معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان ایران در المپیک صربستان موفق شدند ۸۶ مدال رنگارنگ کسب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - محمد جعفری، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان ایران در المپیک صربستان موفق شدند ۸۶ مدال رنگارنگ شامل ۲۹ طلا، ۲۸ نقره و ۲۹ برنز کسب کنند. البته دانش‌آموزانی هم بودند که شایستگی دریافت مدال را داشتند، اما شرایط مسابقه این اجازه را به آن‌ها نداد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این‌که آموزش‌وپرورش برنامه‌هایی برای حمایت از دانش‌آموزان ورزشکار دارد؛ افزود: در گام نخست، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و فدراسیون‌ها با یک‌دیگر همکاری کرده ودر حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن تجلیل درخور شأن این قهرمانان هستند.

جعفری ادامه داد: این دانش‌آموزان اکنون دارای شناسنامه ورزشی هستند و فدراسیون‌ها باید از ظرفیت فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برای استفاده از این استعداد‌ها بهره ببرند. دانش آموزان مستعد در رشته‌های مختلف شناسایی و به فدراسیون‌ها معرفی شده‌اند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در آینده مسابقات بین‌المللی در رده‌های سنی مختلف برگزار خواهد شد. برای مثال، این دوره از المپیک مخصوص زیر ۱۵ سال بود و در آینده المپیک زیر ۱۸ سال نیز برگزار خواهد شد. همچنین برخی رشته‌ها همچون فوتسال و والیبال در این دوره حضور نداشتند که در دوره‌های بعد اضافه خواهند شد. شرکت‌کنندگان فعلی در صورت ثبت رکورد و جلب نظر مربیان می‌توانند مجدداً به عنوان ورزشکار ملی انتخاب شوند.

جعفری گفت: معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش برای استعداد یابی ورزشکاران دو راه مشخص تعیین کرده است. نخست اینکه ۳۳ هزار معلم تربیت‌بدنی در کشور داریم که با آغاز سال تحصیلی، شناسایی استعداد‌ها در کنار آموزش درس تربیت‌بدنی جزو برنامه‌های اصلی آنها قرار خواهد گرفت. این معلمان می‌توانند در ساعات درسی در پایه‌ها و دوره‌های مختلف استعداد‌ها را شناسایی کنند. همچنین مسابقات درون‌مدرسه‌ای یا همان المپیک درون‌مدرسه‌ای نیز فضا را برای کشف استعداد‌ها فراهم می‌کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش افزود: پس از مسابقات درون‌مدرسه‌ای، دانش‌آموزان وارد رقابت‌های منطقه‌ای، استانی و در نهایت ملی می‌شوند. در این روند، تیم‌های فنی رشته‌های مختلف به ارزیابی دقیق استعداد‌ها می‌پردازند.

جعفری مسیر دوم استعدادیابی را کانون‌های ورزشی دانست و توضیح داد:ما کانون‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای داریم. دانش‌آموزانی که در مسابقات شناسایی می‌شوند، وارد این کانون‌ها می‌شوند و سپس از طریق شرکت در مسابقات منطقه‌ای و استانی به سطح ملی می‌رسند. به‌عبارتی، مسیر استعدادیابی از مدرسه آغاز و تا سطح ملی ادامه دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش افزود: در کنار این دو مسیر، طرح جدیدی نیز در دست بررسی داریم و هم‌اکنون در مرحله مطالعات کارشناسی هستیم. همچنین براساس مصوبه شورای عالی ورزش کشور مبنی بر تدوین الگوی پیشرفت ورزش، ما نیز در حال تدوین الگوی پیشرفت ورزش دانش‌آموزی هستیم. در این الگو به طراحی نظام جامع استعدادیابی خواهیم پرداخت.

تأکید بر سواد حرکتی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

جعفری گفت: براساس بند ۸۹ قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت آموزش و پرورش مکلف به طراحی نظام جامع استعدادیابی در آموزش‌وپرورش است. به همین دلیل به‌دنبال تقویت سواد حرکتی و بدنی دانش‌آموزان هستیم و باید مهارت‌های بنیادین بدنی را به آن‌ها آموزش دهیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش افزود: مهارت‌آموزی نیز از جمله تکالیف ما در برنامه هفتم است. در این راستا، لازم است برای هر دانش‌آموز پرونده‌ای رشد‌ی، تربیتی و ورزشی تشکیل دهیم تا مسیر پیشرفت استعداد‌های ورزشی آنان در پایه‌های مختلف تحصیلی رصد شود. بر اساس این اطلاعات، می‌توان دانش‌آموزان مستعد را به کانون‌ها و فدراسیون‌ها معرفی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار