رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس می‌گوید فعلا سیاست خرید هواپیما از کشور روسیه در دستورکار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - عباس صوفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: از ابتدای امسال سوخت هواپیما گران شده و نسبت به سال گذشته نرخ جدید سوخت به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده، اما توافقی با شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده‌ایم و ما نیز به‌عنوان ناظر بر اجرای آن نظارت داریم. 

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: براساس این توافق، هیچ شرکتی حق گران کردن بلیط نسبت به قیمت‌های سال گذشته را ندارد همچنین قرار شده که درخصوص نرخ جدید در جلسه‌ای با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گیری شود لذا تا به امروز هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشتیم و شرکت‌های هواپیمایی موظفند براساس نرخ قبل عمل کنند و انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را اعلام کرده‌اند. 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اضافه کرد: تمام شرکت‌های هواپیمایی باید بلیط‌ها را در شبکه فروش قرار بدهند و اگر ما شاهد گرانی در بعضی از شرکت‌ها باشیم، این فروش، خارج از شبکه و کاملا غیرقانونی است. کسانی که بلیط گران تهیه می‌کنند می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند یا به دفاتر مدیریتی در فرودگاه‌ها و دفتر سازمان هواپیمایی کشوری اعتراض خود را اعلام کنند. در هر صورت هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست نسبت به سال قبل، بلیط‌ها را گران کند تا تصمیم نهایی اخذ شود.

صوفی درباره کمبود هواپیما در کشور و تاثیر آن بر نرخ بلیط گفت: کمبود هواپیما قطعاً بر گرانی قیمت بلیط اثرگذار است چون موضوع عرضه و تقاضا مطرح است. در جلسه‌ای که در کمیته هوایی کمیسیون عمران تشکیل شد، سازمان هواپیمایی برنامه خود را اعلام کرد و ما هم به‌عنوان مجلس در کمیته حمل و نقل هوایی بر این موضوع اصرار داریم که کیفیت و تعداد هواپیماها افزایش پیدا کند. سازمان هواپیمایی کشوری برنامه تشویقی برای این کار دارد و شرکت‌های هواپیمایی هم به‌دنبال افزایش تعداد و همچنین کیفیت هواپیما براساس سال ساخت آن هستند. 

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تعدادی هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی خریداری و وارد کشور شده و الان مراحل اخذ مجوز پرواز را طی می‌کند. شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، دو هواپیمای پهن پیکر وارد کشور کرده و شرکت‌های دیگر هم در حال انجام این کار هستند و دو الی سه شرکت جدید نیز به سیستم هواپیمایی کشور اضافه شده و در حال خرید هواپیما برای ورود به ناوگان هواپیمایی کشور هستند.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس درباره چرایی وارد نشدن هواپیماهای نو به کشور اظهار کرد: متاسفانه سیستم هواپیمایی کشور شامل تحریم است و خرید هواپیمای نو از کارخانجات، مشمول تحریم است. این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده که باید در آینده شاهد حل مشکل تحریم باشیم تا شرکت‌ها بتوانند هواپیماهای نو بخرند البته با توجه به تمام مشکلات، سازمان هواپیمایی کشوری نظارت کامل بر کیفیت پروازها و هواپیماها دارد تا شاهد هیچ‌گونه حادثه‌ای نباشیم و هواپیماهایی هم که وارد کشور می‌شوند در ابتدا مراحل تست فنی خود را طی می‌کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا خرید هواپیماهای دست دوم شامل تحریم نمی‌شود؟، گفت: برخی مشکلات درخصوص خرید هواپیماهای دست دوم نیز وجود دارد، اما کمتر است. این هواپیماها به نوعی وارد کشور می‌شوند و به نوعی مجوز می‌گیرند و شرایط سخت‌گیرانه در خرید آنها کمتر از هواپیماهای نو است، اما به هر حال امکان ورود هواپیما در این حوزه وجود داشته و بخشی از آن شامل تحریم نبوده لذا هواپیماها الان دارند وارد کشور می شوند و پرواز می کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا امکان خرید هواپیمای مسافربری نو از روسیه که شریک راهبردی ما است، وجود ندارد؟، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به‌دنبال خرید هواپیماهایی است که استانداردهای جهانی را داشته و تولید کشورهایی باشد که برند مطرحی در این حوزه دارند لذا کشور روسیه، هدف خرید هواپیما نبوده و کشورها و برندهایی که هدف خرید ما هستند، مشخص هستند و باید تاییدیه سازمان هواپیمایی کشور را بگیرند. بیشتر هواپیماهایی که در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند، بوئینگ و ایرباس هستند و به هر حال این هواپیماها امتحان خود را پس داده‌اند و جزو هواپیماهای با ایمنی بالا هستند.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل هوایی کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر خرید هواپیماهای نو از روسیه تاثیر می‌گذارد؟، اظهار کرد: خیر، این موضوع ربطی به تحریم ندارد. سازمان هواپیمایی تا کنون برای خرید از کشورهای دیگر مثل روسیه اقدامی نکرده است و در آینده برای این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

صوفی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا کیفیت پایین هواپیمای روسیه باعث شده که سازمان هواپیمایی به سراغ خرید هواپیما از روسیه نرود؟، بیان کرد: در حال حاضر زمان مناسبی برای اظهارنظر در مورد خرید هواپیما از روسیه نیست. این موضوع نیاز به بررسی کمیته فنی دارد. من الان نمی‌توانم در مورد نوع یا کیفیت هواپیمای صحبت کنم، اما به‌طور کلی هدف سازمان هواپیمایی کشوری، ایجاد نظم و انسجام نوع برندهای هواپیماهایی است که در کشور فعالیت می‌کنند تا بتواند یک انسجامی در این خصوص ایجاد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مدیریت جدید سازمان هواپیمایی در این موضوع نظر دارد که از ورود هواپیماهایی با برندهای مختلف جلوگیری شود و بیشتر به‌دنبال خرید هواپیماهایی با برندهای خاص دنیا هستند که اکثر کشورها از این برندها استفاده می‌کنند که حادثه‌شان هم کمتر بوده است. آن چیزی که الان مشخص است اینکه فعلا سیاست خرید هواپیما از کشور روسیه در دستورکار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۳
Norway
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
همه دنیا با همین دو تا شرکت جواب گرفته اند یا فقط شما جوابتان را گرفته اید؟
الان خود آمریکا بوئینگ را استیضاح کرده که یکی یکی هواپیماهاش سقوط می کنند ولی ما هیچوقت اعتقادمان را از دست نمی دهیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
روسیه همون اس 400 و سوخو هم بهمون نمیده و پولش هم از قبل میگیره
غرب مورد اعتماد تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
بوئینگ هم دیگه به درد نمیخوره چپ و رلست سقوط میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
صنعت هوایی، یک صنعت استراتژیک است. طراحی و تولید در رده هواپیماهای باریک پیکر و پهن پیکر در انحصار دو شرکت بزرگ ایرباس و بوئینگ است.
اما در رده هواپیماهای کوچکتر (جت منطقه ای - تا حدود ۱۲۰ مسافر) کشورهای دیگر چون برزیل، کانادا، چین و روسیه ورود کرده اند و موفق بودند. کشور ما می تواند برای تولید هواپیما در این کلاس ورود کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
بهش نمیدن میگه روسی اخه
میره بویینگ دست دو از ونزوئلا و اندونزی وارد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
ایرباس بویینگ امتحان خود را پس دادن !!!!!!!!
گویا ایشان قبلاً نمایشگاهی بودن !!!
کالاهای صنعتی را با شاخص‌های استاندارد می‌سنجند
عزیز دل برادر
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۷:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
ما که طی این چند سال هرچی هواپیما سقوط کرده دیدیم که بوئینگ یا ایرباسه!
اینقدر ما رو جلوی غربیها خوار نکنید بفکر هواپیمای وطنی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
میگم این حافظه جامعه چقدر زود فراموش میکنن مگر یادتان نمیاد چپ و راست توپولف ها سقوط میکردن ‌و خود دولت انها را کتار گذاشت آفای نماینده مجلس با ان شریک راهبردی تان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
این یعنی همراهی با تحریم ها برای ضربه زدن به کشور عزیزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
اگه قیمت بلیط نصف بشه بیارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
یعنی ایمنی مسافران ارزش نداره ؟ارزش بلیط بالاتر از ایمنی پرواز است ؟چی میگین شما ؟!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
کاری به حرفش ندارم!! در دهه ۷۰ و ۸۰ در کشورمان بار اصلی جابجایی مسافر بر دوش کدام هواپیماها بود؟؟ اصلا این تازه به دوران رسیده نام هواپیمایی مثل توپولوف،یاک،ایلوشین،به گوشش خورده؟ چرا از عزیزان بازنشسته نیروهوایی در چنین سمتهای خطیری استفاده نمیشود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
دوست عزیز چون ارتشی ها مثل پاسداران نیستند انها فقط دراموردفاعی و... فالیت میکنند عین ماموریت محوله ارتش ولی سپاه دراموراقتصادی وتعین رهبری ورئیس جمهور وهمچنیم وزیر واستاندار وفرماندار وشهردار نماینده مجلس از پاسداران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
خب باشند خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
A380ستاره آیی درخشان در آسمان جهانی است
قدر بدانیم و آنرا برای کشور زیبای خود و آسمان هزار رنگ و رنگین کمانش بخواهیم
به امید قراردادهای سنگین با ایرباس برای خرید قاره پیما های {آ۳۸۰}
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
از هر کجا می خواهید بخرید ولی وجداناً ملاکتان فقط کیفیت باشد نه تحکیم وابستکی به کشور خاص ، هر چند تا آنجا که ما اطلاع داریم آمار سقوط بوئینگ و ایرباس اگر بیشتر از هواپیماهای مسافربری روسیه نباشد کمتر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
اگه اطلاعات در حد خاندوزی از اقتصاد و جبهه پایداری از سیاست باشه پس معلوم میشه هیچ چیزی از صنعت هوانوردی نمیدونی
موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
جناب 11:50 تو که اطاعات داری توضیح بده که در ایران چند تا توپولف سقوط کرده چند تا ایرباس یا بوئینگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
من میگم برات به ازاری یک هواپیمای روسی ۱۰۰ تا هواپیمای ایرباس و بوینگ هست برای همین تعداد حادثه زیاد تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
بله بخصوص بویینگ 737MAX که در حادثه های فراوان امتحانش را پس داده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
حوادث بویینگ در یکسال اخیر که خیلی بیشتر از هواپیمای روسی بوده ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
باهوش عقل کل هواپیمایی روسی خیلی کمتر برای همون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
نمونه بارز و زیبای وقتی برای اربابت سرو دست میشکنی بهت محل نمیده.
هواپیماهای روسی هواپیمای بدی نیستن و امتحان پس دادن شما اونم بلد نیستی تهیه کنی لیف ایرباس و بوئینگ به تنت میمالی.
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پرواز
۱۳:۳۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
هیچوقت جایی که تعمیرکار هواپیما هست نظر نده ،۲۵ سال کارم همینه ، بجز بوئینگ و ایرباس هیچ‌گونه هواپیمایی بجز این دو نباید خریده شود. اگه میخواهید چیزی یاد بگیرید ،برید معتبر و مطمئن ترین خطوط هوایی جهان را بررسی کنید که متوجه بشید ایمن ترین خطوط جهان بوئینگ و ایرباس دارند.خود مردم روسیه برای اطمینان خاطر با بوئینگ و ایرباس پرواز می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
ان شاالله که راست می کین ۲۵ ساله کارتون تعمیر هواپیماست ، نمی دونم چرا من احساس می کنم که شما راست نمیگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
تعمیر کار علمش خوبه ولی ربطی به تولید ندارد ، بهترین تعمیر کارها برا نیرو هوایی اند ولی هنوز جنگنده با شکل و شمایل مختص ایران نتونستن بسازن و به امید فرانسه و امریکا و چین بودن هم سازنده بومی ایجاد نمی کند چه برسه برا خطوط مسافربری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
روسیه تکنولوژی ندارد
-
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
50در صد موضوع حل است ولی آیا بوئینگ و ایرباس هواپیما به ما خواهند فروخت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
حالا کی بهتون بویینگ و ایرباس میده که اینقدر کلاس میزارین بله بنز و بی ام و هم خوب است ولی ما اکثرا پراید و تیبا سپاریم
سوخو سوپر جت صد گویا هواپیمای خوبی تست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
خرید از روسیه نمی کنید ، شراکت در ساخت و فناوری که می تونید ! تا ابد باید منتظر امریکا و فرانسه باشید یا با روسیه و چین در ساخت و فناوری مشارکت داشته باشید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴
خاموش باش هرچه خواهی کن دو روز دیگه با هر گونه حرف زدن به گدایی نیفتی اون هم جایی که ارزشش را نداره
آخرین اخبار