۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند اعضا

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در کشور ۲۵ هزار بیمار وجود دارد که نیازمند پیوند اعضا هستند، گفت : اهدای اعضای هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان هشت بیمار نیازمند پیوند را نجات دهد.

بهنام روندی مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضای سالمش می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد.

وی گفت: اندام‌هایی که قابلیت اهدا در هر شخص را دارند شامل دو کلیه، کبد، پانکراس، ریه و روده‌ها است البته اعضای فرعی، برخی نسوج، بافت‌های استخوانی و غضروفی نیز قابلیت اهدا دارند؛ با اهدای این اعضا بسیاری از افرادی که دچار از بین رفتن غضروف، تاندوم و استخوان شده‌اند از معلولیت نجات پیدا می‌کنند.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: اهدا و پیوند قرنیه چشم می‌تواند باعث بازگشت بینایی به یک شخص نابینا شود. 

وی با بیان اینکه چهار خانواده کرمانشاهی در سال یک‌هزار و ۴۰۱ به اهدای عضو عزیزان از دست‌رفته خود رضایت دادند، گفت: در سال یک‌هزار و ۴۰۲ این آمار به ۹ نفر رسید. 

روندی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک مورد اهدای عضو در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است. 

وی افزود: هم‌اکنون در کشور حدود ۲۵ هزار بیمار وجود دارد که نیازمند پیوند اعضا هستند که متأسفانه هر دو ساعت، یک نفر از این بیماران فوت می‌شوند.

روندی با بیان اینکه به‌طور میانگین هر دو ساعت یکی از هموطنان به دلیل دریافت نکردن عضو پیوندی از دست می‌رود، گفت: سالانه به‌طور میانگین ۴ هزار بیمار مرگ مغزی به علل مختلف در کشور وجود دارند. 

وی گفت: در میان بیماران مرگ مغزی فقط بستگان یک‌هزار بیمار به اهدای عضو بیمارشان رضایت می‌دهند و خانواده‌های ۳ هزار بیمار مرگ مغزی دیگر راضی به اهدای عضو عزیزانشان نمی‌شوند و این افراد با اعضای سالم بدنشان دفن می‌شوند.

 روندی با اشاره به اینکه اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان هشت بیمار را نجات دهد، اذعان داشت: اگر همه این ۳ هزار نفر به اهدای عضو عزیزانشان رضایت دهند در کمتر از یک سال هیچ بیمار نیازمند به پیوند عضوی در کشور نخواهیم داشت. 

وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ اهدا و پیوند عضو برترین جایگاه را در قاره آسیا دارد، اما نسبت به برخی کشور‌های اروپایی آمار ضعیف‌تری دارد، گفت: بیماران در کشور‌های اروپایی در صف انتظار طولانی قرار نمی‌گیرند و حتی در برخی از آنها اعضای پیوند مازاد بر نیاز نیز وجود دارد که غالباً به کشور‌های دیگر ارسال می‌کنند.

روندی افزود: آمار دقیقی از تعداد افرادی که در استان کرمانشاه کارت اهدای عضو دارند در دست نیست، اما در سال‌های اخیر به دلیل فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، تقاضا برای گرفتن کارت اهدای عضو بیشتر شده است. 

وی عنوان کرد: استان کرمانشاه از لحاظ اهدای عضو رتبه مطلوبی ندارد و تقریباً در شمار استان‌های متوسط در این زمینه قرار می‌گیرد البته کرمانشاه در منطقه غرب کشور نسبت به استان‌های ایلام، لرستان و کردستان از لحاظ شمار اهدای عضو وضعیت بهتری دارد.

روندی ادامه داد: در سال گذشته تنها دو مورد اهدای عضو در استان کردستان و یک مورد در استان ایلام به ثبت رسید در حالی که کرمانشاه شاهد ۹ مورد اهدای عضو بوده است، بنابراین نسبت به استان‌های همجوار در غرب کشور بهتر است، اما در کل کشور نسبت به استان‌های اصفهان، تهران، شیراز و مشهد جزو رتبه‌های متوسط محسوب می‌شود.

وی گفت: کسی که می‌خواهد کارت اهدای عضو دریافت کند می‌تواند درخواست خود را با مراجعه به سامانه اهدای عضو به نشانی ehdacenter.ir ثبت کند، این سامانه به درگاه بیمارستان مسیح دانشوری متصل است. 

روندی تصریح کرد: هر فرد می‌تواند با مراجعه به این سامانه اطلاعات شخصی خود را همچون کد ملی و شماره شناسنامه وارد و به صورت الکترونیکی یک کارت اهدای عضو دریافت کند که می‌تواند آن را پرینت گرفته و همراه داشته باشد.

وی افزود: طبق قوانین کشور تنها داشتن کارت اهدای عضو برای اهدای اعضای یک فرد دچار ضایعه مرگ مغزی کافی نیست و اعضای درجه یک خانواده او نیز باید رضایت کتبی خود را در خصوص اهدای عضو ثبت کنند. 

روندی گفت: خانواده‌هایی که از داشتن کارت اهدای عضو بیمار خود مطلع می‌شوند راحت‌تر به اهدای اعضای او رضایت می‌دهند لذا بهتر است فرد دارای کارت اهدای عضو، از قبل خانواده خود را در جریان داشتن این کارت بگذارد و از آنها بخواهد که در صورت بروز حادثه برای او از اهدای عضو یا اعضایش ممانعت نکنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.