سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمدرضا نوروزی جراح کلیه و مجاری ادراری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری به بحث و گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که رایج‌ترین سنگ‌های کلیه از چه نوعی هستند و چگونه به وجود می‌آیند، گفت: سنگ کلیه شایع‌ترین بیماری دستگاه ادراری است، هسته سنگ‌ها معمولاً از مواد معدنی به خصوص کلسیم و ترکیب آنها با اگزالات و دیگر مواد است.

وی در پاسخ به این سؤال که علت سنگ سازی در کلیه‌ها چیست، گفت: علت اصلی سنگ سازی در افراد و حتی علت سنگ سازی تنها در یک کلیه فرد، هنوز مشخص نیست، اما آنچه مسلم است: ترکیب مواد معدنی بخصوص کلسیم با اگزالات و کلسیم با فسفات، کریستال‌هایی تولید می‌کنند که هسته اولیه سنگ‌ها را تشکیل می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کریستال‌های تولید شده، در مسیر دفع مواد زائد از بدن (ادرار، مدفوع وتعریق) خارج میشوند، در صورتی که این مواد دفعی غلظت زیادی داشته باشند، اشباع می‌شوند، درنتیجه کریستال‌هایی ایجاد شده به هم متصل و بزرگتر میشوند و ایجاد سنگ می‌کنند.

وی به افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند، توصیه کرد: مایعات بیشتری مصرف کنند، زیرا حجم مایعات بیشتر باعث می‌شود (قبل از اتصال این مواد به یکدیگر و تولید سنگ) این مواد از بدن خارج شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این نکته که «نمک مهمترین عامل ایجاد سنگ‌های ادراری است» به افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، توصیه کرد: در مصرف نمک محدودیت جدی داشته باشند.

وی یادآور شد: هرگز افراد را از خوردن شیر و لبنیات منع نمی‌کنیم، زیرا بدن توانایی ایجاد برقراری تعادل در مصرف آنها را دارد. وی افزود: اگر میزان کلسیم در خون کاهش یابد بدن برای برطرف کردن نیاز خود، از کلسیم استخوان‌ها استفاده می‌کند که باعث پوکی استخوان می‌شود، بنابراین در رژیم غذایی افراد دارای کلیه سنگ ساز، حتما باید مواد غذایی حاوی کلسیم، بخصوص انواع لبنیات، وجود داشته باشد.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: سنگ‌ها معمولاً با حرکت در مسیر مجاری ادراری، درد‌های شدیدی ایجاد می‌کنند، این درد‌ها معمولاً کولیکی هستند و بسته به میزان انسدادی که در مسیر ایجاد می‌کنند، شدت متفاوتی خواهند داشت. درد معمولاً در پهلو‌ها احساس می‌شود و با حرکت به سمت مجرای خروج ادرار، این درد‌ها به ناحیه تناسلی منتقل می‌شود.

نوروزی در آخر یادآور شد: اندازه سنگ‌ها در دفع آنها تاثیرگذار است، زیرا قطر لوله‌های ادراری بسیار کوچک است و در صورت بزرگ بودن قطر سنگ، نیاز به انجام سنگ شکنی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار