منیر شفیق: توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است

نظریه پرداز و مبارز فلسطینی در گفتگو با برنامه جهان امروز تاکید کرد امروزه توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است.

برنامه «جهان امروز» شبکه سراسری خبر، جمعه شب با موضوع «شاهدی بر یک قرن مقاومت» و با حضور «منیر شفیق»، نظریه پرداز و مبارز فلسطینی پخش شد، مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید: 

سؤال: ما در آستانه روز نکبت و سالگرد اشغال فلسطین هستیم، پنج روز دیگر تاریخ این اشغالگری به ۷۶ سال می‌رسد. شما ۱۹۳۴ متولد شده اید، یعنی سال‌ها قبل از آغاز اشغال رسمی فلسطین. تاریخ اشغالگری رژیم صهیونیستی را با چشمان خودتان دیده اید، چه تصویری از اولین روز‌های اشغالگری در ذهن شما نقش بسته است و چه حسی داشتید؟

شفیق: قبل از اینکه رژیم صهیونیستی به وجود بیاید، من در قلمون قدس زندگی می‌کردم. ما زندگی ساده، زیبا و خوبی داشتیم، در آنجا همه شاد بودند، همه کار‌های عادی خودشان را انجام می‌دادند. ناگهان در سال ۱۹۴۸ بر اساس قطعنامه‌ای، فلسطین را تقسیم کردند و کشور ما را به اشغالگران صهیونیست دادند. بعد از آن وارد جنگ شدیم، پدر من وکیل بود و کار‌های نظامی هم انجام می‌داد.

انگلیسی‌ها قبل از اینکه بروند ملت فلسطین را خلع سلاح کردند و وضعیت نامناسبی در آن زمان داشتیم. حتی اگر کسی یک گلوله داشت آن را برای مبارزه اهدا می‌کرد. همه کشور‌های عربی هم شان تحت سیطره فرانسه و انگلیس بودند و یا توافقات دوجانبه‌ای داشتند که دست شان در مبارزه با صهونیست‌ها بسته شده بود. ارتش کشور‌های عربی هم ضعیف بودند و تجهیزات تهاجمی و دفاعی هم نداشتند، پدرم اعتقاد داشت که این جنگ سرنوشت خوبی نخواهد داشت بخاطر اینکه توازن قوا به نفع ما نبود و متأسفانه فلسطینی‌ها و اعراب ضعیف بودند.

همه کشور‌ها علیه فلسطین بودند و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند حتی شوروی سابق هم به خاطر دریافت اسرار ساخت بمب هسته ای، موضع خودش را تغییر داد و با تقسیم فلسطین موافقت کرد. ظرف یک هفته رژیم صهیونیستی قدس غربی را اشغال کرد.

سؤال: به نظر شما هفتم اکتبر و نبرد طوفان الاقصی، در بین تمام نبرد‌هایی که در طول ۷۶ سال قبل با رژیم صهیونیستی در جریان بوده است چه جایگاهی دارد؟ فکر می‌کنید شما را به پیروزی نهایی نزدیک‌تر کرده است؟

شفیق: از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۰ ما تحت فشار رژیم صهیونیستی بودیم و همیشه به ما زور می‌گفت و هر کاری که دوست داشت انجام می‌داد. در نیرد طوفان الاقصی، رزمندگان مقاومت در مدت کوتاه، خیلی راحت شهرک‌های اشغالی کنار نوار غزه را تصرف کردند. این شهرک‌ها همان خانه‌های ملت فلسطین بودند. طوفان الاقصی یک اقدام غیرمنتظره بود که ارتش رژیم صهیونیستی اینطور شکست خورد. من وقتی وضعیت را نگاه می‌کنم که دائم درحال شکست بوده ایم، ضعیف بوده ایم، کوچانده شدیم، اما حالا با چشم خودم می‌بینم که ارتش اسرائیل شکست خورده است، برای من یک عمر می‌ارزد، آن لحظه برای من یک عمر ارزش داشت و نمی‌توانم بگویم چطور می‌توانم خوشحالی خودم را ابراز کنم، این تفسیر من از این وضعیت است، باید درباره موازنه قوا صحبت کنم.

در ابتدا موازنه قوا کاملاً به نفع اسرائیل بود، حتی توازن قوا در جهان و جهان عرب هم به نفع اسرائیل بود و سرنوشت ما این بود که آنها بیایند و جنایت انجام بدهند، هر اقدامی که می‌خواهند را انجام بدهند؛ بنابراین امروز وارد یک مرحله جدیدی شده ایم، این عملیات بزرگ، این طوفان الاقصی، یک توازن قوای جدیدی را ایجاد کرد، امروز توازن قوای قبلی نیست، ما الان قوی هستیم، قدرت داریم، جهان هم، جهان آن روز نیست، جهانی نیست که آمریکا و فرانسه در آن حکومت کنند یا شوروی وجود داشته باشد و مقداری این زور بگوید و مقداری آن، امروز جهان هم تغییر کرده است، آمریکا قدرت و هیمنه خودش را از دست داده است، دیگر آمریکا سیطره بر جهان ندارد، همانطور که در سال مثلاً ۱۹۴۸ یا دهه پنجاه، شصت، هفتاد، آمریکا بر وضعیت جهان سیطره داشت، اما اکنون تضعیف شده است، قطب‌های جدیدی در جهان به وجود آمده است، روسیه، چین، ایران، هند، ترکیه، آفریقای جنوبی، برزیل، این کشور‌هایی شده اند که قوی هستند و وضعیت جهانی را تغییر داده اند.

در همین حال رژیم صهیونیستی در داخل دچار مشکل شده است و خودشان می‌گویند که وضعیت ما خیلی بد شده است و ممکن است از بین برویم. قدرت نظامی آنها هم مثل قبل نیست، رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن چیزی است که قبلاً بوده است، توازن قوا هم به نفع فلسطین تغییر کرده است، همین اخیراً دیدیم که ایران چطور با پهپاد و موشک به رژیم صهیونیستی حمله کرد و آمریکا التماس می‌کرد که آرام حمله کنید، خسارت زیاد نداشته باشد، این نشان می‌دهد که وضعیت به نفع ما است، لبنان را ببینید، حزب الله، عراق، یمن، سوریه، همه آنها حامی فلسطین هستند. الان در مرحله هستیم که مقاومت تقویت شده است، ایران دارای متحدان قوی است، محور مقاومت آنقدر قوی شده است که می‌تواند یک بازیگری جهانی محسوب شود، در همین حال می‌بینیم آن طرف اسرائیل درحال فروپاشی است، بله هنوز دچار فروپاشیدگی نشده، اما بسیار ضعیف شده است، این وضعیت جدیدی است که ما شاهد آن هستیم و می‌گوییم که بعد از طوفان الاقصی جهان وارد یک مرحله جدید شده است.

رژیم صهیونیستی زمینی وارد نوار غزه شد بعد از طوفان الاقصی و می‌خواست مقاومت را نابود کند، اما نتوانست مقاومت الان در نوار غزه دست برتر را دارد، با اینکه صهیونیست‌ها از هوا و زمین تسلط دارند و می‌توانند ضربه بزنند. آنها تلاش کردند نوار غزه را به راحتی اشغال کنند، اما این حملات و این اشغالگری مثل قبل نیست. این بار دیدیم که مقاومت از درون تونل‌ها هجوم خوب و دفاع خوب داشتند و موفق شدند اقدامات خوبی انجام دهند و همچنان آمادگی دارند که مقاومت کنند. الان بیش از هفت ماه یعنی بیش از دویست روز است که مقاومت دارد تمام تلاش خودش را برای مقابله با صهیونیست‌ها می‌کند و صهیونیست‌ها هم تمام نیروی خودشان را آورده اند، اما دست برتر دست مقاومت است و ابتکار عمل دست آنها است؛ بنابراین همین الان می‌گویم اگر همین الان جنگ تمام شود باید پیروزی مقاومت اعلام شود. رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌توانند جنگ را تمام کنند، آنها در مقابل مقاومت و متحدان آن شکست خورده اند، جهان بخاطر این وضعیت تغییر کرده است و ما در وضعیت بسیار خوبی در زمینه سیاسی و نظامی هستیم. یک مورد که ما با آن درگیر هستیم، کشتاری است که غیر نظامیان است که می‌بینیم که هفت ماه است بزرگ‌ترین جنایت انجام شده است. 

سؤال: به رغم حجم خرابی‌ها و کشتار شاهد هستیم که مردم نه تنها حمایت شان از مقاومت کمتر نشده است، بلکه بیشتر شده است و همچنان پای گروه‌های مقاومت، جهاد اسلامی و حماس ایستاده اند. توضیح بدهید که چرا مردم فلسطین این روحیه را دارند؟

شفیق: فرقی بین مقاومت و ملت فلسطین وجود ندارد. اینکه جنایت و ظلم می‌شود، برای همه مردم فلسطین است، مردم فلسطین ستمدیده هستند، مقاومت هم شریک است، مقاومت سلاح در دست دارد و مقاومت می‌کند، مردم هم مقاومت می‌کنند. با این همه هجوم و جنایت و کشتار، مردم باید تسلیم می‌شدند، اما می‌بینید که مردم فلسطین اینطور نبودند، مردم با مقاومت هستند، مسئله بعدی اینکه، مقاومین، مجاهدین و رزمندگان، همان مردم هستند، برادران و خواهران و اقوام شان همان مردم هستند. وقتی آنها زخمی یا شهید می‌شوند، رزمنده هم خانواده اش را از دست داده است، همه با هم هستند؛ بنابراین یک وحدتی وجود دارد، یک مسئله است، ایمان به خدا، اعتماد به خدا و اینکه شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند، این ایمان است که ارزش مردم را نشان داده است و ارزش را بالا برده است. من چطور بگویم که چرا این اتفاقات افتاده است، اما ایمان به خدا و معاد نداشته باشم. همین ایمان باعث شده است که مردم تحمل کنند این صبر یک بعد ملی و عربی دارد فلسطینی است که سرزمین است، اما یک بعد ایمانی هم دارد. ایمان مسئله مهمی است در این جنگ و ثابت شده است چه اهمیتی دارد این صبر مردم؛ بنابراین در جهان می‌بینیم که می‌گویند اسلام باعث می‌شود که فرد، فرزند شهید خود را می‌گیرد و می‌گوید الحمدالله، این خیلی عجیب است و مسئله بزرگی است.

سؤال: صهیونیست‌ها بی دغدغه نسل کشی می‌کنند و حتی تصاویری که از سربازان آنها وجود دارد اینکه این کار را با لذت انجام می‌دهند و انگار این نسل کشی تفریح است. دلیل این همه بی رحمی را چه می‌دانید؟

شفیق: من برمی گردم به ۱۹۴۸، در آن زمان رژیم صهیونیستی جنایات زیادی انجام داد، اما همه آنها جنایت‌های پراکنده و کوچکی بود و حتی انکار می‌کرد که چنین کاری کرده است، اما الان علناً اعلام می‌کند و می‌گوید ما کشته ایم. در سال ۱۹۴۸ تعداد زیادی جنایت مخفی ماند و بعداً مشخص شد، اما الان علناً می‌گوید می‌کشم، خراب می‌کنم، باز هم خواهم کشت و به کسی هم پاسخگو نیست، قانون بین المللی را زیر پا گذاشته است، وجدان انسانی و وجدان جهانی را نقض کرده است، انسانیت را پایمال کرده است، تفسیر این چه است، رژیم صهیونیستی عقلش را از دست داده است، این یک دیوانگی است، بخشی از آن هم این است که آنها به یکسری خرافات اعتقاد دارند، خرافاتی که باید بکشند، کودکان و زنان را بکشند و این در تورات آمده است. توراتی که دست آنها است، ما به تورات اعتقاد داریم، اما نه آن توراتی که در دست آنها است، تورات آنها کشتار زنان و کودکان و مردم را حتی بیگناهان را بی محدودیت قبول می‌کنند. در رژیم صهیونیستی افراد به این کشتار‌ها افتخار می‌کنند و می‌گویند فلسطینی‌ها اصلاً انسان نیستند. 

سؤال: صحبت از مقاومت شد، نظر شما را در ایران بپرسم، از انقلاب اسلامی امام خمینی، ایران خودش را به صف اول حمایت از مظلوم رساند، همزمان که برخی از اعراب به فلسطین خیانت کردند و سازش با اسرائیل را پذیرفته اند، ایران در تمام این سال‌ها همچنان درکنار فلسطین باقی مانده است و کنار بقیه گروه‌های مقاومت. بعنوان یک فلسطینی فارغ از تمام این عناوین، نگاه شما به ایران چه است؟

شفیق: من ارتباط قدیمی با ایران دارم، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی من با انقلاب و ایران آشنا بوده ام. در آن زمان در سال ۱۳۵۷، وضعیت عرب و فلسطینی‌ها بسیار بد بود. مصر به طرف صلح رفته بود، معاهده ننگین را امضا کرده بود، خروج مصر از میدان جنگ که بزرگ‌ترین کشور عربی بود، یک اختلال زیاد و وحشتناکی ایجاد کرده بود. در این زمان بود که مشیت الهی این بود که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شود و در ملت فلسطین و جهان عرب تغییر ایجاد شود و ملت فلسطین یک جایگزین پیدا کند، یک جایگزین قوی‌تر پیدا کند، از روز اول مصر از میدان خارج شد، خیلی مسئله مهمی است، ایران وقتی که انقلاب شد، آشکارا امام خمینی (ره) اعلام کرد که سفارت اسرائیل باید تعطیل شود و آن سفارت را به فلسطینی‌ها دادند و مهمتر از آن اعلام کرد که آمریکا شیطان بزرگ است و رژیم صهیونیستی غده سرطانی در بدن امت است که باید بیرون بیاید.

ایران از همان زمان کنار مقاومت ایستاد و امام اعلام کرد که ما درکنار مقاومت و مردم فلسطین خواهیم بود تا نابودی اسرائیل، این هدف راهبردی ایران بود. هنگامی که امام خمینی (ره) فوت کردند و امام خامنه‌ای (دام ظله) روی کار آمدند، من معتقد هستم که یک حافظ و یک امین وارد صحنه شد و خط امام خمینی (ره) را دنبال می‌کند و مهمتر اینکه آن دیدگاه را عمیق‌تر کرد و آن دیدگاه را در میدان وارد کرد، در زمان بسیار طولانی، ایران را تقویت کرد، مواضع سیاسی و نظامی ایران رشد پیدا کرد، از مقاومت حمایت کردند. همه اینها به توصیه و راهنمایی‌های امام خامنه‌ای (دام ظله) بوده است. سیاست ایران در مورد فلسطین قابل شک و تردید نیست، ۴۵ سال است که می‌بینیم ایران با آمریکا ارتباطی ندارد و با رژیم صهیونیستی دائماً در جنگ بوده است، جنگ مستقیم نبوده است ولی دشمنی واضح و روشن بوده است. علاوه بر این اگر می‌خواهید نقش ایران را ببینید، سخنان مقاومت و فلسطین که از حمایت صحبت می‌کنند را گوش ندهید، از اسرائیل گوش کنید، ببینید آنها چه می‌گویند، همه مسئولیت را گردن ایران می‌اندازند، حتی طوفان الاقصی را می‌گویند که کار ایران بوده است، این یک شهادت مهم در نقش ایران است. 

سؤال: در چند هفته اخیر حمایت جدید و متفاوتی از فلسطین در صحنه دنیا رخ داده است، تازه‌ترین کانون‌های اعتراضات در روز‌های گذشته دانشگاه‌های غربی است. چه احساسی پیدا می‌کنید بعد از این ۷۵ سال مبارزه می‌بینید که جوان‌ها در غرب اینطور برای فلسطین به صحنه آمده اند؟

شفیق: من در اروپا حضور داشته ام، در زمانی که برای ویتنام اعتراضاتی بود یا در مورد جنگ کره تظاهرات دانشجویی رخ می‌داد. تفاوت آن تظاهرات با این تظاهرات این است که تظاهرات کنونی علیه رژیم صهیونیستی است، این خیلی مهم است، تظاهرات الان برای حمایت از فلسطین و مظلومیت فلسطین است، این فرق می‌کند با تظاهراتی که علیه آمریکا در جنگ ویتنام بود. تظاهرات علیه آمریکا در برخی از کشور‌ها هم وجود داشت بخاطر اینکه مثلاً از ویتنام عقب بکشند، اما اکنون چه، امروز بر علیه رژیم صهیونیستی همه دولت‌های غربی عصبانی هستند، بخصوص بخاطر شعار‌هایی که می‌گویند، آنها قانون ضد یهود دارند و کسی را که علیه رژیم صهیونیستی حرفی بزند جریمه می‌کنند. اما وضعیت امروز را ببینید نظامیان چطور دانشجویان را با خشونت کتک می‌زنند.‌ای غربی‌ها چطور شما این کار را انجام می‌دهید، شما دیگران را به استبداد متهم می‌کنید، وحشیگری شما که بیشتر است، الان غرب اسلحه خودش را از دست داد، اسلحه خودش چه بود که علیه چین و روسیه و ایران استفاده می‌کرد، دموکراسی و حقوق بشر و اینها بود، اما اکنون سلاح را از دست داده است. الان وضعیت را ببینید آنها در برابر حقوق بشر در غزه ساکت شده اند، چه حقوق بشری، مردم را می‌کشند، کشتار جمعی است، الان تظاهرات را سرکوب می‌کنند، دولت‌ها سکوت کرده اند، در آمریکا و اروپا شاهد این وضعیت هستیم و در کشور‌های دیگر هم شاهد این تظاهرات دانشجویی هستیم که این بسیار مهم است، محتوا و ماهیت آن خیلی مهم است. برخی از آنها حتی می‌گویند فلسطین از بحر تا نهر باید آزاد شود که این خیلی عالی است و این یک مسئله راهبردی است که رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد. 

سؤال: این شعار فلسطین و آزادی آن از بحر تا نهر، مقامات آمریکایی را خیلی اذیت کرده است. حتی در مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه تصویب کرده اند علیه این شعاری که دانشجویان می‌دهند. 

شفیق: بخاطر اینکه کنگره عصبانی است، بسیار عصبانی از این انقلاب دانشجویی، این بر سرنوشت آمریکا تأثیر می‌گذارد. اینها کسانی هستند که بعد از ۲۰ سال می‌خواهند آینده ساز آمریکا باشند، حکومت کنند، الان آنها تظاهرات می‌کنند، علیه رژیم صهیونیستی، آنها در مورد وجود رژیم صهیونیستی تظاهرات می‌کنند، علیه حمایت از رژیم صهیونیستی تظاهرات می‌کنند این با تظاهرات‌های قبلی خیلی فرق می‌کند. ما از ویتنام صحبت نمی‌کنیم، ویتنام تمام شد، اما داستان فلسطین ادامه دارد، رژیم صهیونیستی، جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد و تا زمانی که آزاد شود این داستان ادامه خواهد داشت و وقتی آزاد شد دیگر این تظاهرات نیست. 

سؤال: اشاره کردید به خوی وحشیگری که در رژیم صهیونیستی و حامیان آن وجود دارد، اینها دهه‌ها شعار حمایت از قوانین بین المللی و مقررات بین المللی می‌دادند، امروز نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، درست چند ساعت پیش، کاری با منشور ملل کرد که بسیار بازتاب پیدا کرده است و همه رسانه‌ها دارند تصاویر آن را پخش می‌کنند. 

شفیق: ننگ او است، ننگ رژیم صهیونیستی است، این رژیم شر مطلق است، به هیچ وجه کسی نمی‌تواند این رژیم را تبرئه کند. رژیم صهیونیستی این همه جنایت انجام داده است و هیچکس توان دفاع از آن را ندارد، تا الان چنین چیز‌هایی اتفاق نیفتاده است، رژیم صهیونیستی، غرب و آمریکا الان در باتلاق گیر کرده اند. در عرصه نظامی نمی‌توانند مقاومت را از بین ببرند، در عرصه سیاسی نمی‌توانند جنگ را تمام کنند بخاطر اینکه مقاومت و محور مقاومت تا این جای کار پیروز است، بخاطر همین است که دیوانه شده اند، شکست پشت شکست، یک فرمانده نظامی می‌فهمد که توازن قوا چه است، می‌فهمد که شکست خورده است و چرا شکست خورده است. آنها هر کاری که کردند همه شکست، شکست و شکست و نمی‌توانند خسارت را ترمیم کنند. وقتی در جنگ شکست می‌خورند، وجودشان و سرنوشت آنها و آینده آنها از بین رفته است. نتانیاهو دارد ماجراجویی می‌کند و رژیم صهیونیستی را به قمار گذاشته است. 

سؤال: اشاره کردید به عملیات وعده صادق ایران و موشک‌هایی که به سرزمین‌های اشغالی فرستاد. جای دیگر هم گفتید که ایران دورانی به کمک فلسطین آمد که مصر عرصه را ترک کرده بود. بنده چند هفته پیش دیدم که یکی از تحلیلگر‌های صهیونیست درباره عملیات ایران و پاسخ ایران، تحلیل کرده بود و گفته بود که بعد از مصر جمال عبدالناصر، ما برای اولین بار دوباره داریم در منطقه خودمان یک کشوری می‌بینیم که انگار هیچ ترس و ابایی ندارد که با ما رویارویی کند. نظر شما را جزئیتر درباره آن شبی بپرسم که ایران با موشک‌های خودش سرزمین‌های اشغالی و پایگاه هوایی نواتیم را هدف قرار داد؟

شفیق: ببینید می‌توانم تشبیح کنم موضع ایران با عبدالناصر را، اما عبدالناصر در محاصره بود و نتوانست تجهیزات خودش را تقویت کند. مشکل آنها با ایران این است که رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است، ایران قدرت نظامی دارد، موشک‌های بالستیک دارد، فناوری قوی دارد، متحدان و رزمندگان و مقاومان قوی دارد از غزه تا یمن. این به این معنی است که ایران نه فقط مشابه عبدالناصر بوده است بلکه الان خطری برای توازن قوا است؛ بنابراین الان در بهترین مرحله در تاریخ مقاومت هستیم. 

سؤال: درباره آینده این جنگ، آینده نبردی که هفت ماه از آن گذشته است، بعد از تمام این سال‌ها مبارزه، آینده خود فلسطین را چطور می‌بینید؟

شفیق: رژیم صهیونیستی الان قدرت خودش را در سیطره نظامی از دست داده است و می‌توانیم بگوییم که یک توازن قوای راهبردی ایجاد شده است. الان رژیم صهیونیستی لبه یک پرتگاه ایستاده است، جنگ، آتش بس، جنگ، آتش بس، اما هیچ راه حلی پیدا نمی‌کند، بخاطر اینکه طرح صهیونیست‌ها این نیست که یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد یا دو کشور به وجود بیاید، آنها همه فلسطین را می‌خواهند، آنها می‌خواهند همه فلسطینی‌ها از این سرزمین بیرون بروند، آنها سرنوشتی برای فلسطین قائل نیستند؛ بنابراین رژیم صهیونیستی می‌بیند که باید فلسطینی‌ها را شکست بدهد، اما موفق نمی‌شود.

از سوی دیگر شهرک نشین‌ها غیر قانونی در سرزمین ما هستند، اگر آنها بروند کجا می‌روند، به غرب می‌روند، آنها در غرب جایی دارند و کوچ خواهند کرد، بروند آنجایی که دوست شان دارند، از آنها دفاع می‌کنند، به اروپا برگردند، همه چیز خیلی ساده حل می‌شود. ما کشور‌های عربی را حتی قانع می‌کنیم که بهترین کشتی‌ها و بهترین هواپیما‌ها را دراختیار آنها بگذارند تا از این سرزمین بروند. این اتفاق خواهد افتاد، آنها به این نتیجه رسیده اند که این جنگ‌ها فایده‌ای ندارد و راه حلی ندارد و نمی‌توانند فلسطینی‌ها را شکست بدهند. بعضی‌ها می‌گویند که فلسطین یک دولت کوچکی شود درکنار آنها زندگی کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. بهترین کار این است که صهیونیست‌ها از این سرزمین بیرون بروند و یک کشور به وجود بیاید که یهودی و مسیحی و مسلمان همه درکنار هم باشند. اما مسئله این است که صهیونیست‌ها مساوات را قبول ندارند، آنها خودشان را برگزیده خدا می‌دانند، بهتر از همه می‌دانند، چطور ممکن است با فلسطینی‌ها سازش کنند و ببینند که مثلاً یک پلیس راهنمایی رانندگی فلسطینی یک یهودی را جریمه کند، آنها این را قبول نمی‌کنند؛ بنابراین بروند جایی که دوست شان دارند، در رفاه هستند و وضع شان بهتر است آنها هم آنجا را دوست دارند، این یک منطق ساده برای حل مسئله فلسطین است، آنها نمی‌توانند کاری کنند اگر می‌توانستند پیروز شوند، تا الان پیروز شده بودند، اما نمی‌توانند. 

در پایان سخنانم یک جمله می‌گویم که این جنگ اثبات کرد، نیروی بزرگ نظامی در فلسطین است، ملت فلسطین همه آماده جانفشانی هستند و یک جبهه و یک محور بزرگ و قوی به وجود آمده است و ایران در آن نقش اساسی دارد، یک جهان جدید به وجود آمده است که آمریکا در آن تسلط ندارد و چند قطبی شده است، جهان عادلانه‌تر خواهد شد و ما امت اسلامی می‌توانیم پرچم جهان آزاد، جهان با عدالت و مساوات بین ملت‌ها را بالا بگیریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود بر مردم فلسطین
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
افرين به اين مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
مطمئنی حالت خوبه
از فلسطین چیزی نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
بعد از پایان جنگ ، دیگر چیزی از صهیونیست باقی نمیماند مهاجرت معکوس صهیونیستها در راه است
انزوای صهیونیستها در راه است امنیت و شکست ناپذیری آنها از بین رفت حالا صهیونیستهای منزوی باید جوابگوی خون‌ مظلومان و خرابه های جنگ باشند اگر داعش بود که دولتی وجود نداشت جوابگو باشه ولی صهیونیستها هستند و باید جریمه قتل ها و خرابی ها بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این نظام سرمایه داری صهیونیسمی غربی صفاتش از شیطان پرستی که منشاء اصلی آن دروغ وعهد شکنی وتفرقه اندازی وجنگ وخونریزی برای منافع مالی شخصی میباشد حالا این شیطان پرستان از سپر یهودی بودن استفاده کرده اندتا دین یهود را هم خراب کنند
آخرین اخبار