شهردار تهران گفت: باید نمایشگاه شهر آفتاب را تکمیل کنیم که نمایشگاه‌ها را به این مکان منتقل کنیم تا شهر قفل نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهام قبادی- نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز در خانه بلدیه تهران با حضور جمعی از خبرنگاران آغاز شد.

زاکانی گفت: طی بیش از ۴۴ ماه حضور در شهرداری، رویکردی جدید و تحولی را در مدیریت شهری آغاز کردیم، چهار تحول مهم در حوزه شهری هدف‌گذاری شده که با همراهی شورای ششم و تلاش‌های انجام‌شده، گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته‌ایم. این تحولات شامل تحول در کارکرد شهر، فراهم‌سازی زمینه آرامش و مشارکت مردم در ساخت محیطی سازنده، تحول در مدیریت شهری، و همچنین تحول در حوزه فناوری است.

وی افزود: افق ما برای تحقق کامل این برنامه‌ها سال ۱۴۱۰ است. در آغاز حرکت، تلاش کردیم ابتدا ثبات را در مجموعه شهرداری ایجاد کنیم که با لطف خدا، حمایت‌های دولت و مشارکت مردم این ثبات به‌سرعت محقق شد.

زاکانی عنوان کرد: این رویکرد جدید در راستای ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و مشارکت‌پذیری بیشتر آنان در اداره شهر طراحی شده است.

در این نشست قرار است شهردار تهران سوالات خبرنگاران را پاسخ دهد.

شهردار تهران تأکید کرد: در حوزه مدیریت نیز تلاش داریم شهرداری از یک نهاد صرفاً خدماتی به نهادی اجتماعی و پاسخگو تبدیل شود. در بُعد فناوری نیز با هدف تحقق شهر هوشمند تا افق ۱۴۱۰، ریل‌گذاری‌های لازم انجام شده و اکنون نتایج آن یکی‌یکی در حال ظهور است.

وی افزود: در ابتدای راه، مدیریت شهری در شرایط تزلزل قرار داشت که با لطف خدا، حمایت شورا و دولت و مشارکت مردم، به سرعت به ثبات رسیدیم و توانستیم بستر برنامه‌ریزی دقیق و حرکت مستمر را فراهم کنیم.

زاکانی  تصریح کرد: تهران در ماه‌های آینده شاهد پدیده‌ای بزرگ در حوزه فناوری خواهد بود که نتیجه مسیر طی‌شده در توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌هاست.

شهردار تهران  گفت: تهران امروز در آستانه یک جهش بزرگ و اقدامی فوق‌العاده قرار دارد که ابعاد گسترده‌ای دارد و ارتباط تنگاتنگی با افکار عمومی و مشارکت مردم خواهد داشت. تاکنون دست‌کم ۹ کارخانه نوآوری در اقصی‌نقاط تهران راه‌اندازی شده‌اند؛ هرکدام از این مجموعه‌ها با وسعتی میان ۲ تا ۷ هکتار، چهره شهر را دگرگون می‌کنند. اقداماتی که در گذشته به‌عنوان رؤیا مطرح می‌شد، امروز به لطف الهی تحقق یافته‌اند و مجوز‌های لازم برای ایجاد خدمات نوین نیز دریافت شده است.

پاسخ شهردار تهران درباره ترافیک نمایشگاه بین‌المللی 

زاکانی درباره انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: سال‌ها است داریم با وزارت صنعت و معدن مذاکره می‌کنیم. آنجا حکم به تخلیه و انتقال دارد. در آخرین مذاکره‌ای که با وزیر صمت داشتیم قرار شد کارگروه مشترکی تشکیل و به سرعت برای آن مساله تدبیری کنیم و با تکمیل شهر آفتاب این انتقال را سرعت ببخشیم. در نمایشگاه بین المللی نیز اگر قرار است نمایشگاه داشته باشیم؛ این نمایشگاه‌ها در سطح محلی باشد تا شهر قفل نشود. بنا شد در توسعه منطقی نمایشگاه بین المللی با ویژگی‌های بعدی که ترسیم می‌شود نیز شهرداری مشارکت داشته باشد.

وی افزود: رأی ماده صد نمایشگاه نیز مانند رأی خیلی جا‌ها قابلیت اجرا ندارد، چرا که بعضاً در ابتدا در ساخت آن دقت نشده و در بخش‌هایی از ساخت تخلف شده که تخریب آن به حیات کل ساختمان آسیب می‌زند. بر همین اساس نمی‌توان بعضاً رای‌های قلع و قمع را انجام دهیم؛ بنابراین باید نظارت کنیم که خلاف ساخته نشود. تعدد احکام را در ماده صد داریم که در حال انجام است.

وی گفت: به عنوان کلانشهر تهران بیشترین رأی کمیسیون ماده صد ما قلع و قمع است، اما در بیشتر شهر‌ها بالای ۹۰ درصد رأی این کمیسیون، جریمه است. بنابر این اگر رأی قلع و قمع باشد ما اجرا می‌کنیم. در واقع اعمال قانون منطقی دارد یعنی باید امکان اجرا داشته باشد مثلاً نباید قلع و قمع به سازه اصلی آسیب بزند. هفته پیش یک قلع و قمع با وسعت ۲۰۰ هکتار داشتیم که انجام دادیم.

مبارزه با فساد در شهرداری تهران

زاکانی درباره مبارزه با فساد در شهرداری تهران توضیح داد: ما فساد را در سه دسته تقسیم کردیم؛ یک دسته آن مربوط به کسانی بود که به واسطه مشارکت‌ها و بهره برداری‌های نادرست باعث شدند سر شهر کلاه برود. دسته دوم مربوط به کسانی بود که معرکه گیری می‌کردند و دلالی و کارسازی انجام می‌دادند. دسته سوم نیز خرده فساد‌هایی بود که در مسیر برخی عوامل وابسته صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: ما از دسته اول آغاز کردیم و برای مثال در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۴۶ همت از امکانات را بازگردانیم. یا در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰ همت امکانات را به شهر بازگرداندیم تا برای آینده تهران باقی بماند. در این بخش از ماجرا موفقیت جدی داشتیم و توانستیم بسیار صریح با کسانی که مفسده کرده بودند مواجه شویم. به نظر می‌رسید در مواردی نتوانیم این دارایی‌ها را بازگردانیم. برای مثال بخشی مربوط به فروشگاه شهروند با ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان تنها به قیمت سه میلیارد تومان به فروش رفته بود و چارچوب قانونی به صورتی بود که قابل برگشت نبود، اما بر اساس پیگیری‌ها این بخش به شهر بازگشت.

شهردار تهران تاکید کرد: در بخش دوم با کسانی که مفسده می‌کردند به صورت قاطع برخورد کردیم و کسانی که می‌خواستند سوء استفاده کنند مورد برخورد قرار گرفتند. در این بخش تلاش کردیم با سامانه شهریار، ارتباط بین متقاضی و خدمتگزار را تغییر دهیم. این سامانه به زودی افتتاح می‌شود تا ارتباط حضوری مردم با شهرداری در حوزه شهرسازی و خدمات به حداقل برسد و به صورت سیستمی، کاهش تخلفات ساماندهی شود. بخش سوم رشوه گرفتن بود که چند مرحله را برای ساماندهی این بخش در نظر گرفتیم و تلاش کردیم حقوق مکفی در نظر بگیریم، آموزش دهیم، رصد کنیم و در مرحله آخر برخورد کنیم. امسال زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که اگر کسی چنین تقاضای نادرستی داشت، مواجه سختی داشته باشیم تا خرده رشوه گیری نیز در شهرداری به حداقل برسد و سپس ریشه کن شود. این برنامه امسال ما است و کمک می‌کند سرمایه انسانی گسترده‌ای برای شهرداری به عنوان نهاد خدمتگزار فراهم شود.

آخرین خبر از پاساژ علاءالدین 

زاکانی در مورد ایمنی پاساژ علاءالدین نیز گفت: در مورد این ساختمان اعلامی، بحث‌نما، بحث ایمنی داخلی و تخلفات شهری این ساختمان مطرح است که آخرین پیگیری‌ها نشان داد که بالغ بر ۸ همت برای این ساختمان فیش عوارض در راستای عدم تامین پارکینگ صادر شده است و مالک باید تمکین کند و در مورد نما هم مالک در حال بازسازی و ایجاد نمای جدید است و در مورد استحکام بنا نیز باید بگویم که رفت و آمد و شرایط استقرار واحد‌ها زیاد است که باید این موضوع پیگیری شود. مالک مکلف به ساخت پارکینگ است که زمانبندی تعیین خواهد شد؛ وگرنه اگر پارکینگ نسازد جرایمش بالاتر است.

۱۷ درصد مساحت تهران فرسوده است

زاکانی گفت: شهرداری تهران با ارائه طرحی نوین، به دنبال تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و بهبود کیفیت زندگی در این مناطق است. طرح جامع مصوب سال‌های ۸۶ و ۸۷ که بر اساس پیش‌بینی جمعیتی تا سال ۱۴۰۵ تدوین شده بود، دیگر کفایت نمی‌کند و نیازمند بازنگری است. بر اساس این طرح، ۶۰ هزار پلاک ناکارآمد و فرسوده که ۱۷ درصد از مساحت شهر را تشکیل می‌دهد و ۱۶ درصد از جمعیت تهران را در خود جای داده است، باید نوسازی شوند.

به گفته زاکانی، شهرداری در سال گذشته با صدور بیش از ۵۶۰۰ پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، جهشی در این زمینه ایجاد کرد. این در حالی است که شهرداری برای این ساختمان‌ها هیچ عوارضی دریافت نمی‌کند و دولت نیز معمولا تعهدات خود را در این زمینه عملی نمی‌کند. شهرداری با رویکرد تشویقی و با هدف تسریع روند نوسازی، امسال نیز هدف‌های بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند.

به جای رویکرد سنتی نوسازی، شهرداری تهران از الگوی جدیدی برای شهرک‌سازی در بافت فرسوده استفاده می‌کند. با دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۵، این طرح‌ها چهره شهر را تغییر داده و سرعت نوسازی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، در محله هرندی، به جای مجوز ساخت سه طبقه در زمین‌های ۱۰۰ متری، مجوز ساختمانی با ۶۰ متر مسکونی در هر واحد و با ارتفاع ۱۰ تا ۱۱ طبقه، به همراه فضاهای سبز اختصاصی، صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: این رویکرد جدید، به افزایش تراکم ساختمانی و ایجاد فضاهای بهتر زندگی، با حفظ فرهنگ محلی و ارتباطات همسایگی می‌انجامد. شهرداری با ساخت نمونه‌هایی از این ساختمان‌ها، به مردم نشان می‌دهد که کیفیت زندگی در بافت فرسوده می‌تواند بهبود یابد. 

شهردار تهران ادامه داد: در گذشته، روند نوسازی بسیار کند بود (با میانگین ۱۴۶ سال برای بازسازی کامل شهر) و این رویکرد جدید، سرعت نوسازی را به شدت افزایش می‌دهد. با این طرح، محدودیت‌های مسکونی و فضاهای محصور و کم‌ارتباط در بافت فرسوده رفع شده و به بهبود شرایط زندگی و افزایش آسایش ساکنان این مناطق کمک می‌شود.

کاهش مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین

 شهردار تهران عنوان کرد: یکی از اقدامات کلیدی، تکمیل ۹۸ اصلاح تقاطعی در سطح شهر است که تا کنون ۶۰ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است. تکمیل این پروژه منجر به کاهش ۷۸۳ کیلومتر مسافت طی شده توسط خودرو‌ها در روز و در نتیجه کاهش مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین در تهران خواهد شد.

وی افزود: بهبود حمل و نقل عمومی از طریق توسعه مترو، اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی نیز در کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی نقش بسزایی دارد. همچنین، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت برای جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت با موتور‌های برقی امضا شده است.

به گفته زاکانی، شهرداری تهران لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه کرده است که بر اساس آن، ساختمان‌های جدید باید قابلیت تولید برق پاک از منابعی مانند پنل‌های خورشیدی را داشته باشند. همچنین، شهرداری خود نیز با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی ساختمان‌های خود و راه‌اندازی مزارع تولید برق، در تولید انرژی پاک مشارکت خواهد کرد. شهرداری تهران در تلاش است تا با استفاده از مبدل‌های تبدیل گاز به برق با راندمان ۹۸ درصد، نیاز انرژی اتوبوس‌های برقی را تامین کند.

جلسه رییس جمهور با شهردار تهران‌

زاکانی با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس جمهور توضیح داد: در این جلسه بنا شد ۸۰ مجتمع به عنوان مقدمه کار ساخته شود که عدد فوق العاده بالایی است، اما به آن قانع نیستیم. ۵۶ نقطه در پنج منطقه لکه گذاری شد و ۱۵ نقطه در منطقه ۲۲ نیز اضافه خواهد شد. 

وی افزود: هدف بر این است که ساخت آنها سریع‌تر انجام شود. در شهرک‌هایی که بیش از ۲۰۰ خانوار دارند، باید مدرسه ساخته شود. در گذشته چنین تکلیفی نبود؛ بنابراین شهرک‌هایی هستند که بیش از هزار نفر جمعیت دارند، اما مدرسه ندارند. ما در شهرک‌های الگو با قاعده عمل می‌کنیم و شرایط مثل قبل نیست. بر اساس لایحه‌ای که به شورا می‌دهیم، ۸۰ مجتمع آموزشی برای ارائه خدمت به دانش آموزان و معلمان احداث می‌شود.

زاکانی عنوان کرد: یک لکه زمین هفت هکتاری در پادگان ۰۶ داریم که هیچ درختی هم در این لکه نیست. تصمیم ما این است که مرکز تربیت معلم در این لکه احداث شود. یک لکه سه هکتاری نیز که میدان صبحگاه بوده به مدرسه تیزهوشان تبدیل خواهد شد. امکانات ورزشی، رفاهی و دیگر امکانات در ۸۰ مجتمع آموزشی ما پیش بینی خواهد شد ما به این قانع نیستیم و به نوسازی تمام مدارس فکر می‌کنیم و معتقدیم که وزارت آموزش و پرورش با کمک شهرداری‌ها می‌تواند این اقدام را انجام دهد. در جلسه هفته قبل رئیس جمهور با شهردار ۱۹ کلانشهر قرار شد که پیشنهادات در این زمینه سریع‌تر ارائه شود.

بازسازی مدارس در پایتخت

شهردار تهران درخصوص کمک شهرداری تهران به بازسازی مدارس در پایتخت توضیح داد:تهران ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه دارد که بخش زیادی از آن فرسوده است. در پنج منطقه تهران کمبود کلاس درس داریم که شامل مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۵، ۱۹ و ۲۲ است. ما خود را متعهد می‌دانیم که با شیوه جدیدی به دولت کمک کنیم و برای این ایده دو سال است در حال تلاش هستیم. با ایده رئیس جمهور در حمایت از آموزش و پرورش، ایده ما تسهیل شد و لایحه‌ای را در این خصوص به شورا ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: دولت مکلف است ۲۰۰ مجتمع آموزشی بر اساس برنامه هفتم بسازد. ما گفتیم که ۱۰۰ مجتمع آموزشی در تهران می‌سازیم. این مجتمع‌ها تمام دوره‌ها را در خود جا می‌دهد و امکانی را فراهم می‌کند که با نوسازی، تسهیلات خوبی را به دانش آموزان و اولیا ارائه دهد. مجموعه شهرسازی و مناطق ۲۲ گانه فعال شدند که امکانات را بازبینی کنند. پیشنهاداتی را ارائه دادیم که امکانات کمک به وزارت آموزش و پرورش فراهم شود تا هم مدارس آماده شود و هم ما به ازای کمک شهرداری، کمک خیرین و مولدسازی املاک آموزش و پرورش، جبران اقدامات را داشته باشیم.

راه اصلی مشکل ناترازی با مشارکت مردم 

زاکانی درباره کمک به دولت برای جبران ناترازی انرژی توضیح داد: راه اصلی این مشکل مشارکت مردم در سود و نفع حوزه انرژی، به مردم‌سپاری مدیریت انرژی و همچنین روی آوردن به سوخت پاک است. اما درباره اینکه شهرداری چه کاری می‌تواند انجام دهد باید گفت که بخشی از آن به کاهش مصرف برمی‌گردد. 

وی افزود: مثلا ۹۸ اصلاح تقاطعی داریم که انجام آن باعث کوتاه‌تر کردن مسیر مردم می‌شود و بااین اقدام روزی یک میلیون لیتر مصرف بنزین در شهر تهران کاهش پیدا می‌کند. در این ۴۴ ماه؛ بخش اعظم آن انجام و تکمیل شده است. همچنین بخش دیگری از آن به افزایش حمل و نقل عمومی و مطلوبیت آن برمی گردد. این مساله کمک می‌کند که وسایل حمل و نقل شخصی کمتر استفاده شود که باز به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه بخش دیگر به برقی سازی برمی گردد که پیشتاز این موضوع شهرداری تهران است، تصریح کرد: موضوع بعدی به تولید مربوط است. در مجموعه‌های فنی عمرانی، حمل و نقل و خدماتی زیرساخت‌های انتقال به سوخت پاک و کاهش سوخت را دنبال می‌کنیم. درباره تولید نیز لایحه‌ای به شورا درباره ساختمان‌های سبز بردیم که به ساختمان‌هایی که برای تولید برق از پنل‌های خورشید استفاده کنند، مشوق می‌دهیم. خود شهرداری نیز باید از طریق تولید مشارکت کند و مجموعه زیست محیطی ما دنبال می‌کند که از طریق تمام مقدورات، تولید برق پاک را داشته باشیم و حتی به تولید از طریق مزرعه‌های تولید برق کمک کنیم؛ برقی که برای حمل و نقل برقی استفاده می‌کنیم از سه طریق شبکه، مبدل‌های تولید گاز به برق و برق پنل هاست که از این طرق کمک می‌کنیم.

ساخت هتل ولنجک قانونی است 

زاکانی در خصوص ساخت هتل ولنجک عنوان کرد: مشخص شده که زمین آن از ابتدا برای کاربری هتل اختصاص یافته و تمام مواردی که پیش‌تر به عنوان اشکال مطرح شده بود، در کمیسیون‌های تخصصی رد شده است. به گفته منابع مطلع، وزارت میراث فرهنگی نیز به‌شدت پیگیر اجرای این پروژه است و هیچ منع قانونی یا فنی برای احداث آن وجود ندارد. بنابراین، مسیر قانونی و کارشناسی این پروژه به درستی طی شده و روند آن شفاف است.

دیوارکشی یک شرکت خودروسازی در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی 

وی با اشاره به افزایش بی‌رویه حریم تهران توضیح داد: حریم پایتخت در سال ۷۱، ۱۹۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شد، خود شهر تهران ۷۰۰ کیلومتر است. سال ۸۶ حریم تهران را ۵۹۸۰ کیلومتر اعلام شد که به ابلاغ استانداری تهران نرسید و موجب منازعات زیادی شد. از ۱۴۰۲ که ابلاغ شد ما شروع به کار کردیم و بسیاری از آرای قلع و قمع صورت گرفت و ماسعی کردین ساماندهی جدی پیرامون آن داشته باشیم. 

وی افزود: در دوره اخیر نامه‌ای زده شد که ابلاغیه برج ۱۰ سال ۱۴۰۲ را لغو کرد و منشا اختلاف جدیدی شد. برخی شهرستان‌ها شروع به ساخت و ساز کردند، ملک بی‌رویه در اطراف تهران رشد کرده‌اند. این قضیه حتما لغد خواهد شد. یکی از شرکت‌های خودروسازی ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی را دیوار می‌کشد و دستگاه قضایی هم حمایت کرده است و با نیروی ما برخورد شده است. در سال گذشته ۴۵ پرونده برج صادر کرده‌ایم، برج‌هایی که سال ۹۰ و ۹۱ صادر کرده‌اند، خیلی بیشتر است. برج بلند مرتبه بستگی به محل ساخت و ساز دارد. 

 واردات واگن‌ها از چین 

زاکانی با بین اینکه هم دولت شهید رئیسی و هم دولت فعلی اهتمام ویژه برای واردات واگن‌ها از چین دارند، عنوان کرد: این واگن‌ها ۱۵ درصد پیش پرداخت داشت که ما با اعتبار شهرداری تهران آن را قرض گرفتیم، با تضمین وزارت کشور ۹.۸ درصد را تامین کردیم. با شرایط جدیدی که صحبت کردیم، زمان ورود واگن از ۲۱ تا ۲۷ ماه تبدیل به ۱۲ ماه شد. فقط بحث تهران نیست و کل شهر‌های کشور به واگن احتیاج دارند. اگر ارز آن از طرف دولت تایید شود، این کار به انجام خواهد رسید. تفاهم نامه جدیدی امضا شده که تا آخر سال جدیدی ۲ ناو واگن جدید را در تهران داشته باشیم و امیدواریم تا آخر امسال بتوانیم این واگن‌ها را در تهران ببینیم.

خواهرخواندگی ما با لس آنجلس مشکل از مواضع آمریکا است

شهردار تهران درباره ارتباطات بین‌الملل با دنیا، توضیح داد: در قضیه وام از بانک جهانی ما حتما از استفاده از این نوع وام‌ها و سایر تسهیلات استقبال می‌کنیم. در مورد خواهرخواندگی ما با لس آنجلس، مشکل ما نیستیم و مشکل از مواضع آمریکا است.

وی با اشاره به لزوم افزایش شادی‌های جمعی بیان کرد: در موضوع عزاداری الگو‌های مشخصی داشتیم، اما در حوزه شادی‌های جمعی این الگو‌ها را نداشتیم. مهمانی‌های ۱۰ کیلومتری در غدیر اجرا و در سایر جشن‌ها تکرار شد. موضوع این است که بستر همکاری برای نشاط اجتماعی را فراهم کنیم تا حال مردم در متناسب با شرایط قرار بگیرد و چه در حزن و چه در شادی بتوانیم در کنار مردم قرار بگیریم. جهت حرکت ما به سمت مردمی سازی است.

بحران دفن اموات نداریم

زاکانی گفت: ما به شدت در حال سرمایه‌گذاری در چند نقطه هستیم. مجوز پنج آرامستان را گرفته‌ایم که ۲ مورد از آنها در حال ساخت هستند، یکی در مرحله تملک است و دو مورد دیگر لکه‌گذاری شده‌اند. در این مسئله شرایط اضطراری وجود ندارد. مدیریت ما ثبات دارد. رکورد نداشتن ما به همین دلیل است، هرجایی دچار رکود می‌شویم فضای جدیدی ایجاد می‌کنیم. تغییرات ما معطوف به اهدافمان است. قبل انتساب هر کسی به او می‌گوییم از او چه چیزی می‌خواهیم. مدیریت ما پویا است. ما دائما به دنبال خروجی گرفتن از کار‌ها هستیم.

شهردار تهران معتقد است که در سال گذشته پیام‌های ۱۳۷ کاهش داشته و این به معنای افزایش رضایت عمومی است. وی در این خصوص گفت: در حال تغییر شیوه مدیریت خود هستیم، مخازنمان را در منطقه۲۲ جمع کردیم و تفکیک را به مجتمع‌های مسکونی برده‌ایم، ۶۰ درصد مخزن را نوسازی کردیم و الباقی هم در حال نوسازی است. اعتراض مردم در حال کم شدن است. الان هر منطقه ما یک پیمانکار واحد دارد و بالطبع به این هم راضی نیستیم. حرکت ذاتی خود را در مسیری قرار دادیم که رضایت مردم در آن افزایش پیدا کند و این را از کاهش تماس‌ها و پیامک‌ها مشاهده می‌کنیم. در حمل و نقل جدید روزانه یک اتوبوس به شهر اضافه کردیم. برای۳۲۲۳ اتوبوس دیزلی، ۳۵۰۰ اتوبوس برقی قرار داد امضا کرده‌ایم. وقتی با چهار سال قبل مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که ۱۳۴ اتوبوس وارد چرخه شده در حالی که الان برای حدود ۶۰۰۰ اتوبوس قرارداد داریم. نرخ ورورد به حوزه حمل و نقل عمومی قابل مقایسه با گذشته نیست.

افزایش گرمخانه‌ها

زاکانی با اشاره به افزایش گرمخانه‌ها بیان کرد: ما وقتی وارد شهر شدیم ۲۳ هزار معتاد متجاهر در سطح پایتخت داشتیم. هشت هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ بودند و کل این مراکز ۱۱ هزار نفر گنجایش داشت. با تشکیل قرارگاه اجتماعی، کمک شد که این مراکز توسعه یابد. علاوه بر اینکه گرمخانه‌ها را توسعه دادیم بالغ بر هشت هزار تخت ماده ۱۶ ایجاد کردیم.

وی افزود: تابستان سال گذشته ۲۱ هزار نفر داخل کمپ‌ها بودند، اما از برج ۶ سال قبل تعهدات ناظر به تامین اعتبار کمپ‌ها انجام نشد، تقصیر کار دستگاه اجرایی است که باعث شد این مجموعه‌ها نتوانند ماندگاری را تضمین کنند و دست به آزاد سازی زدند و موجب شد مجددا دچار چالش شویم. در ماه‌های اخیر بخشی از آن جبران شد، امروز هیچ کلونی را در شهر تهران نمی‌بینید. اشکال اصلی به برقراری ارتباط مجموعه‌های خارج از شهرداری برمی‌گردد. وقتی درمورد کودکان خیابانی صحبت می‌کنیم ۸۵ درصد از آنها اتباع هستند. در حال مبارزه با ریشه‌ها و کانون‌های تجمیعی هستیم.

بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران شده است

زاکانی در ادامه گزارش عملکرد خود در حوزه حمل‌ونقل عمومی اعلام کرد و گفت: روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با سرعت ادامه دارد و تاکنون بیش از ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمت شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد کلی اتوبوس‌های موجود در تهران گفت: در حال حاضر ما ۳ هزار و۲۲۳ دستگاه اتوبوس دیزلی از داخل و خارج کشور داریم و قرار است ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد ناوگان شود. این مسیر چه در داخل و چه در خارج از کشور با جدیت در حال پیگیری است و تا کنون بیش از ۱۶۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شده‌اند و به صورت بخش به بخش به ناوگان افزوده می‌شوند.

شهردار تهران افزود: در طول چهار سال گذشته، شهرداری تهران اقدام به بستن قرارداد‌هایی برای نوسازی ناوگان کرده است که تاکنون ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس از این مسیر وارد خدمت شده‌اند. این در حالی است که در دوره‌های قبل، برخی از اتوبوس‌هایی که شهرداری خریداری کرده بود، ۱۵ سال از عمر آنها گذشته بود و تنها ۲ سال از آنها استفاده شده بود؛ یعنی اصلاً با شرایط فعلی قابل مقایسه نیست.

زاکانی تأکید کرد: ما امیدوار هستیم که بتوانیم با سرعت بیشتری این خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم و سطح خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ارتقا ببخشیم.

وی همچنین با یادآوری آغاز دوره مدیریتش گفت: یادتان نرود که ما ۴۴ ماه است که مدیریت شهری را بر عهده گرفته‌ایم. در دوره قبل تنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان افزوده شده بود. ما زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم، فقط ۸۸۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود داشت. اکنون با اضافه شدن بیش از ۱۶۰۰ دستگاه جدید، می‌توان گفت که یک تحول اساسی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد شده است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه یابد و با سرعت بیشتری شاهد جبران کمبود‌ها در ناوگان اتوبوسرانی و بهبود خدمات‌رسانی به مردم باشیم.

وی افزود: همچنین در ۱۰۰ معبر از منطقه ۲ مخازن زباله را جمع کردیم و به داخل مجتمع‌های مسکونی و خانه‌ها بردیم تا بتوانیم تفکیک از مبدأ را داشته باشیم. ۶۰ درصد مخازن نیز در این دوره نوسازی شده و الباقی در برنامه نوسازی قرار دارند.

شهردار تهران بیان کرد: بنابراین ما شیوه کارکرد را تغییر دادیم و طوری کار کردیم که افزایش رضایت مردم را داشته باشیم. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۶ پیمانکار زباله‌تر و ۲۲ پیمانکار زباله خشک داشتیم که به ۱۴ و بعد از آن به ۲۲ پیمانکار تبدیل کردیم. تلاش می‌کنیم که شرایط بهتری داشته باشیم و اگر مسیر زباله‌سوز نیز طی شود شهر شرایط نوینی را تجربه خواهد کرد.

شهردار تهران با پرداختن به موضوع حمل‌ونقل عمومی گفت: در طول این دوره از مدیریت شهری، روزانه یک اتوبوس به شهر اضافه کردیم و ۳۲۲۳ اتوبوس از داخل و خارج در حوزه دیزلی و ۳۵۰۰ اتوبوس برقی را قرارداد بستیم. تا پایان سال حدود ۸۰۰ اتوبوس دیگر تحویل می‌گیریم.
به گفته زاکانی، درحالی‌که به ما ۸۶۰ اتوبوس فعال تحویل داده شد و حتی در دوره قبل مدیریت پنجم شهری در طی ۱۲ سال ۱۵۰۴ اتوبوس توسط شهرداری خریداری شده بود.

گردش مالی ۵ هزار میلیاردی در زباله گردی

شهردار تهران با اشاره به موضوع زباله گردی در تهران گفت: متاسفانه این مساله و این مشکل وجود دارد و در سریال یزدان نیز این مساله مطرح شده است.

وی ادامه داد: آمار بالایی از کودکان خیابانی تهران از اتباع هستند که با مجموعه‌های مختلف دست به دست هم دادیم و بخشی از آنها ساماندهی شدند. 

شهردار تهران عنوان کرد: درباره کتفی کولی‌ها هم با پیمانکاران هر منطقه صحبت کردیم و متولیان ما یعنی مناطق و سازمان پسماند مسئول جمع آوری این افراد هستند، ضمن اینکه دستگاه قضا و وزارت دادگستری نیز با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده است ما به دنبال ریشه کنی این مشکل هستیم ۴ تا ۵ هزار میلیارد گردش مالی در این عرصه وجود دارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعامل شهرداری با شورای شهر گفت: با اعضای شورا دوست و همکار هستیم و مدیریت شهری منتخب آنهاست و نهاد بالادستی ما هستند، اما برخی از دوستان نگاه‌های خاصی دارند که خارج از حوزه اختیار ما است. مثلا دوستی صریحا به من گفت امروز نسبتی با هم داریم و از امروز تا روز انتخابات با هم رقابت داریم.

وی ادامه داد:، اما این به نفع شهر نیست که کسی از زاویه انتخابات به ما نگاه کند و اگر کسی مساله انتخابات آینده را وارد معادلات امروز شهر کند خطای بزرگی را مرتکب شده است. تمام مسیر خودمان را بر مشارکت و همکاری با شورا گذاشتیم و علاقمند هستیم که همه دوستان کارشان را بر مدار همکاری بگذارند و کاری به مساله انتخابات نداشته باشند.

افزایش حدود ۳۰۰ هکتاری سرانه تفرجگاهی در جنوب تهران

شهردار تهران در رابطه با اقدامات مدیریت شهری برای کاهش فاصله جنوب و شمال شهرخاطرنشان کرد: از ۱۰۰ درصد پروژه‌های اجرا شده در شهر و از ۱۸۰ پویش امید و افتخار، ۶۶ درصد پایین خیابان انقلاب بوده است. اهتمام ما این بود که شمال تهران را فراموش نکنیم، اما عمده تلاش ما در جنوب شهر باشد تا بتوانیم توزیع عادلانه خدمات را محقق کنیم.

زاکانی ادامه داد: در سال جاری توسعه خدمت در جنوب شهر را با شدت بیشتری دنبال می‌کنیم. امسال بزرگراه یادگار امام از میدان جی تا میدان فتح و بلوار بهار افتتاح می‌شود. فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید. آزادراه شهید شوشتری نیز که از منطقه ۱۵ آغاز و به منطقه ۴ ختم می‌شود از جنس خدمت به مردم جنوب شهر است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های سنگینی برای جنوب شهر پیش بینی شده است، تصریح کرد: در شن چاله منطقه ۱۸ که ۹۰ هکتار است، بزرگترین مرکز تفریحی شهر ساخته می‌شود. در منطقه ۱۵ نیز در ۱۵۰ هکتار مراکز تفریحی و فرهنگی دنبال می‌شود. در ۳۸ هکتار در منطقه ۲۰ نیز اولین اکوپارک کامل شهر را در سال جاری افتتاح می‌کنیم که تمام الگو‌های زیست محیطی در این فضا قابل رؤیت است و تالاب، مسیر دوچرخه سواری، انرژی خورشیدی و دیگر موارد در آن پیش بینی شده است. همچنین مجموعه بزرگی در محدوده بی بی شهربانو در نظر گرفته شده بود که افتتاح خواهد شد. این اقدامات پیش بینی شده که فاصله جنوب و شمال شهر کاهش پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار