
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور- مهدی رعیتی، کارشناس روابط عمومی موزه عبرت ایران، در گفتوگو با خبرنگار ما از فعالیتهای موزه در نمایشگاه کتاب تهران و اهداف این موزه در معرفی تاریخچه رژیم پهلوی و فعالیتهای سیاسی در دوران قبل از انقلاب اسلامی سخن گفت.
وی بیان کرد: «موزه عبرت ایران در واقع بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک شهربانی بوده که در سالهای پیش از انقلاب بیش از ۸ هزار نفر را در خود حبس کرده است. هدف ما در موزه عبرت، انتقال پیام و رسالت این مکان از طریق چاپ کتاب و روایت داستانهای کمتر گفته شده از زندانیان سیاسی است.»
رعیتی ادامه داد: «پس از تأسیس موزه، بسیاری از انتشارات قدیمی مانند سوره مهر به انتشار خاطرات زندانیان سیاسی پیش از انقلاب پرداختند. جالب است که حتی زندانیان سیاسی خارج از کشور نیز به فکر چاپ خاطرات خود افتادند که این روند نشاندهنده تأثیرگذاری موزه در ثبت و انتشار این خاطرات است.»
او همچنین به رویکردهای سالانه موزه اشاره کرد و گفت: «در هر سال یکی از موضوعات خاص و چالشی دوران پهلوی را در موزه مطرح میکنیم. یکی از این موضوعات، بررسی فعالیتهای پرویز ثابتی رئیس اداره سوم ساواک بود که در حال حاضر در آمریکا زندگی میکند و ادعا میکند که ساواک هیچگاه شکنجه نکرده است. همچنین در سالهای گذشته به همکاری ساواک با موساد اسرائیل در آموزش بازجویی پرداختهایم.»
رعیتی در ادامه بر نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت:«بیش از ۵۰۰ نفر از زندانیان سیاسی زنان بودند که در آن زمان به دلیل محدودیتهای اجتماعی و مذهبی کمتر در اجتماع حضور پسیدا می کردند. این زنان، دانشجو، خانهدار، پزشک و حتی متخصص بودند و بسیاری از آنها در حال حاضر در جامعه فعال هستند.»
او همچنین از برنامههای جنبی موزه در نمایشگاه کتاب گفت:« در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، یکی از فعالیتهای جانبی غرفه ما، برگزاری جلسات کتابخوانی بود که در آن، برخی از آزادگان و زندانیان پیش از انقلاب، کتابهای موزه را برای بازدیدکنندگان میخواندند. این خوانشها ضبط میشود و در صورت امکان، برای تبدیل به کتاب صوتی استفاده خواهد شد. تا به امروز، دو کتاب «شب ناسور» و «چشمهای آشنا» بهعنوان کتاب صوتی منتشر شدهاند.»
رعیتی در پایان با اشاره به هدف اصلی غرفه موزه در نمایشگاه کتاب افزود: «هدف ما در نمایشگاه کتاب، بیشتر معرفی موزه بود تا فروش کتاب. کتابهای ما مخاطبان خاص خود را دارند و ما بیشتر به دنبال انتقال پیام و آگاهی به مردم هستیم تا فروش.»