همایش بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در انزلی

همایش کشوری بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا به مدت ۲ روز در بندر انزلی در حال برگزاری است.

دکتر محمد زینلی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در همایش کشوری بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا که به مدت ۲ روز (۶ و ۷ خرداد ماه) در بندر انزلی در حال برگزاری است، گفت: با توجه به اینکه بیماری‌های منتقله از آب و غذا متنوع و بسیار است. از این رو، تعدد این بیماری‌ها موجب می‌شود که توجه به این حوزه بیشتر باشد تا بتوانیم برنامه ریزی‌های موثر در سطوح مختلف را در این حوزه داشته باشیم.

او افزود: هدف کلی برنامه نظام مراقبت طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در کشور، کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها به منظور کاهش هزینه‌های مربوطه و ارتقای شاخص‌های سلامتی در کشور است. 

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا به تعامل و هماهنگی‌های بین بخشی وابسته است و یکی از اقداماتی که در مدیریت طغیان‌های این حوزه از بیماری‌ها تأثیرگذار است، هماهنگی‌های بین بخشی است که به این منظور باید مشارکت بخش خصوصی را جلب کنیم.

دکتر زینلی همچنین با اشاره به عوامل ایجاد کننده این بیماری ها، میزان شیوع بیماری‌های ناشی از غذا در کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های توسعه یافته را تشریح کرد.

او اجرای اقدامات موثر ایمنی مواد غذایی در کشور‌های در حال توسعه را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال‌های اخیر مباحث مربوط به تجارت مواد غذایی، توسعه گردشگری، پدیده تغییرات آب و هوایی و عدم دسترسی به مواد غذایی سالم و تغییر در عادات غذایی منجر به بروز طغیان‌های ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا شده است.

همایش بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در انزلی

در این همایش ۲ روزه که با حضور بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور در بندر انزلی در حال برگزاری است، گزارش وضعیت بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در کشور و انتظارات از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مطرح می‌شود و ظرفیت آزمایشگاه‌های بهداشتی کشور در برنامه مراقبت بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا و حمل ایمن نمونه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

همایش بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در انزلی

تشریح برنامه مراقبت طغیان بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در کشور، برنامه مراقبت هپاتیت A و هپاتیت E، برنامه مراقبت پدیکلوزیس و گال، برنامه کشوری مهار مقاومت میکروبی و مراقبت عفونت‌های ناشی از خدمات سلامت، نمونه گیری و اصول مدیریت نمونه‌ها در بیماران مشکوک به وبا، روش استفاده از تست تشخیص سریع وبا و مراقبت سالمونلا و شیگلا در کشور با رویکرد مراقبت سندرمیک از دیگر مباحثی است که طی برگزاری این همایش کشوری ارائه و مطرح می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.