
باشگاه خبرنگاران جوان - علی باقرزاده رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش روز شنبه در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با معلمان نمونه کشوری در اردوگاه شهید باهنر با اشاره به تحول در فرآیند انتخاب معلمان برگزیده کشور، اظهار کرد: از پنج ماه گذشته، مسیری جدید در انتخاب معلم را آغاز کردیم و به جای انتخاب اداری صرف به سمت کشف معلم و مشارکت جدی معلمان و ذینفعان اصلی جریان تعلیم و تربیت در انتخاب معلمان نمونه پیش رفتیم.
وی افزود: برای اولین بار، نظرخواهی از دانشآموزان، اولیا، معلمان و سایر همکاران آموزشی و اداری مدارس در قالبی سازمانیافته انجام شد که در آن رکورد تاریخی در میزان مشارکت معلمان در این فرآیند شکسته شد. در ۲۰ سال گذشته چنین حجم گستردهای از مشارکت سابقه نداشته است.
باقرزاده با اشاره به ارزیابی ۵۹۳ هزار و ۴۶۶ معلم واجد شرایط، گفت: برای ارزیابی دقیق این مجموعه بزرگ، کمیتههای ارزیابی در سطح مدارس با بیش از ۱۷۵ هزار نفر از مدیران، معاونین، نمایندگان اولیا، دانشآموزان و راهبران آموزشی تشکیل شد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: در این فرآیند، بیش از ۲ میلیون دانشآموز در قالب فرمهای رسمی سامانهای در خصوص معلمان خود اظهار نظر کردند و درمجموع بیش از ۱۰ میلیون فرم نظرسنجی توسط دانشآموزان تکمیل شد.
وی اضافه کرد: ۳۵ هزار معلم نیز در خصوص برای همکاران خود نظردهی کردند که منجر به تکمیل نزدیک به ۲ میلیون فرم ارزیابی همکارانه شد.
باقرزاده با اشاره به نتایج مرحله نخست گفت: در مرحله مدرسهای، ۴۵ هزار ۲۴۳ معلم به عنوان معلم برگزیده انتخاب شدند. این افراد موظف بودند تدریس عملی داشته باشند و خدمات، دستاوردها و موقعیتهای یادگیری ایجادشده را به صورت مستند ارائه دهند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در نهایت، ۲۶ هزار نفر وارد مرحله ارزیابی عملی شدند که از این میان، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ معلم به عنوان معلمان نمونه در حال اجرا انتخاب شدند.
وی افزود: علاوه بر این معلمان، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، مراقبین سلامت و مشاوران نیز از مرحله منطقه به سطح استان راه یافتند. در سطح استان، تدریسها و عملکرد این گروه نیز توسط گروههای ارزیابی تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
در ادامه رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: در نهایت، ۱۶۰ معلم و ۱۶۰ نفر از کادر مدرسه در حوزههای مختلف آموزشی، پرورشی، تربیتبدنی، ارزیابی عملکرد، حراست و منابع انسانی، توسط اساتید دانشگاهی و تیم داوری وزارت آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفتند و داوری نهایی در قالب اردویی ۱۰ روزه انجام شد.
باقرزاده افزود: چهار معلم از مدارس غیردولتی و معرفی یک مدیر و سه معلم از آموزشدهندگان سوادآموزی و بزرگسالان انتخاب شدند.
وی گفت: اگرچه معرفی یکی از مربیان پیشدبستانی و مهدکودکها به دلایل زمانی انجام نشد، اما با دستور مقام عالی وزارت، پیگیری آن در دستورکار قرار گرفت.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش تأکید کرد: در جلسهای چهار ساعته با مسئولان، از زحمات و تلاشهای همه معلمان برگزیده قدردانی شد و حضور آنان در جمع معلمان شایسته این سرزمین را افتخاری بزرگ دانست.
منبع: ایرنا