مرحله اول اجرای سیستماتیک طرح تخفیف قبوض اقشار آسیب پذیر اجرایی شد

مدیرکل فاوا گفت: اطلاعات اقامتی افراد به صورت سیستماتیک اخذ خواهد شد تا مددجویان و خانه شهدا و ایثارگران از معافیت پرداخت هزینه قبوض استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران دولت در همه کشورهای جهان وظیفه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه را دارد. دولت سیزدهم سال گذشته مانند دیگر کشورهای جهان، در بند ل تبصره ماده واحده قانون بودجه مقرر کرد تا با شرط قرار گیری در گروه‌های کم مصرف و ثبت اطلاعات محل سکونت خانوارهای مستضعف و آسیب‌پذیر جامعه در سامانه املاک و اسکان، این افراد مشمول برخورداری از تخفیف قبوض آب، برق و گاز شوند.

خود اظهاری مبنای کاری یک سال گذشته 

آزرم دهستانی مدیرکل فاوا وزارت نیرو درمورد نحوه اجرای طرح تخفیف قبوض برق، آب و گاز اعضای کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات افراد از طریق ارگان‌های مربوطه و متولیان اخذ می‌شود که این یک اقدام سیستماتیک نیست گفت: هم اکنون اطلاعات مربوط به کد اشتراک کنتور افراد از طریق ارگان‌های مشمول قوانین حمایتی در اختیار شرکت توانیر یا شرکت‌های آب و فاضلاب جهت اعمال تخفیفات قانونی واگذاری انشعاب یا تعرفه‌های پرداخت قبوض قرارداده می‌شود؛ و مبانی شناسائی مشمولین برخورداری از تخفیفات قانونی خود اظهاری افراد به ارگان‌های مرتبط یا شرکت‌های آب و برق با ارائه مدارک مشمول شرایط برخورداری است؛ و این روش کل مشمولین جامعه هدف را تحت پوشش قرار نمی دهد.

او با بیان اینکه دولت برای اینکه بتواند جامعه هدف خود را حداکثری کند، با پیاده‌سازی و به کار گرفتن ابزارها، زیرساخت‌ها و پایگاه‌های داده‌های مشترک بین دستگاه‌ها درصدد اجرای سیستماتیک طرح تخفیف قبوض است گفت: در مدل فعلی بسیاری از افراد تحت پوشش اطلاعی از این طرح ندارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند. با اجرای سیستماتیک طرح تخفیف قبوض می‌توان به افراد بیشتری این کمک تعلق گیرد.

سامانه املاک و اسکان در اجرا و پیاده سازی قوانین حمایتی و اعمال تخفیف به یاری وزارت نیرو خواهد آمد

دهستانی درباره چگونگی احصاء محل سکونت و اطلاعات اشخاص برای اجرای طرح تخفیف قبوض به برخی ارگان‌ها بیان کرد: وزارت نیرو به منظور اعمال این تخفیفات برای جامعه هدف لازم است تا کنتور مشترکان مددجو یان کمیته امداد، بهزیستی و سایر مشمولین قوانین حمایتی را داشته باشد.

وی بیان کرد: برای صدور قبض تاکنون نیازی به این دست اطلاعات نبوده، و تنها با کد اشتراک وشناسائی کنتور قبض مشترکین صادر می گرددو لی با توجه به اینکه بهره برداران خدمات آب و برق بدلیل خرید و فروش و اجاره ملک همواره در حال تغییر هستندو اطلاعات اقامتگاه افراد تغییر می‌کند و این تغییرات توسط مردم و مشترکین بروز نمی‌گردد ولذا امکان پیاده سازی و اجرای کامل طرح‌ها و قوانین حمایتی مشمول بطور کامل میسر نیست ولیکن با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان و بروز شدن اطلاعات اقامتگاه مشترکین و بهره برداران خدمات آب و برق، امکان شناسائی مشترکین و اعمال تخفیفات قانو ن‌های حمایتی و حتی توزیع هدفمند یارانه انرژی برای وزارت نیرو تسهیل می‌گردد.

او با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان برای اجرای طرح تخفیف قبوض درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم است، افزود:برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش نیز برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان همکاری کرده‌اند تا افراد بیشتری در این سامانه وارد و آدرس اقامتگاه خود را جهت دریافت خدمات بروز کنند. البته همه ارگان‌ها به اطلاعات بروز اقامتگاه افراد برای سرویس‌دهی و خدمات احتیاج دارند. پس برای اجرای درست طرح تخفیف قبوض، مقرر شد تا اطلاعات مربوط به بهره برداران آب، برق در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

موفقیت طرح تخفیف تعرفه قبوض قوانین حمایتی در گرو همکاری مردم و دستگاه‌ها

مدیرکل فاوا وزارت نیرو با بیان اینکه اطلاعات اقامتی افراد بر روی سامانه املاک و اسکان از طریق خود اظهاری شهروندان و همکاری دستگاه‌ها تکمیل می‌گردد. نیازمند مشارکت جدی مردم و دستگاه ها‌ی خدمت رسان می‌باشد.

وی بیان کرد: طبق گزارشی که همکاران سامانه املاک و اسکان ارائه کردند تا کنون اطلاعات بهره برداران حدود ۵ میلیون مشترک برق در اختیار وزارت نیرو جهت بروز رسانی اطلاعات مشترکین قرارداده شده است. البته این یک اقدام زمانبر است که با تعامل و همکاری بین سامانه مذکور و دستگاه‌ها باید صورت پذیرد.

دهستانی در ادامه افزود: برای اینکه بتوان اجرای قانون طرح تخفیف قبوض را تسهیل کرد و جامعه هدف بیشتری را پوشش داد، از ارگان‌های مربوطه کمک گرفته شده است. به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) برای اطلاع‌رسانی به مددجویان زیر نظر خود از روش‌های خود استفاده می‌کند. همچنین، در ماه‌های اخیر همکاری مشترک و یک کارگروه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت نیرو تشکیل شده است. این کارگروه برای اولین اقدام بروزرسانی اطلاعات سامانه املاک و اسکان راتوسط افراد جامعه هدف و هدایت آنها به استفاده از این سامانه توسط ارگان‌های مربوطه، در نظر گرفته است.

او درخصوص نحوه کسب اطلاعات افراد جامعه هدف طرح نخفیف قبوض توسط ارگان‌ها در حال حاضر اظهار کرد: هم اکنون برای اجرای این طرح افراد جامعه هدف به عنوان مثال اطلاعاتی از قبیل کد ملی، کد اشتراک آب، برق و گاز را به کمیته امداد تحویل می‌دهند. سپس، این ارگان آن را در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهد و پس از آن این وزارتخانه طرح را بر روی افراد جامعه هدف پیاده می‌کند. البته هر ماه کمیته در سرویس اطلاعات تغییرات لازم را نیز اعمال می‌کند

مرحله اول اجرای سیستم اعمال تخفیفات قوانین حمایتی حوزه مددجویان کمیته امداد در استان البرز

مدیرکل فاوا وزارت نیرو درباره اولین اقدامات لازم برای اجرای طرح‌های حمایتی تخفیف قبوض گفت: برای مرحله اول تعاملات لازم با کمیته امداد انجام شده و در خرداد ماه هدف گذاری شده است.

دهستانی درباره لزوم اقدامات جامعه هدف برای برخورداری از قوانین حمایتی و اعمال تخفیفات و تعرفه‌های آب و برق بیان کرد: تاکنون مردم از طریق ارگان‌های مربوطه که مشمول این قانون بوده‌اند، اقدامات لازم را انجام می‌دادند. اما در حال حاضر با یک برنامه‌ریزی انجام شده افراد هدایت می‌شوند که از یک درگاه مشخص که همان سامانه املاک و اسکان است، اطلاعات اقامتی خود را بارگذاری و بروز کنند.

او در توضیح نحوه اجرای مرحله‌ای طرح تخفیف قبوض توسط دولت اظهار کرد: طرح مذکور حال حاضر به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. البته می‌توان با اجرای آن پس از مدتی به صورت موازی چند ارگان نیز آن را پیش بُرد. با این تعریف کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان اولین ارگان برای اجرای این طرح و پیشرو می‌باشد. برای مراحل بعدی میزان همکاری ارگان‌ها و تراکنش و ظرفیت‌سازی سامانه‌های بالادستی مانند سامانه املاک و اسکان مهم است.

مدیرکل فاوا وزارت نیرو در آخر افزود: برای مرحله اول ترجیح وزارت راه و شهرسازی (متولی سامانه املاک و اسکان)، اجرای سرویس مورد استفاده با کمیته امداد امام خمینی (ره) در یک استان بوده است که پس از آن و تایید مراحل در دیگر استان‌ها اجرایی شود. بدین منظور برای مرحله آغازین استان البرز در نظر گرفته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار