشان راه شیری است که بر فراز آسمان در حال حرکت است. این مطالعه نشان می‌دهد که در زمستان، کهکشان راه شیری بر روی بازو‌های دراز شده Nut به تصویر کشیده می‌شد، در حالی که در تابستان، کهکشان روی ستون فقرات آن کشیده می‌شد.

دانشیار اخترفیزیک دکتر اور گرائر که این مطالعه را انجام داده است، گفت: وقتی داشتم کتابی در مورد کهکشان‌ها می‌نوشتم و در مورد اسطوره‌های راه شیری تحقیق می‌کردم، با الهه Nut روبه رو شدم. دخترانم را به موزه بردم. آنها مجذوب این تصویر از زنی با کمان شدند و مدام از او می‌خواستند داستان‌هایی درباره او بشنوند. این اتفاق، جرقه‌ای بود تا من علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم نجوم و مصر شناسی را برای انجام یک تحلیل دوگانه نجومی و چند فرهنگی از الهه آسمان ترکیب کنم و اینکه آیا واقعاً می‌توان آن را به کهکشان راه شیری مرتبط کرد یا خیر.

دکتر گرائر از طیف وسیعی از منابع باستانی، از جمله متون اهرام و متون تابوت، استفاده کرد و آنها را در کنار هم با شبیه سازی‌های پیچیده از آسمان شب مصر مقایسه کرد.

او شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کرده که راه شیری حضور الهی Nut را برجسته کرده است. علاوه بر این، دکتر گرائر باور‌های مصری را با باور‌های فرهنگ‌های دیگر پیوند داد و شباهت‌هایی را در نحوه تفسیر جوامع مختلف از کهکشان راه شیری تبیین کرد.

وی گفت: مطالعه من نشان می‌دهد که نقش Nut در انتقال متوفی به زندگی پس از مرگ و ارتباط آن با مهاجرت سالانه پرندگان با درک فرهنگ‌های دیگر از کهکشان راه شیری مطابقت دارد؛ که مثال آن یک مسیر ارواح بین مردمان مختلف در آمریکای شمالی و مرکزی یا به یک مسیر پرندگان در فنلاند و کشور‌های بالتیک است.

وی ادامه داد: تحقیق من نشان می‌دهد که چگونه ترکیب رشته‌ها می‌تواند بینش‌های جدیدی را در مورد باور‌های باستانی ارائه دهد، و روشن می‌کند که چگونه نجوم بشریت را در بین فرهنگ ها، جغرافیا و زمان به هم متصل می‌کند. این مقاله شروعی هیجان انگیز برای یک پروژه بزرگتر برای فهرست نویسی و مطالعه بین فرهنگی اسطوره‌های کهکشان راه شیری است.

این مطالعه در مجله Astronomical History and Heritage منتشر شده است.

منبع: phys.org