بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر در استان، این میزان بارندگی در روند جبران خشکسالی تأثیری نخواهد داشت.

حسینی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: بارندگی‌های چند روز پیش در استان مربوط به موج سوم است که از جنوب استان وارد شد و به تبع آن میزان بارندگی در جنوب نسبت به شمال استان بیشتر بود.

او افزود: معمولا بهار در استان ۱۵ تا ۲۰ روزه بود، اما امسال بهار طولانی‌تری داشتیم که این یک انحراف از میانگین بلند مدت است و در روز‌های پایانی آن هستیم.

حسینی بیان کرد: شرایط کره زمین امسال به صورتی بود که زمستان در استان از اسفند شروع شد و شرایط زمستانه تقریباً در حال اتمام است؛ یعنی دوره زمستانه وارد بهار شده و به جای سه ماه به یک ماه و نیم کاهش پیدا کرده و اگر در سال‌های متوالی این وضعیت ادامه پیدا کند حتی امکان این وجود دارد که فصل‌ها عوض شود یعنی شرایط زمستان به طور کامل در بهار اتفاق افتد.

کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵، ۲ درجه به دمای استان اضافه شود و این بارندگی‌های اخیر به لحاظ زمانی دو ماه قبل باید اتفاق می‌افتد ولی به دلیل گرمای تابستان پارسال، به بهار امسال موکول شد.

او عنوان کرد: به طور کلی در میزان بارندگی افزایش نداشتیم و این میزان بارش در روند خشکسالی استان تأثیر نخواهد داشت، زیرا به طور مثال در بیرجند در ۳۰ سال گذشته ۲۱ سال خشکسالی داشتیم و باید در سال‌های آینده شرایط بارندگی به نحوی باشد که بتوانیم بگوییم به دوره ایستایی رسیده‌ایم؛ در صورتی که شرایط عادی، شرایط تَرسالی است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی استان، هر یک قطره بارندگی اهمیت زیادی دارد بنابراین از شهرداری می‌خواهیم که طرح سد‌های بتنی یا انحرافی را بیشتر کنند تا بارندگی پشت سد‌ها و رسوب‌ها جمع شود و آب هدر نرود؛ همچنین از آنجایی که میزان نفوذ آب در سطح شهر کم است و حجم قابل توجهی از آب بارندگی خارج می‌شود تقاضا داریم تا ۱۰۰ یا بند‌های خاکی در استان را در مناطق شهری افزایش دهند تا هم رطوبت هوا در بیشتر شود و هم میزان ذخیره آب افزایش یابد.

المان‌های شهری بیرجند، مناسب با آداب و رسوم استان است یا خیر؟

میرزایی معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: المان‌های نوروزی بخشی از اقدامات شهری است و برای تمام سنین در نظر گرفته شد که در فراخوان شهری از میان آثاری که به ما رسید انتخاب صورت گرفت و در کمیته‌ی نهایی بررسی و انتخاب شد.

او افزود: گونه‌های گیاهی کار شده در شهر نیز باید گونه‌هایی می‌بود که با آب و خاک استان سازگاری داشته باشد و از آنجایی که آب مورد استفاده برای آبیاری گیاهان و گونه‌ها در بیرجند شور است، امسال درخت پالم را انتخاب کردیم و هیچ اقدامی سلیقه‌ای و بدون کار کارشناسی انجام نشده است.


بیشتر بخوانید


میرزایی بیان کرد: دهکده مینیاتوری در میدان ابوذر بیرجند یکی از المان‌هایی است که با آداب و رسوم استان همخوانی دارد و امسال در سطح شهر بیرجند ۷۰ المان کار کردیم که فقط المان‌های نوروزی نبوده و برای عید فطر نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند ادامه داد: امسال بیش از ۳۲۰ هزار بوته گل و ۲۰ هزار اصله درخت در سطح شهر بیرجند کاشتیم و علاوه بر آن اقدامات نوروزی دیگری انجام شده است که مردم می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره ۱۳۷ و ۸۶۱۲۱۳۶ اعلام کنند.

فروزانفر عضو شورای شهر بیرجند گفت: در زمینه المان‌های نوروزی مشارکت کم و انتخاب محدود بود و امسال در فضای شهری در مباحث هویتی مربوط به استان کمی ضعیف‌تر کار کردیم در حالی که می‌بایست آداب رسوم محلی و محصولات محلی بیشتر به نمایش گذاشته شود که اگر کمی وسواس در این زمینه بیشتر و هزینه بیشتری می‌شد، می‌توانست نتیجه بهتری داشته باشد که تلاشمان را می‌کنیم بیشتر به سمت معرفی پیشینه استان از طریق المان‌های شهری برویم.

او افزود: البته تصمیماتی که در کمیته‌های داخلی سازمان سیما و منظر گرفته می‌شود رأسا اجرا می‌شود و ما فقط در کمیته زیباسازی حضور داشتیم که المان‌ها در آنجا بررسی و با توجه به کم بودن پیشنهادات ناچار به انتخاب از میان گزینه‌های موجود بودیم.

فروزانفر بیان کرد: در مورد المان سر در بازار بیرجند، طراحی آن با میراث فرهنگی و فقط اجرای آن در دست شهرداری است که این عقیده را داریم که به لحاظ اندازه مناسب نیست ولی چون امکان دخالت نداشتیم و مرجع اصلی معمولاً میراث فرهنگی است نتوانستیم در این مورد نظری بدهیم.

برچسب ها: خشکسالی ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار