پیش بینی عبور از اوج بار در تابستان با مصرف بهینه‌ی برق شهروندان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزدگفت: با توسعه نیروگاهی صنایع و بهینه‌سازی مصرف از سوی اقشار مختلف مردم، در تلاشیم از زمان اوج بار بدون خاموشی عبور کنیم.

 کردستانی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در پاسخ به سوال وضعیت ناترازی برق در سال گذشته تصریح کرد: برای توضیح وضعیت ناترازی برق ابتدا لازم است درباره شبکه برق بدانیم؛ شبکه برق کشور سراسری است بدین‌گونه که اقسام نیروگاه‌ها از مقیاس کوچک تا مقیاس بزرگ با سوخت فسیلی یا تجدیدپذیر انرژی تولیدی را به شبکه تحویل می‌دهند و همه انواع مصارف در جای جای این شبکه انرژی مورد نیاز خود را می‌گیرند.

وی افزود: ناترازی تولید و مصرف زمانی رخ می‌دهد که رشد مصرف سرمایشی در کنار مصارف دیگر به حداکثر توان تولید برق منجر شود. در سال گذشته با افزایش زود هنگام دما و تداوم آن تا آخر شهریور، ناترازی با همت و تلاش در هر دو عرصه کنترل شد. به گونه‌ای که افزایش تولید برق در نیروگاه‌های مختلف را شاهد بودیم و در بخش مصرف هم با تلاش جمعی مردم و صنعت، انرژی الکتریکی مدیریت و از خاموشی جلوگیری شد.

کردستانی بیان کرد: مردم با مصارف و کاهش مصرف غیر ضرور همچنین صنعت با برنامه‌ریزی تولید و تغییر آن از زمان اوج بار به کم‌باری، مانع از خاموشی شدند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: با تلاش شرکت برق منطقه‌ای یزد در جهت هماهنگی و همکاری با صنایع بزرگ استان برای تولید پایدار و با همکاری شرکت توزیع، برق مورد نیاز کلیه واحد‌های صنعتی کوچک بدون هیچ محدودیت و برق مورد نیاز واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین شد. مشارکت این واحد‌ها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعت اوج بار به ساعت غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بود. همچنین انرژی مورد نیاز صنایع مهم مانند سیمان نیز متناسب با نیاز تولید آنها در این دوره و در طول شبانه روز تامین شد.

کردستانی عنوان کرد: پیک نیاز مصرف استان یزد در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۴۰۲ به میزان ۲۱۶۰ مگاوات رسید و حدود ۵.۳ دهم درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت که با مدیریت پیک بار، ایام گرم تابستان ۱۴۰۲ با همکاری صنایع، بدون خاموشی صنایع رقم خورد.

وی در توضیح پیش‌بینی وضعیت ناترازی برق سال جاری گفت: افزایش ۶ درصدی مصرف پیش‌بینی می‌شود و امیدواریم با توسعه نیروگاهی صنایع و همچنین بهینه‌سازی مصرف توسط اقشار مختلف مردم بتوانیم از ایام اوج بار در تابستان سال جاری بدون خاموش عبور کنیم.

کردستانی عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد پیک مصرف واقعی برق کشور در سامانه‌های سرمایشی مصرف می‌شوند و لذا از ظرفیت کامل نیروگاه‌های کشور، کمتر از ۶۰۰ ساعت استفاده می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از اسراف و افزایش اثربخشی و استفاده درست از منابع خدادادی همزمان با توسعه و افزایش تولید انرژی، توجه به بهره‌وری امری ضروری است.

وی در پاسخ به سوال به راهکار‌های کاهش و کنترل ناترازی برق با بیان دو کلید واژه افزایش تولید و مدیریت مصرف در خصوص راهکار‌های ناترازی برق، توضیح داد: تاکید رئیس جمهور در سفر به استان یزد توجه به ظرفیت تبدیل یزد به قطب انرژی خورشیدی منطقه بود و این مهم در برنامه تحولی استان یزد با نام یزد نوین که در راستای سند آمایش سرزمین می‌باشد هدف گذاری شده است.


کردستانی افزود: به دنبال تحول بزرگ در بخش تجدیدپذیر در حال حاضر تعداد ۱۴ نیروگاه با ظرفیت مجموع ۹۹ مگاوات در استان یزد به بهره‌برداری رسیده‌اند و استان از لحاظ ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده رتبه خوبی در کشور دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با دعوت از شرکت‌های دانش بنیان برای کمک به بهره‌وری در صنعت برق و با اظهار امیدواری به تحقق اهداف سند تحولی یزد نوین تا سال ۱۴۰۴ بیان کرد: ۹۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی در استان با همکاری سرمایه‌گذاران محقق می‌شود، همچنین هدف گذاری دولت ۴۰ درصد رشد اقتصاد از محل بهره‌وری است که استان یزد با توجه به سابقه فرهنگی خود می‌تواند قطب بهره‌وری در کشور باشد و ناترازی برق در این استان به حداقل برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار