سخنگوی وزارت خارجه:

بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از کشور‌های جهان دریافت کردیم

کنعانی در نشست خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت شهید رئیسی و همراهان ایشان و تشکر از حضور پررنگ مردم بیان کرد: ما یک رئیس جمهور خدوم و وزیر خارجه پرتلاش و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجاهد را از دست دادیم. نقش آنها در بازه زمانی تقریبی سه سال گذشته در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران نقش برجسته و ماندگار است و تردیدی نیست شاهد جهش کاملا محسوس در توسعه مناسبات خارجی ایران و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم. 

کنعانی ادامه داد: شاهد این مدعا کثرت پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی از آغازین دقایق حادثه دلخراش بالگرد با ملت بزرگ ایران و مشارکت هیأت‌های عالی‌رتبه کشور‌های مختلف در مراسم تجلیل و تکریم شهدای والامقام و آسمانی ایران در این حادثه دلخراش بودیم. دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشور‌های مختلف جهان برای رهبر معظم انقلاب، دولت و سرپرست دولت و سرپرست وزارت خارجه و مقامات عالیه کشور بودیم. اینها حاکی از روابط سازنده و بالنده ایران با دنیا بود. ایران به رغم این ضایعه بزرگ، اما رویکرد خود را در تعامل سازنده با کشور‌های مختلف دنیا در حوزه پیرامون و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد.

وی گفت: حمایت از جبهه مقاومت سیاست اصولی برآمده از مبانی انقلاب اسلامی است. در حمایت از مردم فلسطین و جریان مقاومت هیچگونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد.

کنعانی گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از تسلیت و همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین تکریم شهید رئیسی و همراهان شهید ایشان تشکر می‌کنیم.

آژانس باید در ارتباط با اتخاذ رویکرد سیاسی جدا اجتناب کند

وی در پاسخ به سوالی درباره ارائه پرونده هسته‌ای به شمخانی بیان کرد: سنت ما پاسخ دادن به شایعه‌ها در فضای مجازی نیست، هیات مذاکره کننده ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با اشراف افراد بالادست نظام مذاکرات را پیش برده است و همواره از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده است، وزارت خارجه رایزنی‌های خود را در مسیر مذاکرات ادامه خواهد داد و طبعا رویکرد ایران درباره شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره سازنده بوده است. آژانس باید در ارتباط با اتخاذ رویکرد سیاسی جدا اجتناب کند و طبعا دخالت دادن برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر ارتباط ایران و آژانس سازنده باشد و بازیگران هم باید از این اقدامات خویشتنداری کنند.

سفر مقامات عمانی به کشورمان با هدف ابراز همدردی صورت می‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره امضای قرارداد بین عراق و ترکیه و توسعه راه در بغداد توسط ترکیه گفت: موضوع آب از موضوعات مهم زیست محیطی در حوزه متطقه‌ای است و بسیاری از این موضوعات مستقیم یا غیر مستقیم به ایران ارتباط دارد. طبعا ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران کع متاثر از تنش‌های آبی هستیم و این موصوعات را با دقت دنبال میکنیم، دستگاه دیپلماسی و وزارت خانه‌های ذی ربط از جمله وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به این موضوعات ورود خواهند کرد. موضوعات اقلیمی تاثیرگذار در یک کشور خاص نیستند و کل کشور‌های منطقه را متاثر خواهند کرد. 

وی ادامه داد: ایران از این گفتگو‌ها استقبال می‌کند. درباره کریدور‌ها هم از هرگونه پروژه‌ای که در منطقه مطرح شده استقبال کردیم و سیاسی کردن راهگذر‌ها را متناسب با منافع جمعی منطقه نمی‌دانیم و موضوعات را با دقت دنبال خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه اخباری منتشر شد درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان و امروز هم وزیر خارجه عمان در تهران خواهد بود و آیا حامل پیامی از سوی آمریکاست؟ گفت: سفر وزیر خارجه عمان برای ابراز تسلیت و مراتب همدردی عمان با دولت و ملت ایران صورت می‌گیرد. البته هیأت عالی‌رتبه عمانی متشکل از چند وزیر در مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید و همراهان آنها به تهران سفر کرده بودند ولی وزیر خارجه عمان به دلیل اینکه آن روز در سفر دیگری بود با توجه به نوع رابطه ویژه ایشان با همتای ایرانی و مناسبات دوستانه دو کشور تصمیم گرفت سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران داشته باشد روابط ایران و عمان دوستانه و سازنده و دو کشور دارای موضوعات متعدد برای گفتگو‌های مشترک و دوجانبه هستند و در دیدار امروز با سرپرست وزارت خارجه و احتمالا آقای مخبر درباره مناسبات دوجانبه صحبت خواهد شد.

 کنعانی بیان کرد: تعاملات در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و این تعاملات متمرکز بر حوزه‌های رفع تحریم و هسته‌ای بوده و هیچگاه هم از این چارچوب خارج نشده و تعاملات ما با طرف آمریکایی همواره ادامه داشته ولی صرفا در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای بوده است. وی عنوان کرد: اخباری هم در این خصوص منتشر شد و لازم است تأکید کنم مفاد خبر یا خبر‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این گفتگو‌ها معتبر و دقیق نیست.

 پیگیر آزادی حمید نوری هستیم 

وی درباره حمید نوری گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در کشور پذیر عراق از نظر ما به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی درباره تداوم ارتباط با آذربایجان و سودان گفت: روابط ما با آذربایجان در مسیر درست خود قرار دارد و طبعا انتخاب سفیر هم در همین مسیر دنبال خواهد شد. 

کنعانی دباره سفر بن سلمان به کشورمان بیان کرد: رییس جمهور شهیدمان از وی دعوت کرده بودند و دعوت متقابلی هم از رییس جمهور شهبد ما انجام شده بود که در راستای تحکیم مناسبات دوستانه انجام شده بود، اما در این زمینه باید در شرایط مناسب دیگری اطلاع رسانی کنیم.

وی درباره طرح موضوع جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه اتحادیه عرب گفت: جزایر سه گانه ایرانی جزو لاینفک و ابدی خاک ایران است و خواهد بود و ایران اجازه مداخله هیچ طرفی را درباره این جزایر نخواهد داد و هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه را قویا محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های ایران در قطر بیان کرد: تغییری در نحوه استفاده از منابع مالی ایران در قطر ایجاد نشده و در صورت ضرورت مقامات بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
به کوری چشم همه آن کسانی که ایران را منزوی !!!! می‌دانستند و شانتاژ تبلیغاتی می‌کردند که دولت فعلی عامل منزوی شدن ایران است و زبان دنیا را بلد نیست و ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
راه رجا بسته نیست گر چه رئیسی برفت راه رئیسی بسته نیست گر چه رئیسی برفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
ای کاش یه روزی هم این ۳۳۰ کشور تحریم‌ها رو. برمی داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
ارزیابی شخصی خودم اینه دولت جو بایدن با تسلیت گفتن شهادت رئیس جمهورمان و همراهانش در بین مردم امریکا محبوبیت کسب خواهد کرد و انتخاب خواهد شد
آخرین اخبار