
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - محمد سراج عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آمارهای نگرانکننده از مهاجرت دانشآموزان و دانشجویان علاقهمند به تحصیل در رشتههای علوم پزشکی ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در سیاستگذاریهای آموزش پزشکی کشور و ایجاد ظرفیتهای بیشتر در دانشگاهها برای پذیرش این گروه از داوطلبان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دانشجوی ایرانی در رشته پزشکی در کشور ترکیه مشغول به تحصیل هستند که علاوه بر این تعداد، حدود ۸ هزار دانشآموز نیز در مقاطع مختلف تحصیلی، تنها بهدلیل محدودیت ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی، کشور را ترک کردهاند که این پدیده، نهتنها منجر به خروج ارز از کشور میشود بلکه با خروج مغزها و استعدادهای درخشان، سرمایه انسانی ما نیز از دست میرود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه توسعه ظرفیت آموزش پزشکی اظهار کرد: اگر وزارت بهداشت واقعاً دغدغه جلوگیری از مهاجرت نخبگان را دارد، باید با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، بهویژه از طریق دانشگاههای آزاد و پردیسهای خودگردان، گامهای موثری در این مسیر بردارد چون این ظرفیتسازی، نهتنها به ماندگاری نخبگان در کشور منجر میشود بلکه از خروج ارز و هزینههای سنگین ارزی برای تحصیل در خارج نیز جلوگیری خواهد کرد.
سراج با تاکید بر وجود تعارض منافع در ساختار تصمیمگیری در حوزه سلامت بیان کرد: متاسفانه بسیاری از تصمیمگیران و مجریان حوزه سلامت، خود از جامعه پزشکان هستند که همین امر موجب شده است که با توسعه ظرفیت آموزش پزشکی مخالفت شود، زیرا افزایش تعداد پزشکان، احتمالاً منجر به کاهش درآمد فعلی آنها خواهد شد و این نوع نگاه، برخلاف منافع ملی و در تقابل با ضرورتهای توسعهای کشور است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به توانمندیهای بالقوه ایران در تربیت نیروی انسانی متخصص گفت: ما میتوانیم به قطب آموزش پزشکی در منطقه تبدیل شویم. کشور ظرفیت آن را دارد که نهتنها نیاز داخلی خود را تامین کند بلکه میزبان دانشجویان خارجی نیز باشد. با گسترش آموزش عالی پزشکی، هم از مهاجرت دانشآموزان جلوگیری میشود و هم میتوان از طریق جذب دانشجوی خارجی، برای کشور ارزآوری داشت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به معضل عدم پذیرش مدارک پزشکی دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کردهاند، اضافه کرد: نکته تاسفبار این است که بسیاری از دانشآموزان ما بهدلیل محدودیت ظرفیت، مجبور به تحصیل در دانشگاههای خارجی میشوند، اما پس از بازگشت، نظام آموزش پزشکی ما مدرک آنها را قبول نمیکند و مجوز فعالیت به آنها نمیدهد که این یعنی هم نیروی انسانی تربیت نکردهایم، هم سرمایهمان رفته و هم از نتیجه آن بهرهای نبردهایم.
سراج در پایان با ابراز امیدواری نسبت به حل این مشکل ساختاری اظهار کرد: این مسائل ناشی از تعارض منافع و نگاه بسته به ظرفیتسازی در نظام سلامت است و باید این تعارض منافع را شناسایی و برطرف کنیم که تنها با اصلاح سیاستهای آموزش پزشکی و نگاه توسعهگرا، میتوان از مهاجرت نخبگان جلوگیری کرد و آیندهای روشن برای نظام سلامت کشور رقم زد.