برنامه‌ریزی برای ثبت شهر صحنه به عنوان شهر ملی گیلاس و عسل ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صحنه از برنامه‌ریزی برای ثبت شهر صحنه به عنوان شهر ملی گیلاس و عسل ایران با برگزاری رویداد‌های گردشگری خبرداد.

سعید بروشان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صحنه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای شهرستان صحنه در حوزه گردشگری، گفت : وجود این ظرفیت‌ها باعث شده تا امکان برگزاری رویداد‌های گردشگری مختلفی را در این شهرستان داشته باشیم. 

وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها طی چند سال اخیر تعدادی رویداد گردشگری همچون جشنواره گیلاس، سیب سرتخت، انگور کندوله، روغن حیوانی و سمنو پزان کرتویج را برگزار کردیم و امسال نیز برگزاری پنج رویداد دیگر در دستورکار قرار گرفته است. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه افزود: از آنجایی که یکی از برند‌های مهم شهرستان صحنه، گیلاس آن است که مرغوبیت و کیفیت آن در ایران پرآوازه شده، لذا برنامه‌ریزی‌ها را برای ثبت صحنه به عنوان شهر ملی گیلاس ایران انجام داده‌ایم. 

وی لازمه تبدیل صحنه به شهر ملی گیلاس را برگزاری رویداد‌های گردشگری در این حوزه عنوان کرد و گفت: در این راستا سال ۱۳۹۸ برای اولین بار جشنواره گیلاس در صحنه برگزار شد، اما شیوع بیماری کرونا برگزاری جشنواره را در سال‌های بعدی متوقف کرد. اکنون با توجه به اتمام همه‌گیری کرونا، برگزاری دومین دوره جشنواره گیلاس را در دستور کار قرار داده‌ایم که طبق برنامه‌ریزی‌ها این رویداد اوایل تیرماه در روستای سردهلق دهستان خدابنده لو برگزار خواهد شد. 

وی یادآورشد: تاکنون چندین نشست برای برگزاری این رویداد در سطح شهرستان برگزار شده و همه دستگاه‌های ذیربط نیز پای کار آمده اند تا آن را به بهترین شکل برگزار کنیم. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه یکی دیگر از برند‌های مهم شهرستان صحنه را عسل آن عنوان کرد و گفت: شرایط آب و هوایی مطلوب و طبیعت بکر و سرسبز این شهرستان این بستر را فراهم کرده که بخشی از مردم صحنه در کنار باغداری به کار پرورش زنبور عسل بپردازند و یکی از بهترین و مرغوب‌ترین عسل‌های ایران را در این منطقه تولید کنند. 

وی تاکید کرد: با وجود اینکه عسل صحنه نیز شهرت زیادی دارد، اما متاسفانه تاکنون جشنواره‌ای برای آن در این شهرستان برگزار نشده که طبق برنامه‌ریزی انجام شده احتمالا پس از ماه محرم و صفر این جشنواره را برگزار خواهیم کرد. 

بروشان خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با برگزاری جشنواره عسل صحنه، زمینه‌ای برای ثبت ملی صحنه به عنوان شهر ملی عسل داشته باشیم و در نهایت پرونده ثبت صحنه به عنوان شهر ملی گیلاس و عسل را اجرایی کنیم. 

وی به دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان صحنه اشاره کرد و گفت: سیب سرتخت و انگور کندوله از دیگر برند‌های مشهور صحنه هستند که تاکنون یک دوره جشنواره آن را در روستای کندوله برگزار کرده‌ایم و جشنواره دوم نیز احتمالا در شهریور یا مهرماه در روستای سرتخت برگزار خواهد شد. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه تصریح کرد: تاکنون چند دوره جشنواره سمنو پزان و روغن حیوانی توسط بخش خصوصی در روستای کرتویج بخش کندوله برگزار شده که امسال این جشنواره‌ها برگزار خواهند شد. 

وی با بیان اینکه گیاهان بهاری یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرستان صحنه برای رویدادسازی است که تاکنون مغفول مانده، عنوان کرد: کوه امروله یکی از رویشگاه‌های اصلی گیاهان بهاری در استان است که تاکنون آنگونه که باید و شاید روی آن تبلیغات خاصی صورت نگرفته و می‌توان با برگزاری بازارچه‌های فروش گیاهان بهاری و یا برگزاری جشنواره خوراک‌های بهاری در این زمینه نیز به گردشگری شهرستان کمک کرد که البته برای تحقق آن به حمایت سایر دستگاه‌ها نیاز داریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.