شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان به علت افزایش کنه‌ها بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو شیوع بالایی پیدا می‌کند.

رامین سمیعیان، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و، چون علائم مشخصی در دام ندارد، از روی علائم ظاهری قابل تشخیص در دام آلوده نیست.

وی با بیان اینکه کنه‌ها در انتقال این بیماری نقش اساسی را ایفا می‌کنند، ادامه داد: هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان به علت افزایش کنه‌ها شیوع بالایی پیدا می‌کند و از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشح یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه آغاز بیماری تب کریمه‌کنگو در انسان را با تب عنوان کرد و افزود: بیماری پس از تب کردن با علائمی همچون حالت سردرد، اسهال، درد مفاصل و عضلات و قرمزی چشم همراه خواهد شد.

وی به افرادی که با دام و گوشت سرکار دارند توصیه کرد؛ از له کردن کنه بر روی سطح دام خودداری کنند و هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را در پوشیرن لباس کار و دستکش رعایت کنند.

به گفته سمیعیان، تنها راه جلوگیری از انتقال این بیماری ذبح دام در کشتارگاه‌های زیر نظارت دامپیزشکی و مصرف گوشت پس از گذشت ۲۴ ساعت در دمای یخچال است.

وی خاطرنشان کرد: شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۲ و تلفن چهار رقمی ۱۵۱۲ اداره‌کل دامپزشکی استان ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشات شهروندان است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار