۱۳۰ مبتلا به تالاسمی در قزوین تحت پوشش قرار دارند

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی قزوین گفت: ۱۳۰ فرد مبتلا به بیماری تالاسمی در قزوین تحت پوشش این انجمن قرار دارند.

محمدامین همتگر مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی قزوین گفت: تعدادی هم از اتباع مبتلا به تالاسمی نیز تحت پوشش این انجمن قرار دارند که به دلیل سکونت موقت و فصلی خود نمی‌شود آنان را جزو آمار انجمن به حساب آورد.

وی با اشاره به این موضوع که تولد بیماران تالاسمی در سال‌های اخیر خیلی کمتر شده است، افزود: در بحث پیشگیری و بهداشت اقدامات خوبی برای بیماری تالاسمی انجام شده است و حالا بیشتر اعضلای تحت پوشش ما افراد بزرگسالی هستند که در مرحله پایان تحصیلات دانشگاهی قرار دارند.

همتگر ادامه داد: در واقع بیشتر اعضای تحت پوشش این انجمن در سنی هستند که بحث اشتغال و ازدواجشان مطرح است، اما متاسفانه بسیاری از ارگان‌های خاص و خصوصی میل چندانی به جذب بیماران خاص ندارند تا جایی که مساله اشتغال این جوانان امروز به یکی از مهمترین مشکلات این انجمن تبدیل شده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در شرایط استخدامی برای معلولان نیز سهمیه ویژه وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه این موضوع برای بیماران خاص در نظر گرفته نشده است.

همتگر در خصوص پیشگیری از این بیماری توضیح داد: در آزمایش‌های پیش از ازدواج چنانچه زن و مرد هر ۲ مبتلا به تالاسمی "مینور" باشند، ریسک بچه دار شدن برای آنها خیلی بالا می‌رود.

به گفته وی، اگر زوج وضعیت مالی خوبی داشته باشند، می‌توانند در زمان بارداری با آزمایش غربالگری این مساله را تشخیص دهند و از به وجود آمدن کودک مبتلا به تالاسمی پیشگیری کنند.

همتگر با اشاره به اینکه این بیماران به خاطر بالا رفتن آهن در خون دچار مشکلاتی می‌شوند توضیح داد: افزایش آهن در خون این افراد می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های کبدی و کلیوی و یا حتی مرگ هم شود.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی با اشاره به گران بودن دارو‌های خارجی برای بیماران تالاسمی، افزود: متاسفانه در یک سال گذشته دارو‌های آهن زدای با کیفیتی در دسترس این بیماران نبوده و این مساله بسیار خطرآفرین نیز هست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار