باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - پردیس سینمایی چارسو در طبقه ششم یک مرکز تجاری در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری واقع شده است؛ اما به سبب واقع بودن در مرکز شهر علاقمندان به فیلم از این سینما استقبال خوبی میکنند. این پردیس سال ۱۳۹۳ ساخته شده و بیش از هزار صندلی به ظرفیت سینماهای پایتخت اضافه کرده است. جشنوارههایی چون سینما حقیقت سالها در این پردیس برگزار میشود و چند دورهای نیز میزبان جشنواره بینالمللی فیلم فجر بود.
یکم اردیبهشت ماه سال جاری خبر واگذاری پردیس سینمایی چارسو به سازمان اوج منتشر شد و باتوجه به سابقه فعالیتهای فرهنگی هنری سازمان اوج باید دید این سازمان در مدیریت و استفاده از ظرفیتهای این پردیس سینماییگونه عمل میکند.
از طرفی بر اساس شنیدهها، طبقه پنجم ساختمان چارسو تجاری شده و تنها طبقه ششم همچنان به عنوان فضای سینمایی باقی مانده است. مسئله اصلی اینجاست که با این وضعیت، در حال حاضر تنها دو مکان در تهران برای برگزاری مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور، یعنی جشنوارهها، وجود دارد؛ پردیس سینمایی ملت و برج میلاد. این تغییرات نگرانیهایی را در میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
همچنین در دولت قبلی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس مکانی به نام «خانه جشنوارهها» خبر داده بود و چندین بار جلسات و گفتگوهایی نیز در این خصوص برگزار شد، اما پس از آن خبری از ساخت این پردیس و تحقق وعدهها به بیرون درز نکرد. این وضعیت، زنگ خطری برای وضعیت هنر سینما و جشنوارههای فرهنگی و هنری کشور محسوب میشود. از این رو به گفتوگو با مصطفی فرجی منتقد و کارشناسی سینما پرداختیم.
مصطفی فرجی، منتقد و کارشناس سینما از تغییر کاربری پردیس سینمایی چارسو به فضاهای تجاری انتقاد کرد و گفت:«در هجدهمین جشنواره حقیقت اطلاع داشتم که چارسو قرار است تجاری شود، اما باور نمیکردم. محمدرضا بهشتی، دبیر ستاد اجرایی جشنواره حقیقت، اعلام کرده بود که این آخرین جشنواره سینما حقیقت در چارسو است و این فضا قرار است تغییر کاربری پیدا کند.»
وی با اشاره به تجربههای خود از برگزاری جشنوارهها در پردیسهای مختلف سینمایی، بیان کرد: «پردیس سینمایی چارسو در برگزاری جشنواره سینما حقیقت مزایای بسیار خوبی از جمله دسترسی آسان به مترو و بیآرتی و موقعیت مکانی در مرکز شهر دارد. این فضا برای هنرمندان بسیار جذاب است، به ویژه در جشنواره حقیقت که غرفههای متعدد و مکانهای ویژه برای مصاحبه و نقد و بررسی وجود داشت. این فضا باعث ارتباط مستقیم هنرمندان با تماشاچیان و تبادل تجربیات میشد. متاسفانه، برخی از مسئولان به جای توجه به فضای پرشور هنری، به دنبال منافع مالی و تجاری هستند و این تغییرات در فضا، آسیب به هنرمندان و تماشاچیان خواهد زد.»
فرجی همچنین پردیس سینمایی ملت را به عنوان یک محل نامناسب برای برگزاری جشنوارهها برشمرد و ادامه داد: «پردیس ملت با وجود برگزاری جشنواره سینمای جوان، جشنواره فیلم صد اصلاً مناسب این نوع رویدادها نبوده است. این مکان فاقد فضای مناسب برای هنرمندان و تماشاچیان است و باعث سردرگمی در پیدا کردن سالنها و ابهام در مسیرهای دسترسی میشود. در این مکان، به دلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی، هنرمندان و تماشاچیان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند که باعث افزایش آلایندگی و مشکلات پارکینگ میشود.»
وی در ادامه تاکید کرد: «در نهایت، همه کسانی که در جشنوارهها حضور داشتهاند، چارسو را بهترین گزینه برای برگزاری این رویدادها میدانند. امیدوارم مسئولین به این نکات توجه کرده و از تغییر کاربری فضاهایی که هنرمندان و تماشاچیان به خوبی از آن بهرهمند میشوند، خودداری کنند.»
فرجی همچنین با اشاره به این موضوع که کشور نیاز به ساختمان یا پردیس مختص جشنوارهها دارد، گفت: «با توجه به تنوع و تعداد جشنوارههای مختلف در ایران، از جمله جشنوارههای فیلم کوتاه تهران، سینمای جوان، سینما حقیقت، جشنواره مقاومت ، جشنواره فیلم صد و سایر جشنوارههای هنری، نیاز به یک فضای اختصاصی برای برگزاری این رویدادها بیش از پیش احساس میشود. امیدوارم مسئولین برای این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند و به خواستههای هنرمندان توجه کنند.»
وی در پایان گفت: «اگر مسئولین به وعدههای خود در خصوص ساخت ساختمانهای ویژه جشنوارهها عمل کرده بودند، هنرمندان دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نمیشدند و این امر باعث راحتی و آرامش بیشتر در برگزاری جشنوارهها میشد.»