شکوفایی اقتصاد گلستان با گسترش باغ‌های زیتون

با برنامه‌ریزی علمی و حمایت دولت جهادی سیزدهم، گلستان می‌تواند به یکی از قطب‌های جدید تولید محصول زیتون در کشور تبدیل شود.

شرایط اقلیمی و خاک مناسب، یکی از ظرفیت‌های مناسب گلستان برای توسعه باغ‌های زیتون است که با برنامه‌ریزی علمی و حمایت دولت جهادی سیزدهم، این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های جدید تولید این محصول در کشور تبدیل شود تا در نتیجه آن، توسعه اقتصادی و افزایش اشتغالزایی برای منطقه فراهم گردد.

در گلستان ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در نواحی شمالی و شرقی وجود دارد.

به گفته نویدرضا فرهانی معاون باغبانی جهادکشاورزی گلستان، این استان پنج هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زیتون از ارقام «کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی" دارد که سال زراعی گذشته پنج هزار و ۳۰۰ تُن محصول از این سطح برداشت و روانه بازار شد.

جهادکشاورزی گلستان طی چند دهه اخیر برای دستیابی به اهدافی، چون تغییر کاربری زمین‌های شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره‌برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات روغن، ایجاد باغ زیتون را در این استان در دستور کار خود قرار داده و در راستای آن از علاقمندان به ایجاد باغ زیتون در زمین‌های مستعد منطقه در قالب طرح‌هایی از جمله تغییر کاربری اراضی شیب‌دار حمایت می‌کند.

یک کارشناس زیتون مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص ظرفیت گسترش باغ‌های زیتون در این استان شمالی گفت: ایجاد باغ زیتون در این خطه به توسعه اقتصادی ساکنان منطقه کمک می‌کند، چون این منطقه شرایط خاک و اقلیم مناسبی برای توسعه زیتون دارد.

حسین فریدونی افزود: بهره‌برداران علاقمند به ایجاد باغ زیتون در استان باید راهنمایی کارشناسان باغبانی حوزه زیتون را بیشتر مدنظر قرار دهند تا آینده سرمایه‌گذاری آنان تضمین شود.

به گفته وی از سرگیری کاشت زیتون در این خطه در قالب طرح‌های «طوبی» از سال ۱۳۷۰ و «تغییر کاربری اراضی شیبدار» در دهه ۱۳۸۰ آغاز شد و همچنان با حمایت دولت تداوم دارد.

گلستان مستعد سرمایه‌گذاری باغ زیتون

این پژوهشگر حوزه زیتون در گلستان خاطرنشان کرد: زمین‌های سنگی ماسه‌ای و سخت در منطقه، مستعد ایجاد باغ زیتون و تولید محصول بهتر نسبت به سایر زمین‌ها هستند.

وی یادآورشد: تولید نهال مطمئن و بارده، معرفی ارقام مقاوم به سرما و خشکی و خرید تضمینی محصول از دلایل حمایت از توسعه باغ‌های زیتون در استان است.

ممانعت از خام فروشی

این پژوهشگر زیتون در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان معتقد است: با توجه به این که تولید زیتون، به توسعه استان کمک خواهد کرد باید سرمایه‌گذاری هدفمند در جلوگیری از خام فروشی آن با فراهم کردن زنجیره فرآوری و بازرگانی درست و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط در استان ایجاد شود.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، اکنون در حوزه صنایع تبدیلی زیتون نیز در این استان ۱۸ کارخانه دومنظوره فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی بیش از ۱۵ هزار تن در شهرستان‌های مینودشت و گالیکش و گنبدکاووس فعال است.

وجود ۱۰۰ ژنیتک زیتون در کشور

فریدونی گفت: اکنون ۱۰۰ ژنتیک از هزار ژنتیک زیتون موجود دنیا در کشور وجود دارد و تولید زیتون در گلستان با وجود ظرفیت‌های ذکر شده، نیز یکی از محصولات مهم راهبردی در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وجود درخت زیتون در گلستان با قدمت بالا، بیانگر شرایط آب و هوایی مساعد برای تولید محصول زیتون در این استان است و یکی از گزینه‌های اصلی ایجاد باغ‌های مثمر و اقتصادی گلستان، زیتون است.

وی با بیان این که توسعه زیتون در گلستان نیازمند مدیریت چالش‌هایی آن است، گفت: از جمله چالش‌های زیتون در این استان شمالی، تغییر اقلیم است که باید با لحاظ مدیریت کاشت، داشت و برداشت آن به درستی از سوی بهره‌برداران و زیرنظر کارشناسان صورت گیرد.


رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: باغ مادری استاندارد زیتون در گنبدکاووس توسط این مرکز با هدف تولید نهال و پایداری تولید این محصول در استان ایجاد خواهد شد.

فاطمه شیخ افزود: مقدمات ایجاد باغ مادری زیتون در گنبدکاووس فراهم شده و به زودی این طرح عملیاتی خواهد شد.

ظرفیت تولید نهال زیتون در گلستان

معاون باغبانی جهادکشاورزی گلستان در خصوص ظرفیت تولید نهال زیتون در نهالستان‌های استان گفت: این استان ۱۰ نهالستان زیتون و با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ اصله نهال را دارد که علاوه بر تامین نهال موردنیاز استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

فرهانی، چشم‌انداز پیش بینی شده برای کاشت درختان زیتون و سایر درختان مثمر در گلستان را ۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: برای تحقق این مهم نیاز به اختصاص اعتبارات ویژه و مهمتر از آن تخصیص به موقع اعتبارات سالانه است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: زیتون ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.