دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی

دستورالعمل ساترا در حوزه تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی، شامل پنج فصل با ۹۶ بند مختلف است.

محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درخصوص انتقاد برخی از کاربران شبکه نمایش خانگی از تعدادی از سکو‌های صوت و تصویر به علت پخش تبلیغات بازرگانی گفت: ما سه نوع تبلیغات داریم، یک نوع تبلیغات سیاسی است که نزدیک انتخابات پخش می‌شود، یک نوع تبلیغات مذهبی و ایدئولوژی است و یک نوع دیگر تبلیغات، تبلیغات تجاری است.

وی افزود: در این تبلیغات تجاری یک نفعی می‌رسد به صاحب نمانامی یا صاحب برندی. در این بخش مشخص دستورالعمل داریم ولی نکته اش این است که این یک بخشی است که ذی نفعی دارد. مثلا ۶ سکوی ابتدای ما در نمایش خانگی سال گذشته حدود ۲ هزارو ۶۲۰ میلیارد تومان از این حوزه بهره‌مند بودند، ۶ سکوی پرکاربرد و اصلی از منظر مخاطب، این مسئله‌ای جدی است و بستر نشر این تبلیغات را همه مردم می‌دانند.

وی گفت: شکایت و حرف مردم در این حوزه چی است؟ مردم اعلام می‌کنند که ما خیلی تبلغ می‌بینم. مردم اعلام می‌کنند که رده سنی در تبلیغات رعایت نمی‌شود و غیرمتعارف است پس این مسئله ابعاد مختلفی دارد.

وی گفت: پس دستور العمل‌هایی که داده می‌شود باید جامع باشد، یعنی نیاز‌های و دغدغه‌های مردم و یوزر‌های کاربر‌ها را کامل پوشش بدهد. حوزه دیگر این است که حاکمیت یک سری دغدغه‌هایی دارد مثلا مسئله زندگیف، چون تبلیغات پرتکرار است و تاثیری که تبلیغات می‌تواند روی سطح زندگی و فرهنگ مردم بگذارد قابل توجه است و لایه دیگر خود فعالان صنعت هستند.

وی افزود: در این دستورالعمل‌ها ما سعی کردیم همه ابعاد را ببنیم، ما نشست‌هایی با کارشناسان این حوزه و استادان دانشگاه در رشته ارتباطات و رشته‌های جامع شناسی و مرتبط برگزار کردیم، حدود بیست کشور را مطالعه کردیم که صنعت تبلیغات خیلی جدی دارند؛ که برسیم به این چه فضای وجود دارد در صنعت تبلیغات دنیا و چه قوانینی دارند. این چارچوب‌ها خیلی مهم است باید نقطه تعادل همه ذی نفع‌ها باشد هم مردم در عین حال هم حاکمیت و هم خود فعالان صنعت.

وی گفت: در این دستورالعمل‌ها باید گزینه‌های باشد که مردم خودشان بتوانند خودشان کیفیت پخش را انتخاب کنند و اینکه مسئله رد تبلیغ خیلی مهم است. سکو‌ها ملزم هستند که به کاربر اطلاع دهند برای انواع سرویس‌هایی که وجود دارند. مثلا ما مشخص کردیم رسانه‌هایی که اشتراک محور هستند دوتا تبلیع در ابتدای محتوا و دوتا در انتهای یک محتوا داشته باشند.

خلعتبری افزود: هر دستورالعملی مادامی که ضمانت اجرایی نداشته باشه خیلی جدی تلقی نمی‌شود ما در این دستورالعمل ضمانت اجرا در نظر گرفتیم، بحث جریمه ریالی و نقدی در نظر گرفتیم برای سکو‌هایی مختلف.

وی گفت: در تمام سکو‌ها سامانه ساپرا وجود دارد و امکان ندارد سکوی باشد و مجوز ساترا را داشته باشد، اما سامانه ساپرا نداشته باشد مردم می‌توانند شکایت خودشان را در این بخش درج کنند که بررسی و برخورد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.