مردم از نزدیک شدن به نوزادان حیات وحش پرهیز کنند

مردم باید در فصل زاد و ولد از نزدیک شدن به نوزادانِ حیات وحش پرهیز کنند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فصل زاد و ولد حیات وحش در مناطق مختلف استان اصفهان نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط خرداد است و توصیه می‌شود مردم از نزدیک شدن به نوزادان گونه‌های حیات وحش پرهیز کنند، زیرا این کار سبب پس زدن نوزاد از سوی مادر می‌شود.

مریم امیدی با بیان اینکه بازدید از مناطق تحت حفاظت در این بازه زمانی ممنوع است، افزود: نوزادان در این فصل در مرحله حساسی قرار دارند و از این رو کوهنوردان و گردشگران نباید به این مناطق وارد شوند، زیرا می‌توانند موجب اضطراب برای حیات وحشی که تازه زایمان کرده است، شوند.


وی گفت: برخی افراد نوزادان حیات وحش را به خانه می‌برند تا بزرگ کنند و برخی دیگر هم در بهترین حالت، حیوان را تحویل حفاظت محیط زیست می‌دهند که در هر ۲ حالت به نفع حیات وحش نیست و ایراد دارد.

امیدی تاکید کرد: توصیه ما به گردشگران و افرادی که به زیستگاه‌های طبیعی می‌روند این است که وقتی نوزاد حیات وحش را تنها می‌بینند به هیچ عنوان به آن حیوان از هر گونه‌ای که است دست نزنند، زیرا مادر، نوزاد را دیگر قبول نمی‌کند.

به گفته وی، موارد خاصی مثل آسیب دیدن نوزاد حیات وحش به‌دلیل تصادفات جاده‌ای یا اینکه توله‌ها مادرشان را از دست داده باشند جزو موارد استثنا برای کمک محسوب می‌شود، اما در سایر موارد نباید به آنها نزدیک شد یا دست زد.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.


مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار