گلایه‌‌های ادامه دار اهالی ندوشن از فعالیت معادن

اهالی ندوشن از تخریب محل چرای دام‌ها و مراتع بر اثر توسعه معادن در این بخش گلایه‌مند هسند.

 استان یزد دومین استان معدنی كشور با ذخیره بالاست و تنوع این معادن در برخی شهرها همچون اردكان، بافق و ندوشن بیش از سایر مناطق است.

شغل بیشتر مردم ندوشن دامداری است و شیر و محصولات لبنی آن به علت استفاده دام از گیاهان دارویی دارای طعم و مزه خاصی است كه در استان یزد و استانهای همجوار زبانزد است.

آنچه در این منطقه در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده، فعالیت های بی رویه معدنكاری و شركت های معدنی و گسترش آنهاست به گونه ای كه روزگار ناخوش طبیعت زیبا و مناطق بكر گردشگری آن را كه لرزان بوده و در بسیاری از قسمت ها با خشكسالی دست و پنجه نرم می كنند شكننده تر و ناخوش تر از همیشه كرده است.

رحمانی معاون آمار و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: اعتبارات مرتبط با معادن هر ساله در قالب قوانین بودجه سنواتی به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود. 

وی ادامه داد:درآمد‌های مربوط به معادن به حساب خزانه دولت واریز و بازگشت آن سقفی دارد که توسط مجلس شورای اسلامی در قالب جداولی هرساله مشخص می‌شود. 

معاون آمار و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد ادامه داد: پس از واریز سهم معادن، این سهم باز خزانه دولت به نسبت سهم هر شهرستان این اعتبارات واریز می‌شود.

رحمانی گفت: برای ندوشن از محل این درآمد ۴۱ میلیارد تومان برای احداث جاده ندوشن -ورزنه، دو میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی خانه‌ اسلامی ندوشن و یک میلیارد تومان برای مرکز جامع سلامت ندوشن هزینه شده است. 

وی ادامه داد: برای منابع سال ۱۴۰۳ در صورت واریز و بازگشت به صورت مرحله‌ای اعتبار بین طرح‌ها توزیع می‌شود. 

معاون آمار و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تاکید کرد: به نسبت پرداختی هرکدام از معادن و خسارت معادن در منطقه، اعتبارات بین نقاط تحت تاثیر توزیع می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.