رئیس مجلس می‌گوید حداقل از ۱۵۰ هزار ظرفیت معلمی عقب هستیم و ظرفیت قریب به ۴۵ هزار معلم را باید حفظ کنیم و این با ساختمان ساختن حل نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری و اساتید دانشگاه فرهنگیان و کارکنان ستادی وزارت آموزش‌وپرورش که صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت) برگزار شد، گفت: نظام مدیریتی در بودجه‌ریزی و محتوا نیازمند تحولی است که باید مبتنی بر سند تحول و منطبق بر برنامه هفتم باشد. فصل ۱۹ که متعلق به نظام آموزشی است از سیاست‌های کلان است که حدود ۱۵ حکم دارد که آموزش و پرورش را متحول می‌کند.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: امروز دانشگاه فرهنگیان معملی را تربیت نمی‌کند که بخواهد به سر کلاس برود. با بخشی از اعضای هیئت علمی و دانشجویانی که ارتباط داریم می‌گویند مشکلاتی دارند. ما یک عقب‌ماندگی هم داریم که حداقل ۱۵۰ هزار ظرفیت معلمی عقب هستیم و ظرفیت قریب به ۴۵ هزار معلم را باید حفظ کنیم و این با ساختمان ساختن حل نمی‌شود. ما ساختمان داریم، اما بد استفاده می‌کنیم. امروز در مجلس و دولت این اراده است که دانشگاه فرهنگیان و کلاس معلم و شاگرد را مرتب کنیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: یک نکته دیگر اینکه با توجه به تورم در کشور هر قدر حقوق را افزایش دهیم به معنای افزایش قدرت خرید نیست. چه بسا می‌گویید قیمت‌ها را به قبل برگردانید و حقوق قبل را بدهیم لذا باید برای معلمان باید خدمات را مبنا قرار دهیم یعنی در حوزه سلامت پوشش خدمات سلامت را درست انجام دهیم. در بحث جهش تولید مسکن طرح ۴ میلیون مسکن داریم لذا برای معلمان باید نظام تامین اجتماعی معلوم باشد و یک معلم در فراز خدمتی خود باید صاحب مسکن شده باشد. مسکن باید در اولویت قرار بگیرد و یک همکاری تنگاتنگی نیاز دارد که وزارتخانه‌های مربوطه باید این کار را انجام دهند، چون نه ارز می‌خواهد و نه تحریم است و به عرضه خودمان برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس گفت: ما مخالف افزایش حقوق نیستیم، اما این افزایش نسبت به قدرت خرید نمی‌تواند آن را پوشش دهد، اما اگر خدمات بدهیم که بخشی از آن را خود دولت می‌دهد. ما در بهداشت و اقلام اساسی هزینه‌هایی می‌کنیم که باید به افرادی که در جامعه اصابت کند که اصابت نمی‌کند و خطای ۲۵ الی ۳۰ درصدی داریم.

قالیباف گفت: ما در دوره کرونا در کنار همه تلخی‌هایی که داشتیم یکی از تلخی‌های دیگرش بچه‌های بازمانده از تحصیل هستند و ما باید دست آنها را بگیریم و برگردانیم و باید برای آنها برنامه داشته باشیم.

رئیس مجلس بیان کرد: یکی از اقدامات خوب آن موقع شاد بود که ظرفیت آموزشی، مهارتی، مدیریتی و اقتصادی دارد. ما باید مشکلات را حل کنیم و اگر مشکلی در پلتفرم هست باید حل شود. در همان نظام مدیریتی در ماده ۹۱ وزیر می‌تواند فقط با معلمان کلاس اولی حرف بزند. در این شبکه آموزش ضمن خدمت و مهارت آموزشی بهتر از آن می‌توانید پیدا کنید و اگر این کار‌ها را نکنیم شاد به بدل خودش تبدیل می‌شود.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: رئیس جمهور ۲۷ جلسه برای آموزش و پرورش گذاشته که حتما در گذشته این قدر جلسه گذاشته نمی‌شد. اگر اولویت‌ها دنبال نشود این فرصت را معلمان و بخش اداری از دست می‌دهد و همه با هم آسیب می‌بینیم. 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس تاکید کرد: در رتبه‌بندی‌ها و ارزشیابی باید اصلاحاتی انجام دهیم، اما امان از آن روزی که برای ارتقای رتبه‌بندی بدون زحمت و مطالعه مسیر دیگری را طی کنیم که از پایه ویران است. یکی از مسئول همه اینها من هستم. بخش مربوط به نظام ثبات تامین اجتماعی برای یک معلم و یک کارگر باید مورد توجه باشد.

قالیباف اضافه کرد: مبنای پیشرفت ما منابع انسانی و معلمین ما هستند و در حوزه اقتصادی که چالش ما است و چرخ تولید را می‌چرخاند کارگر ما است و هر قدر تکنولوژی بالاتر برود اثرگذاری خود را دارد لذا باید با نظام تامین اجتماعی در دو عنصر سلامت و مسکن که دو رکن مهم از نیاز‌ها هستند به آنها آرامش خاطر دهیم.

رئیس مجلس بیان کرد: در ماده ۹۲ برنامه هفتم تاکید شده موضوع آموزش و پرورش به مثابه امر ملی است یعنی همه مسئول هستیم. یعنی اگر ایران قوی می‌خواهیم اینجاست لذا باید احکام برنامه را جدی بگیریم و ما آن را مطالبه می‌کنیم و هر سال در شهریور باید پیشرفت برنامه را ببینیم که بتوانیم در بودجه‌ای که دولت می‌خواهد لایحه آن را به مجلس بدهد بر این مدار حرکت کنیم و اینجا بدون محدودیت باید آن را دنبال کنیم و با یک مدیریت دقیق دست به دست هم بدهیم تا این کار را پیش ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار