روایت بذرپاش از سانحه بالگرد حامل شهید آیت‌الله رئیسی+ فیلم

وزیر راه و شهرسازی که در سفر استانی رئیس‌جمهورِ شهید به آذربایجان شرقی حضور داشته، درباره حادثه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی توضیحاتی ارائه کرد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در ویژه برنامه رئیس جمهور شبکه خبر با بیان اینکه درآخرین سفر رئیس جمهور برای افتتاح سد ارس و قیر قعله سی و پالایشگاه تبریز من هم همراه ایشان در افتتاح دو پروژه در بالگرد حضور داشتم که یکی از مسیرها حدود ۳۵تا ۴۰ دقیقه به طول انجامید و در همان بالگرد رئیس جمهور پیگیری های لازم برای پروژه و جلسات کاری را برگزار کرد گفت: در پروژه های بزرگ عمرانی  معمولا در خصوص مسائل زیست محیطی ،تامین مالی و ... مسائل و مذاکرات لازم انجام می شود.

 وی با بیان اینکه ابتدا در آق بند از پروژه جاده ترانزیتی بازدید کردیم، بعد از این برنامه  از آق بند به خداآفرین و پایین دست سد قیزقلعه سی بود گفت: حدود ۳۰ دقیقه در منطقه ابتدایی بازدید  بودیم و رئیس جمهور دستورات لازم را صادر کردند که در همان منطقه عوامل کارگاهی و مردم محلی حضور پیدا کردند و رئیس جمهور هم به مردم منطقه پیوست و به سوالات و مشکلات مردم گوش دادند و برخی از مسائل را به بنده سپردند که پیگیری کنم. 

 وی با بیان اینکه مقصد بعدی افتتاح سد و دیدار با مسئولان کشور آذربایجان بود گفت: مهندس محرابیان در بالگرد رئیس جمهور حضور  داشتند و مسیر خداآفرین تا سد کوتاه بود و در مدت زمان کوتاهی به محل افتتاح سد رسیدیم و عملیات افتتاح و مذاکرات دوجانبه در این خصوص انجام شده بعد از آن نماز جماعت به امامت آیت الله آل هاشم انجام شدو پس از برگزاری مراسم  به سمت محل پالایشگاه تبریز حرکت کردند و در محل افتتاح پروژه وزیر نفت آقای اوجی منتظر بودند.

بذرپاش افزود: سه بالگرد به مقصد پالایشگاه حرکت کردند که بالگرد رئیس جمهور طبق پروتکل های حفاظتی در وسط قرار داشت و پرواز  در یک هوای خوب و صاف و بدون هیچ پدیده جوی خاصی پرواز به سمت تبریز انجام شد.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: سه هلی کوپتر در ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه  به مقصد پالایشگاه تبریز شروع به حرکت کردند که بعد از گذشت مدتی متوجه صحبت های کادر پروازی شدم و از آنها موضوع را پیگیری کردم که متوجه شدم  هلی کوپتر را گم کردند.

او ادامه داد: در ساعت ۱۴:۲۰ گشتی در منطقه زدیم و دو تا سه دور در منطقه پرواز کردیم اما خبری از بالگرد رئیس جمهور نبود بنابراین در نزدیک ترین نقطه که کارخانه مس سنگون بود فرود آمدیم .

بذرپاش بیان کرد: در همان ابتدا برخی از تلفن ها از جمله گوشی امیر عبداللهیان و امام جمعه تبریز تا ساعت ۱۴:۳۰ زنگ می خوردند  و در یک تایم کوتاهی  تماس حداقلی  با مرکز کنترل فضای کشور برقرار کردیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد :  در همان ابتدا همکاران کارخانه و بچه های قرارگاه خاتم الانبیا  و مدیران به ۵تا ۶ تیم تقسیم شدیم و هرکدام به سمت مسیرهای مختلف رفتیم و همزمان بعد از تایم کوتاهی نیروهای امدادی هم به ما پیوستند و در ساعت ۲ونیم عملیات جستجو را شروع کردیم.

وی افزود:  یک ساعت بعد  از عملیات جستجو بارندگی  آغاز شد و مه شدید و غلیظی منطقه را  فرا گرفته بود و با کمک اهالی روستا و نیروهای امدادی منطقه جستجو ادامه داشتو

او اظهار کرد: به سمت روستا  در محدوده  همان منطقه حرکت کردیم و جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم، گروه های امدادی اضافه شدند و با استفاده از ظرفیت های پهپادی که در اختیار دانشگاه محیط زیست در همان منطقه عملیات جستجو را ادامه دادیم.

وی افزود: به لحاظ توپوگرافی منطقه و موقعیت جنگلی که توامان با مه  غلیظ بود عملیات جستجو با سختی در حال انجام بود و دید را با سختی روبرو کرده بود که در نهایت ساعت ۴ونیم صبح به موقعیت مکانی رسیدیم  که در همان جا متوجه شدیم همه تیم هلی‌کوپتر به شهادت رسیده اند.

بذرپاش بیان کرد: این سفر مربوط به پروژه ای بود که بعد از سال ها با پیگیری رئیس جمهور به سرانجام رسید و سال ها این پروژه نیمه تمام مانده بود. 

وی با بیان اینکه  رئیس جمهور همواره تاکید داشت که پروژه های نیمه تمام  با پیگیری های مجدانه به اتمام برسد به طوری که برای  همین کریدور ارس بیش از ۴۰ بار از من پیگیری کرده بودند  که در نهایت این سد به بهره برداری رسید.

تسهیل در تردد کامیون ها در مرزهای گمرکی کشور

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه با پیگیری های رئیس جمهور شاهد رشد ترانزیت ۶۰ درصدی تا پایان اردیبهشت ماه بوده ایم گفت: تا پایان سال گذشته میزان ترانزیت به رشد ۵۸ درصدی رسیده بود و حجم ترانزیت در طی دوماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته رشد ۵۵ درصدی داشته است.

وی یادآور شد: در حوزه زیرساخت و نرم افزار و مذاکرات منطقه ای شاهد رشد های بسیاری بوده ایم با طوری که اثر آن کاملا در حوزه ترانزیت و تسهیل در تردد کامیون ها  و تشریفات گمرکی شاهد هستیم.

او گفت: در کلان پروژه  ایران راه  با کشور های منطقه توافق های زیادی داشته ایم و این اقدام یکی از دستور کارهای ثابتی بود که از سوی رئیس جمهور تاکید می شد‌.

بذرپاش توضیح داد: رئیس جمهور  به رشد ترانزیت تاکید زیادی داشتند و همین تاکید ایشان باعث شد که رکورد ترانزیت شکسته شود  و تا پایان سال مرز ۲۰ میلیون تن جابه جایی کالا  در بخش جاده ای را رد کنیم. 

توافق با هندی ها باعث خوشحالی رئیس جمهور شد 

وی افزود:  رئیس جمهور بر توافق با هندی ها برای بندر چابهار بسیار خوشحال بودند چراکه این موضوع ۱۰ سال بود که نیمه تمام مانده بود واگر پیگیری ایشان نبود اجرایی نمی شد بنابراین امضای این قرارداد ۱۰ساله با هندی باعث خوشحالی رئیس جمهور شد همچنین راه آهن شلمچه به بصره که بیش از ۵۰ سال بود انجام نمی شد با پیگیری های ایشان به مرحله اجرایی رسید‌.

وی در خصوص اقدامات در حوزه مسکن گفت: وعده ساخت ۴میلیون مسکن از سوی رئیس جمهور بسیار قابل احترام است چراکه او معتقد بود اگر من این وعده را نمی‌دادم ساخت ۴میلیون مسکن قانون بود و اگر قانون هم نبود نیاز مردم بود که باید ساخته می شد‌.

وی افزود: در طول مدت ریاست جمهوری  شهید رئیسی ۱۱ جلسه شورای عالی مسکن برگزار شد و زمانی که مسکن را تحویل گرفتیم شاهد  رشد منفی ۱۳ونیم بود اما در حال حاضر شاهد رشد ۴.۸ درصدی بوده ایم. 

او گفت: موتور مسکن را به حرکت درآورده ایم و با در اختیار قرار دادن زمین به مردم و ساخت  ۲میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه تولید مسکن را ادامه می دهیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
باید تو مناطق کوهستانی که نمیشه دکل مخابراتی زد بالن مخابراتی فرستاد هوا که همه جا موبایل آنتن بده
آخرین اخبار