صرفه جویی ۳۰ میلیون مترمکعب از محل مدیریت توزیع و مصرف آب در تهران

معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران گفت: مطابق مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، باید ۵۵ میلیون مترمکعب از آب سد‌های استان تهران کمتر برداشت کنیم که ۳۰ میلیون مترمکعب از محل مدیریت توزیع و مصرف آب و ۲۵ میلیون مترمکعب از طریق مدیریت تأمین، محقق می‌شود.

حسام خسروی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که تهران در سال آبی جاری، چهارمین خشک‌سالی پیاپی را تجربه می‌کند، گفت: پیش از این، دوره‌های خشک‌سالی در تهران به‌گونه‌ای بود که پس از دو سال خشک‌سالی، شاهد سه سال ترسالی بودیم، اما اکنون برای نخستین بار در بازه‌های آماری موجود، چهارمین سال خشک‌سالی پیاپی را شاهد هستیم.

به‌گفته وی، معمولا فصل آبگیری سد‌ها تا پایان خردادماه است و خشک‌سالی‌های اخیر ضمن تاثیر منفی بر وضعیت کمی آب‌های زیرزمینی، موجب کاهش موجودی سد‌های تامین‌کننده آب تهران شده است به‌گونه‌ای که مجموع ذخیره آب سد‌های تهران از ۸۲۰ میلیون مترمکعب در خردادماه سال ۱۴۰۰ به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب در خردادماه ۱۴۰۱ و معادل ۵۹۴ میلیون مترمکعب در خردادماه ۱۴۰۲ کاهش یافته و هم‌اکنون نیز موجودی این مخازن حدود ۳۰ میلیون مترمکعب کمتر از زمان مشابه پارسال است که امیدواریم که این کسری تا پایان خردادماه کاهش یابد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان تهران افزود: سال گذشته با اجرای پروژه‌های مدیریت تامین و توزیع و مدیریت مصرف آب توانستیم از بحران و تنش آبی استان تهران بدون هیچ محدودیت و قطع آب برای ساکنان این استان عبور کنیم به گونه‌ای که ذخایر آب سطحی این استان در ابتدای اسفند ۱۴۰۲ حدود ۲۴ میلیون مترمکعب بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بود.

وی به ضرورت کاهش ۱۰ درصدی برداشت از منابع آب سطحی در سال جاری اشاره کرد و افزود: سال گذشته توانستیم با مجموع اقدام‌های فنی و فرهنگی ۸۲ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی کمتر برداشت کنیم و امسال مطابق مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، باید ۵۵ میلیون مترمکعب از آب سد‌های استان تهران کمتر برداشت کنیم و این مهم با مدیریت مصرف و تقاضا امکان‌پذیر خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است تا ۳۰ میلیون مترمکعب از طریق مدیریت توزیع و مصرف آب و ۲۵ میلیون مترمکعب نیز از طریق مدیریت تامین جبران شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان تهران در ادامه از بهره‌مندی از سامانه‌های مدرن وهوشمند در شبکه آبرسانی پایتخت و استان تهران خبر داد و گفت: تمامی مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، فشارشکن‌ها، خطوط انتقال و توزیع و ... توسط سامانه‌های مدرن و هوشمند در مرکز کنترل آب تهران کنترل و پایش می‌شود و این امر نقش موثری در پایدارسازی شبکه توزیع آب تهران خواهد داشت.

وی همچنین به کاهش الگوی مصرف آب در استان تهران از ۱۴ به ۱۲ مترمکعب برای هر خانوار در هر ماه اشاره کرد و افزود: این کاهش الگو هیچ تاثیر سویی در مصارف خانوار‌های تهرانی نخواهد داشت و چنانچه این الگو از سوی شهروندان تهرانی رعایت شود، تاثیر بسزایی در کاهش مصرف و برداشت کمتر از ذخایر آب‌های سطحی خواهد داشت.

به گفته وی، با تغییر سبک زندگی و کمی دقت در مصرف آب مانند کاهش مدت زمان استحمام، پرهیز از مصارف غیرضروری و یا دقت نظر در مسائلی که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنیم، می‌توان الگوی ۱۲ مترمکعبی را برای هرخانوار تهرانی اجرا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار