
باشگاه خبرنگاران جوان؛خدادادی-حمید رضا حاجی بابائی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، جایگاه معلم باید تعریف بهتری در جامعه داشته باشد، اگر جایگاه معلم به درستی در جامعه تعریف شود، همه مسائل و چالشهای نظام تعلیم و تربیت حل خواهد شد.
صادقی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مدیران مدارس، عاملان تحول در تعلیم و تربیت هستند، اظهار کرد: با راهبری خوب در مدارس میتوان شاهد اتفاقات خوب در کف مدارس بود.
وی صبح چهارشنبه، هفدهم اردیبهشت ماه در جلسه مدیران مدارس و همایش گرامیداشت هفته معلم عجبشیر ضمن گرامیداشت هفته معلم و تبریک این مناسبت به خادمان و فعالان تعلیم و تربیت در این منطقه با اشاره به همت جدی دولت در توسعه فضای آموزشی گفت: نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی، اتفاق مهمی در راستای کیفیتبخشی و استانداردسازی فضاهای آموزشی کشور بوده و در این راستا در استان ما نیز اقدامات گستردهای در حال انجام است.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته جهت تهیه و تدوین نقشه راه تعلیم و تربیت گفت: تمام توانمان را به کار گرفتیم تا قانون اساسی تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دستگاه تعلیم و تربیت بنویسیم؛ اما معلمان هنوز نتوانستهاند آنگونه که باید طعم شیرین این سند را بچشند. برای داشتن آموزش و پرورشی پرافتخار باید به سمت سند تحول پیش برویم.
حمید رضا حاجی بابایی با بیان اینکه هر دقیقه و ساعت معلم برای جامعه مفید است، اظهار کرد: هر افتخاری در جامعه به آموزش و پرورش بازمیگردد و جز معلم که اساس و امید و محور و قله در جامعه به شمار میآید، بقیه ارکان مانند کلاس و تجهیزات، ابزاری در دست معلم محسوب میشوند و اول و اخر معلم است.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تبیین ویژگیهای مدرسه حیات طیبه، اجرای قانون مولدسازی را راهکاری جهت تبدیل مدرسه به مدرسه حیات طیبه دانست و گفت: با ایجاد مدرسه حیات طیبه، مدرسه به کانون فرهنگی محله، تبدیل شده و شهر و فرهنگ را مدرسه اداره میکند. همه مدارس باید به مدرسه حیات طیبه تبدیل شوند.
وی با اشاره به دغدغههای کاری مدیران گفت: مدیران در مدارس حیات طیبه دغدغهای جز مدیریت نداشته و به دنبال هزینه انشعابات و مسائلی از این قبیل نباشند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، قلب تپنده آموزش و پرورش به شمار میآید، لزوم آموزشهای تخصصی و ارتقا صلاحیتهای حرفهای معلمان به ویژه در مقطع ابتدایی را مورد تاکید قرار داد وگفت: پژوهشها نیز در آموزش و پرورش باید بر مبنای مسائل مرتبط با آموزش در کلاس درس و متفاوت از پژوهشهای دانشگاهی باشد.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه، اقدامات انجام شده در زمینه نظام رتبهبندی معلمان در سال ۱۳۹۲ را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس ویژگیهای نظام رتبهبندی قرار بر این بود معلم جایگاه استادی داشته باشد و هیئت ممیزی در استانها تشکیل شود. آنچه که در مجلس به عنوان نظام رتبهبندی تصویب شد، هنوز با رتبه بندی آرمانی و مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فاصله دارد و از نحوه اجرا گلایهمندیم.
سرمست استاندار آذربایجان شرقی در گردهمایی مدیران مدارس نواحی پنجگانه تبریز با تبریک هفته معلم و تقارن آن با دهه کرامت، نقش معلمان را در تربیت آینده سازان کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز و فردای ایران اسلامی به دست شما رقم میخورد و امروز مفتخر هستم به عنوان یک فرهنگی و معلم در جمع شما حضور دارم.
وی ادامه داد: هفته معلم، تنها یک فرصت برای تجلیل نمادین از فرهنگیان نیست؛ بلکه مجالی برای تامل و تعمق در اندیشهها، راهبردها و باز تعریف جایگاه معلم در نظام اجتماعی و توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه واقعیتهای میدانی نشانگر این است که برای نقشآفرینی معلم، یک سری چالشهایی وجود دارد ک نیاز داریم برخی اقداماتی را در این راستا انجام دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی، فقدان مسیر شغلی روشن، ارتقا معلمان بر پایه سنوات خدمتی و نه بر اساس شایستگیها، عدم بهرهگیری از فناوریهای نوین را از دیگر مسائل حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: معلمان باید متناسب با سرعت رشد فناوریهای نوین و متناسب با سرعت رشد دانشآموزان در این زمینه رشد کنند تا با شکاف دیجیتالی به دلیل فقدان آموزش اثر بخش در حوزه فناوری روبهرو نشوند؛ چرا که دانشآموزان ما در عصر دیجیتال و فناوری به دنیا آمدهاند و در آن فضا زیست میکنند و معلمان باید خود را با این فضا تطبیق دهند.
سرمست با ارائه پیشنهادها و راهبردهایی جهت ارتقا جایگاه معلمان، گفت: با توجه به توجه ویژه دولت چهاردهم به مسائل آموزشی و پرورشی، به عنوان نماینده دولت خود را مکلف میدانیم با این چالشها مواجه شده و در صدد حل و فصلشان بر آییم. طراحی و اجرای مدل حکمرانی در آموزش و پرورش با محوریت معلم است و ایجاد شبکههای تخصصی معلمان در حوزههای درسی و تربیتی و استقرار نظام شایسته سالاری در انتصاب مدیران مدارس و مناطق، توانمندسازی دورههای مبتنی بر نیازسنجی میدانی با مشارکت دانشگاهها و تدوین بستههای رفاهی و اختصاصی با حمایت نهادهای حمایتی از جمله راهبردها در این زمینه محسوب میشوند.