آمادگی ۶۵ هزار قزوینی برای اهدای عضو

رئیس انجمن اهدای عضوی ایرانیان شعبه استان قزوین گفت: با اقدامات صورت گرفته و فرهنگ سازی انجام شده تاکنون ۶۵ هزار نفر در سطح استان قزوین کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.

سعید مظفری رئیس انجمن اهدای عضوی ایرانیان شعبه استان قزوین گفت: موضوع اهدای عضو از مسائل بسیار مهم و حیاتی برای نجات جان بیمارانی است که به دلایلی به پیوند عضو نیاز پیدا می‌کنند. مشکل شرعی این موضوع در سال ۱۳۶۸ با فتوای امام راحل برطرف شد و دو سال بعد نیز مقام معظم رهبری آن را جایز دانستند و مسیر خدمت رسانی را هموار کردند.

وی اضافه کرد: اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

رئیس انجمن اهدای عضوی ایرانیان شعبه استان قزوین عنوان کرد: پیوند‌های متداول عبارتند از کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه است. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را هم می‌توان زمانی که شخص اهداء کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد، اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

این مسئول بیان کرد: برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت «کارت اهدای عضو» اعلام می‌کنند، اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی و در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود و در این فرایند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

مظفری عنوان کرد: مهمترین بخش این فرآیند، جلب رضایت از خانواده فرد اهداکننده است که یک تیم مجرب شامل پزشک و روان پزشک و مددکار خدمت خانواده بیمار مرگ مغزی شده می‌روند و با تشریح وضعیت بیمار و اهمیت اهدای عضو برای نجات جان بیماران دیگر زمینه جلب رضایت را مهیا می‌کنند.

وی اضافه کرد: انجمن اهدای عضو استان قزوین در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد و با کمک خیران تاکنون توانسته ایم خدمات ارزشمندی را به نیازمندان ارائه کنیم.

رئیس انجمن اهدای عضوی ایرانیان شعبه استان قزوین بیان کرد: با برپایی غرفه صدور کارت اهدای عضو در مناسبت‌های ملی و مذهبی با کمک سفیران خود زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو را مهیا کرده ایم و به صورت آنلاین نیز کارت برای داوطلبان صادر می‌شود.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط سفیران سلامت تاکنون ۶۵ هزار نفر در استان قزوین کارت اهدای عضو دریافت کرده اند و این فرایند همچنان با کمک خیران ادامه دارد.

مظفری گفت: سالانه هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که حدود ۳ هزار نفر شرایط اهدای عضو را دارند و فقط هزار نفر به مرحله اهدای عضو می‌رسند و متاسفانه دو هزار نفر آنها استفاده نمی‌شود که باید با فرهنگ سازی از این ظرفیت برای نجات جان انسان‌ها بهره بگیریم.

رئیس انجمن اهدای عضوی ایرانیان شعبه استان قزوین گفت: برای عضویت در انجمن و اهدای عضو، شهروندان می‌توانند به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین مراجعه کرده و یا کد ملی خود را به سامانه «۳۴۳۲» ارسال کنند

برچسب ها: اهدای عضو ، جان بیمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار