
باشگاه خبرنگاران جوان - سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع پیشکسوتان و وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش، گفت: در جمع پیشکسوتان و وزاری ارزشمند ادوار آموزش و پرورش که تجربه کل نظام مدیریتی تعلیم و تربیت کشور را در اینجا جمع کردهاند، حضور داریم و ضمن بزرگداشت مقام معلم، این روز را به آنان تبریک و تهنیت میگویم.
وی گفت: فعلا توانستهایم در چهار قلمرو میان آموزش و پرورش با بهزیستی رابطه برقرار کنیم و تحقق بخش این آموزش سند تحول بنیادین باشیم، چون مدرسه باید کانون تربیتی اجتماعی فرهنگی محله باشد.
حسینی افزود: در همین راستا جامعه با پدیدهای مواجه است که سازمان بهزیستی به آن اندیشیده و تدبیر و برنامهریزی کرده است و آن سالمندی است همچنین شورای سالمندان در سازمان بهزیستی وجود دارد.
وی افزود: با دو نوع سالمندی سالم و و پرمخاطره مواجه هستیم و توجه به موج جمعیتی سریع ایران به سمت سالمندی و سالخوردگی طبیعی است که باید به سمت سالمندی سالم پیش برویم و از سالمندی مخاطره آمیز دوری کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از فرصت دارایی مکانی مدارس که در ۷۳۵ منطقه در ایران وجود دارد با همکاری دکتر کاظمی استفاده کردهایم و قرار است طرح مهر و گفتوگو (آموزش همراه با نشاط و هنر) برای سالمندان در قلمروهای گوناگون را آغاز کنیم.
وی گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش هم تفاهم نامهای با عنوان آموزش و پرورش کودکان استثنایی بستهایم که برخی موارد آن از نظر ما اهمیت بیشتر دارد.
حسینی گفت: با ایجاد مرکز - مدرسه به دنبال این هستیم که مدارس استثنایی از خدمات توانبخشی در نزدیکترین مراکز توانبخشی ما به ویژه در ایام تعطیل و بعد از ظهرها استفاده کنند.
وی افزود: همچنین کودکان استثنایی پس از دریافت آموزشهای نظری به اشتغال و بازار کار نیاز دارند اگر این اتفاق نیفتد مجموعه آموزشی و توانبخشی آنها را به چرخه زندگی سالم و مبتنی بر توانمندی هدایت نمیکند؛ بنابراین مهارت آموزی و آماده سازی آنها برای بازار کار و بعد هم دادن تسهیلات در این زمینه مد نظر ماست.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت کمک هزینهها به افرادی که از کودکان نیازمند توانبخشی نگهداری میکنند و در مجموع بیش از ۱۹۰ هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات حمایتی مستقیم و غیر مستقیم بهزیستی قرار دارند.
وی افزود: همچنین تفاهمنامهای با دانشگاه فرهنگیان در حال انعقاد است که از محورهای مهم آن بهرهمندی از دانشجومعلمان در قالب شبکه داوطلبان است تا از آنان به عنوان نیروهای مددکار، توانبخش و ارائه دهندگان خدمات حرفهای و نیکوکارانه به جامعه هدف سازمان بهزیستی استفاده کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کارکردی که این موضوع دارد این است که نیاز حرفهای جامعه هدف ما را به خدمات نیکوکارانه توسط قشر محبوب دانشجومعلم برآورده میکند و از طرف دیگر وقتی دانشجومعلمان دستاندرکار فعال داوطلب نیکوکاری بشوند، این اتصال آنها به دنیای مشارکت در امر نیکوکاری روحیه معلمی و تربیت اجتماعی معلمی را رشد میدهد و به عبارتی آنان را تمام ساحتی بار میآورد و اعتقاد داریم تا معلم تمام ساحتی نباشد نمیتواند دانش آموز را در ابعاد گوناگون تربیت کند.
حسینی در پایان با اشاره به طرح نماد، گفت: نماد یا نظام مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیبهای اجتماعی، هم در تولید محتوا و هم دورههای آموزشی مشاوران و هم مطابق با آموزههای قانون جامع حمایت از اطفال و نوجوانان با همکاری سازمان بهزیستی پوشش داده شده است، اما نظام مددکاری در آموزش و پرورش کشور وارد نشده است در صورتی که برای مقابله با آسیبهای اجتماعی، مددکاری و اورژانس اجتماعی نسبت به مشاورهها اهمیت بیشتری دارد و بهزیستی در حد مقدورات میتواند این خلأ را پوشش دهد.
منبع: سازمان بهزیستی