رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد گفت: ۴۵ هزار دوچرخه سوار در همایش‌دوچرخه‌سواری آسمانِ آبی رکاب سبز شرکت کردند.

محمدرضا نیکونژاد رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد گفت: آمار ثبت نامی افراد تاکنون در حدود ۴۵ هزار نفر در قالب حدود ۲۲۰ هزار سفر برای این دوچرخه‌ها ثبت شده است که این آمار نشان می‌دهد جذابیت طرح و دعوت‌پذیری مردم به سمت حمل و نقل پاک و همچنین ورزش دوچرخه‌سواری وضعیت مطلوب و ایده آلی داشته است.

وی ادامه داد: به‌ منظور تشویق مردم به استفاده از این سیستم و دوچرخه‌های اشتراکی سعی شد تا این سیستم به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. با توجه به جدید بودن این سیستم و ناآشنایی مردم با آن، تاکنون کلیه جرائم متعلقه بخشیده شده و سعی شده هزینه‌ای از کاربران در این زمینه‌ها اخذ نشود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری با اشاره به اینکه در همایش‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری آسمان آبی رکاب سبز، این دوچرخه به‌صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان مراسم قرار گرفته است، اظهار داشت: در راستای تشویق کارمندان ادارات و ارباب‌رجوع دادگستری، در محل ساختمان‌های اداره دادگستری یزد واقع در خیابان فرخی و بلوار مدرس، دو ایستگاه مجهز دوچرخه نصب و بهره‌برداری شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۷ ایستگاه فعال دوچرخه با ظرفیت اسمی ۱۸۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است، بیان کرد: همچنین ۱۲۰ دستگاه دوچرخه به‌صورت پشتیبانی فنی، در اختیار سرمایه‌گذار طرح قرار دارد که با توجه به اینکه وظیفه تعمیر و نگهداری هم بر عهده وی است، به‌تناوب در سیستم جایگزین می‌شود.

نیکونژاد ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در میدان آزادی، بلوار بسیج و سه‌راه شحنه را فعال‌ترین ایستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان آیت الله کاشانی و میدان مهدیه در رتبه‌های بعدی از لحاظ فعالیت و خدمات‌دهی قرار دارند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد با اشاره به وجود مشکلات متعدد برای راه‌اندازی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی در یزد ادامه داد: این سیستم نسل سوم دوچرخه‌های اشتراکی، برای اولین بار در ایران، در شهر یزد اجرا شده است. با توجه به این‌که این سیستم کلاً بومی بوده و به‌صورت ابتکاری توسط سرمایه‌گذار و شهرداری یزد اجرا شده، بدیهی است تا عملکرد مطلوب، چالش‌های متعددی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به جدید بودن این سیستم و عدم آشنایی مردم با این سیستم و نیز بعضاً سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب و اخلالگران اجتماعی، خسارات متعددی به دوچرخه‌ها وارد شده که هزینه‌های زیادی به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

نیکونژاد گفت: به دلیل گرانی دوچرخه‌های شهری و هزینه‌های بالای نگهداری آن، این سیستم نیاز به پشتیبانی مالی و فنی بالایی دارد. در برخی مواقع سرقت تجهیزات نصب‌شده روی دوچرخه‌های مستقر در ایستگاه‌ها و سرقت دوچرخه داخل ایستگاه را هم شاهد بوده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.