پورعباس:

کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل خواهد شد/ شرایط برای داوطلبان بهتر خواهد شد

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: عدالت آموزشی علاوه بر کمیت آموزشی به کیفیت هم باید توجه کند.

عبدالرسول پورعباس سرپرست محترم سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج گفت: اکنون کمی سازی در نظام آموزش خوبی شده است اما موضوع تضمین کیفیت و ارزیابی مسئله‌ای مهم بوده است و  مسیر تحول در زمینه کیفی سازی است و یک سازمان بیرونی باید موضوعات مختلف را ازریابی کند. 

وی ادامه داد: بر اساس قانون مصوب سازمان وزارت خانه‌های ذیربط را ارزیابی می‌کند. این سازمان به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد و در این مسیر یک هیئت امنای تخصصی تشکیل و ارزشیابی‌های بیرونی انجام می‌شود و شاخص‌های مختلف را تعیین می‌کند. 

پورعباس تاکید کرد: اکنون بیشترین تعاملات را سازمان سنجش با مجلس دارد و از نظر نظارت و تعاملات همکاری‌ها با مجلس فرقی نخواهد کرد. 

وی افزود: تمام آزمون‌های کشور به این سازمان مربوط است و در این سازمان برگزار می‌شود و این به معنای این نبوده در واقع مسئولیت امتحانات نهایی با این سازمان است و این کار با تعامل با آموزش و پرورش و معلمان  و جزئیات این گونه مسائل در حال بررسی است. آزمون‌های ترکیبی، پاسخ کوتاه،  چند گزینه‌ای و حتی تشریحی است. 

وی ادامه داد: اکنون در آزمون سراسری دروس عمومی حذف شده است و آزمون در دو نوبت برگزار می‌شود و تا دو سال آزمون برای داوطلبان اعتبار خواهد داشت و تاثیر سوابق تحصیلی از ۴۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید. 

وی ادامه داد: کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل خواهد شد.  شرایط برای داوطلبان بهتر خواهد شد. ما پیش بینی کرده بودیم که آزمون هر شش ماه یکبار انجام شود اما در آزمون دی حدود ۵۰۰ هزار نفر کتاب‌های خود را به طور کامل نخوانده بودند. 

پورعباس ادامه داد: دو سال پیش دو هزار نفر  و امسال تنها ۲۵ فرد متخلف را دستگیر کرده‌ایم.  دستگاه‌های سیگنال یاب به طور دقیق عملکرده و کنکور با امنیت کامل برگزار شد. 

وی در خصوص تقلب در آزمون سراسری ادامه داد: شورای انقلاب فرهنگی قانونی وضع کرده تا داوطلبان در صورت اعتراض به سازمان‌های تخصصی مراجعه خواهند کرد. 

وی افزود: در گام اول انقلاب تحولات عظیمی در بخش پزشکی و غیر پزشکی، آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته‌ایم. در سازمان سنجش تجربه بیش از۴۰ ساله داشتیم و با ۳ وزارتخانه وزارت علوم، آموزش و پرورش و بهداشت همکاری داشته‌ایم.

سرپرست سازمان ملی سنجش ادامه داد: عدالت آموزشی فقط به کمیت آموزشی توجه نمی‌کند بلکه به کیفیت هم باید توجه کند.

پور عباس گفت: تمام آزمون‌های کشور به این سازمان مربوط است و در این سازمان برگزار می‌شود و امتحانات نهایی دانش آموزان امسال بدون تغییری نسبت به سال‌های قبل بر گزار می‌شود.

او ادامه داد: در ۴۰ سال اخیر گسترش کمی قابل قبولی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش داشتیم و بیشتر گام‌های برداشته شده در حوزه کمی بود و اکنون تعداد دانشجویان از تعداد صندلی‌‌های دانشگاه‌ها کمتر است.

پورعباس تاکید کرد: این به معنای کنار گذاشتن آموزش و پرورش نیست. در بخش دوم فعالیت‌ها هم کیفیت‌بخشی را دنبال می‌کنیم و ارزیابی درونی وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت را راستی‌آزمایی می‌کنیم.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: اکنون باید در حوزه کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها گام برداریم، در سازمان سنجش ضرورت توسعه مهارت و صلاحیت حرفه‌ای مدنظر است و برای تحقق آن نیاز به اقدامات فراسازمانی است و سازمان ملی سنجش از بازوهای اجرایی، فکری و کمک‌کننده به سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش خواهد بود.

پورعباس تاکید کرد: مسئولیت آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش در سال‌های آینده با سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است؛ افزود: این اقدام بدین معنا نیست که آموزش و پرورش کنار گذاشته می‌شود بلکه این سازمان با همکاری وزارتخانه آموزش و پرورش آزمون را برگزار و بر آن نظارت می‌کند. 

وی ادامه داد: سازمان ملی سنجش به عنوان یک ناظر بیرونی، گزارش‌های کیفی ارائه شده از سوی آموزش و پرورش به ویژه میزان تحقق سند تحول بنیادین را رصد خواهد کرد.

وی افزود: هیئت امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند و  شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش افزود: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی حدود یک‌سال پیش با تصویب شورای عالی انقلابی فرهنگی آغاز به کار کرد و در دوره سه ماهه و پس از تدوین اساسنامه، در شورا به تصویب رسید.

وی گفت: بودجه سازمان عمومی و اختصاصی است که از کمک‌های مردمی هم استفاده خواهد کرد.

پورعباس گفت: در برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی ذکر شده که نظام سنجش و ارزشیابی ذیل تعلیم و تربیت و آموزش عالی باشد.

خبرنگار: حمید جنیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کنکور واقعی از بین رفت و فاتحه او مرا باید خواند
آخرین اخبار