در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چگونه ایجاد بازار ارز توافقی در رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی موثر خواهد بود؟

به گفته کارشناسان و مسئولان، راه اندازی بازار ارز توافقی می‌تواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی را در یک بستر شفاف مرتفع کند.

۲۶ اردیبهشت بود که رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بازار ارز توافقی که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در خصوص جزئیات آن اظهار کرد: حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد که عمده مشکلات ارزی در زمینه رفع تعهد نیز به این گروه مربوط می‌شود. با بررسی این موضوع و در راستای اصلاح و کارآمدی بیشتر سیاست تثبیت ارزی، با همکاری وزارت صمت تصمیم گرفته شد تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

فرزین با تاکید بر اینکه امسال با ایجاد ساز و کار لازم در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، " استفاده از ارز اشخاص" توسعه خواهد یافت، گفت: هم اکنون نرم افزار‌های مورد نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خردادماه به بهره برداری می‌رسد. با راه اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به عوامل اصلی تشکیل این بازار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بانک مرکزی نیز در این بستر به عنوان ناظر و رگولاتور (تنظیم‌گر) حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

کمک به توسعه صادرات با ایجاد بازار ارز توافقی

در ادامه هم مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در دیدار فرزین با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در رابطه با راه اندازی بازار ارز توافقی گفته بود: اقدام بانک مرکزی در زمینه ایجاد بازار توافقی برای رفع تعهد ارزی صادر کنندگانی که یارانه‌ای در فرآیند تولید دریافت نمی‌کنند اقدام خوب و تاثیرگذار در رونق تولید و توسعه صادرات است.

راه اندازی بازار ارز توافقی که در ادامه حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در رابطه با اهمیت آن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بازار ارز توافقی با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد. در این بازار صادرکنندگان بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در یک بازار رسمی و به شکل شفاف عرضه کنند.

این کارشناس می‌گوید: صادرکنندگان همیشه این دغدغه را داشتند که بتوانند ارز حاصل از صادرات را با یک قیمت توافقی و واقعی مبادله کنند تا بتوانند نقدینگی و تامین سرمایه در گردش خود را بهبود ببخشند؛ بنابراین راه اندازی بازار توافقی ارزی بسیار کمک کننده این بخش خواهد بود.

فرزانی اظهار کرد: صادرکنندگان تا قبل از این ملزم بودند به قیمت نیمایی یا بازار متشکل ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کنند، بنابراین اصلا به رفع تعهد ارزی علاقه‌ای نداشتند. پس این موضوع سبب شد بازار‌های غیر رسمی در این زمینه شکل گیرد و چالش‌هایی در این حوزه متاسفانه رخ دهد که راه اندازی این بازار می‌تواند این چالش‌ها و مشکلات راه را برای تمام بخش‌ها رفع کند.

سرعت بخشیدن به تامین سرمایه در گردش با بازار ارز توافقی

این کارشناس امور بانکی همچنین در رابطه با آثار احتمالی راه اندازی این بازار می‌گوید: راه اندازی بازار توافقی آثار مثبت مختلفی دارد؛ از جمله اینکه دسترسی سهل‌تر و سریع‌تر به منابع ارزی را به ویژه برای واحد‌های کوچک و واردات کنندگان فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند حتی در درآمد ارزی برخی از شرکت‌های صادرکننده موثر باشد و در بحث تامین سرمایه در گردش هم سرعت بیشتری ایجاد کند.

گفتنی است که پیش از این هم رئیس کل بانک مرکزی راه اندازی بازار ارز توافقی را وعده داده بود و در این خصوص مطرح کرده بود: امسال شرکت‌های کوچک را از نیما خارج و آنها را وارد ارز توافقی می‌کنیم و برای ارز توافقی بازار جدید در مرکز مبادله تاسیس می‌کنیم و نرخ ارز توافقی موجب خواهد شد تا مشکلات صادرکنندگان کوچک حل شود.

حالا باید منتظر ماند و دید راه اندازی بازار ارز توافقی سرانجام به ایستگاه عملیاتی خواهد رسید؟ بازاری که می‌تواند برخی از مشکلات صادرکنندگان را مرتفع کند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خوشم میاد هر شب شما مسولین یه خوابی برا مردم می بینید.چقدر در جامعه استرس ایجاد می کنید بس نیست کم با اعصاب ملت بازی کنید خدا را خوش نمیاد
آخرین اخبار