
باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - حسینعلی امیری در نشست مشترک شورای فرهنگ عمومی و ستاد توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس، با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) در شیراز، بر ضرورت جلوگیری از به حاشیه رفتن دیگر داشتههای فرهنگی این شهر تأکید کرد.
او افزود: باید از این موقعیت برای همافزایی و بهرهمندی مردم شیراز، زائران و گردشگران از مفاخر تاریخی، فرهنگی و ادبی این شهر استفاده شود.
به باور استاندار فارس، عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) ظرفیت بالایی برای نمایش و معرفی تمام این شاخصهها دارد.
استاندار فارس، با تأکید بر هویت کهن و غنی شیراز، بر ضرورت تلفیق توسعه شهری با ارزشهای دینی و فرهنگی تأکید کرد و با اشاره به لقب "سومین حرم اهل بیت (ع) " برای شیراز، بر مسئولیتهای این عنوان و لزوم دستیابی به شاخصهای مطلوب توسعهیافتگی در راستای رضایت شهروندان و زائران تأکید کرد.
او، با ذکر ویژگیهای مثبت مردم شیراز همچون صلحطلبی، مهماننوازی و مهرورزی، بر اهمیت حفظ این هویت اصیل و توسعهای متناسب با آن تأکید کرد.
امیری همچنین به نقش محوری شیراز در نمایندگی زبان و ادب فارسی و اهمیت توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در اسناد توسعهای اشاره کرد.
او با اشاره به سند گردشگری فارس و سند سومین حرم اهل بیت (ع)، بر لزوم همافزایی و هماهنگی در برنامهریزیها و تلفیق جنبههای دینی، فرهنگی و گردشگری در توسعه پایدار شیراز تأکید کرد.
او همچنین بر اهمیت توجه به معماری اصیل ایرانی اسلامی و جلوگیری از ایجاد سکونتگاههای غیررسمی و آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
حجتالاسلام سید مصطفی حسینی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور، به موفقیت طرح ملی «زندگی با آیهها» اشاره کرد و از مشارکت ۱۵ میلیون نفر در این طرح و تأثیر آن در ترویج فرهنگ قرآنی خبر داد.
او بر اهمیت همافزایی نهادهای مختلف در اجرای طرحهای فرهنگی قرآنی و استفاده از ظرفیتهای مردمی تأکید کرد و پیشنهاد ایجاد سازوکارهایی برای هماهنگی فعالیتهای قرآنی در سطح کشور را ارائه داد.
حجتالاسلام سید مصطفی حسینی دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: عملیات زندگی با آیهها در طول ۲ سال اجرا، مورد توجه و تجلیل رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان فرمودند این طرح سبب شده است تا تجلیات قرآن کریم را بیش از گذشته در زندگی مردم شاهد باشیم.
او افزود: اجرای این طرح، نمود یک عملیات قرآنی تعاملی و همافزا بود و شبکههای تلویزیونی، ائمه جمعه، نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش در اجرای آن مشارکت کردند.
حسینی اعلام کرد: ۱۵ میلیون نفر در برنامه زندگی با آیهها مشارکت کردند، پنج میلیون ایرانی در مسابقات ۳۰ آیه ماه مبارک رمضان شرکت کردند و ۲ میلیون نفر نیز موفق به دریافت گواهی این طرح شدند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: اگر صدا و سیما میخواست هزینه تبلیغات هر یک از آیهها را دریافت کند، حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه داشت و چنانچه دستگاههای فرهنگی میخواستند هر یک جداگانه محتوای گروه هدف خود را جداگانه تولید کنند، هزینه هنگفتی صرف میشد، اما این اقدام با همافزایی انجام شد.
او ادامه داد: طرح زندگی با آیهها رها نشده است و در دهههای کرامت و ولایت نیز ادامه مییابد. لازم است ترویج این طرح کماکان در خطبههای نماز جمعه استمرار پیدا کند.
حسینی اضافه کرد: تجربه زندگی با آیهها نشان داد که نباید از ظرفیتهای مردمی در ترویج قرآن و فعالیتهای قرآنی غافل شد.
دبیر شورای توسعه قرآنی کشور با اشاره به پیشینه تاسیس این شورا در سال ۱۳۸۸، گفت: در مجموعههای کشوری و لشکری، مراکز قرآنی و دارالقرآنها وجود دارد و برای ایجاد تحول و انقلاب قرآنی، نیازمند سازوکارهایی برای هماهنگی این فعالیتها هستیم.
او اظهار کرد: اگر اقدامات قرارگاهی در شورای گسترش فرهنگ قرآنی به خوبی انجام شود، نهتنها در زمینه قرآن، بلکه در دیگر زمینههای دینی مانند حجاب و عفاف، تربیت، کتابخوانی و جمعیت نیز میتوانیم محتوای موثر تولید کنیم.