رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد امور عمرانی کشور بر دوش وزارت راه و شهرسازی است و هرچه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و این وزارتخانه همراه و همدل‌تر و هم افزایی بیشتر باشد، مردم بیشتر منتفع می‌شوند. 

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم اندیشی فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و معاونان با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد. 

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست اظهار کرد: باید درباره وزارت راه و شهرسازی که عملکرد آن با امورات روزمره مردم درگیر است، شناخت دقیق داشته باشیم.

وی افزود: این وزارتخانه نزدیک به ۵۰ درصد عمران کشور را به دوش می‌کشد و هرجا مسکن، فرودگاه، راه آهن و جاده‌ای ساخته می‌شود، باید رد پای وزارت راه و شهرسازی را دید و هرچه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و این وزارتخانه همراه و همدل‌تر با هم باشند، مردم بیشتر منتفع می‌شوند. به همین خاطر باید با هم افزایی دل مردم را بیش از پیش شاد کنیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بیش از ۷۰هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد» خاطرنشان کرد: متاسفانه محدودیت منابع اجازه تکمیل همه آن‌ها را نمی‌دهد؛ لذا باید به عنوان قانون گذار فضا را برای وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های خدمتگذار مردم طوری فراهم کنیم که فکر مسئولین در مورد رفع موانع و تکمیل پروژه‌ها متمرکز بماند.

رضایی کوچی یادآور شد: نیت و اعتقاد ما اول رضایت خداوند و بعد گام برداشتن در مسیر خدمت به مردم برای رضای خداوند است. زیرا معتقدیم وقتی نیت خدایی باشد، کار‌ها زودتر به نتیجه می‌رسند.

وی در ادامه افزود: ساخت هر کیلومتر راه آهن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و برای نگهداری ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی، همچنین افزایش حمل بار از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد منابع سنگینی نیاز است که با ردیف‌های بودجه قابل مقایسه نیست. 

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در همین شرایط است که ظرفیت بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند و باید فرصت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی را فراهم کنیم. البته کار سختی است، اما برای رضای خدا و خدمت به مردم باید انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز باید برای تامین نقدینگی پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی، اعتماد سازی و جاذبه ایجاد کنیم، گفت: رویکرد شرکت راه آهن در راستای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی مشهود است.

رضایی کوچی یادآور شد: سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی بسیار سنگین است و از طرفی اتصال شبکه ریلی به چشمه‌های بار باید تکمیل شود. همچنین باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارداشتن در کریدور‌های بین المللی ترانزیتی، می‌توان با دیپلماسی ریلی، اتصال شبکه راه آهن به کشور‌های همسایه و توسعه حمل و نقل ترکیبی؛ ضمن بهبود وضعیت رقابت تجاری، ارزآوری برای کشور نیز فراهم شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راه حل مشکلات عمرانی کشور را اعتماد به بخش خصوصی دانست و گفت: برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی، شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی کمیته‌های تخصصی کمیسیون عمران و استفاده از ظرفیت‌های دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به رفع موانع در حوزه‌های مسکن و حمل‌ونقل اقدام کنند. 

وی در پایان خواستار افزایش سطح تعاملات میان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار