در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مجازی کتاب بخر، درب خانه تحویل بگیر

کتاب‌هایی که از طریق نمایشگاه مجازی کتاب خریداری می‌شوند، فقط از طریق شرکت ملی پست تحویل خریدار شده و غیر از آن تخلف محسوب می‌شود.

اختصاص بنِ خرید کتاب به دانشجویان، طلاب، اساتید، خبرنگاران و به مرور به کارمندان دولت، این امکان را می‌دهد که فقط از طریق نمایشگاه مجازی به آدرس https://book.icfi.ir/ کتاب‌های خود را ثبت سفارش کنند و از طریق شرکت ملی پست تحویل بگیرند. با این حال افرادی هستند که ترجیح می‌دهند به واسطه حضور در نمایشگاه کتاب بسته‌هایی که در نمایشگاه مجازی سفارش دادند، حضوری تحویل بگیرند و دیگر معطل ناشران و کتابفروشانی که با تاخیر بسته‌های خود را تحویل شرکت پست می‌دهند، نباشند.

علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان تحویل حضوری خریدارانی که از طریق نمایشگاه مجازی، کتاب سفارش دادند هست؟ گفت: از آنجایی که هدف از تخصیص بن کتاب خرید کتاب است، قبلاً تخلفاتی بوده که بن‌ها صرف خرید کتاب نمی‌شده است. به همین دلیل، استفاده از بن خرید کتاب صرفاً از طریق نمایشگاه مجازی کتاب امکان‌پذیر است و شرکت ملی پست باید سفارش‌ها را به دست خریدار برساند. پس دریافت حضوری کتاب‌هایی که مجازی ثبت سفارش شدند، جزو مصادیق تخلف محسوب می‌شود.

آزاده نظربلند، مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی نمایشگاه کتاب در پاسخ به این سوال که اگرچه تحویل حضوری چنین کتاب‌هایی مصداق تخلف است، ولی گاهاً ناشران با خریدار همکاری کرده و کتاب‌ها را حضوری به دستشان می‌رساند. این فرایند کار شما را برای تسویه حساب با ناشر سخت نمی‌کند؟ گفت: از همان ابتدا بسته پستی با مشکل رو‌به‌روست؛ چراکه کد رهگیری پستی دریافت نمی‌کند و ناشر نمی‌تواند بسته خالی ارسال کند.

نظربلند ادامه داد: ما بلافاصله تشخیص می‌دهیم اینکار تخلف ناشر محسوب می‌شود و بعد از نمایشگاه آنها را به هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌دهیم. البته چنین تخلفاتی خیلی کم گزارش می‌شود. چون ناشر باید به پنل فروش خود مراجعه کند و مطمئن شود که فروش انجام شده و پول به حسابش واریز شده یا خیر.

به گفته مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی نمایشگاه کتاب، حتی موردی بوده که خریدار با نشان دادن رسید خرید خود مدعی شده از فلان ناشر کتاب خریداری کرده، ولی کد پیگیری سفارشش مربوط به ناشر دیگری بوده است. در آن لحظه هم ناشر سرش شلوغ بوده و کتاب را به اشتباه تحویل خریدار داده است. بنابراین، این تخلف برای ناشر هم دردسرساز خواهد بود. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار