
باشگاه خبرنگاران جوان - فهرست نامزدهای نهایی رشتههای مختلف این ازسوی هیات داوران اعلام شد.
«مجنون» با ۱۲ رشته رکورددار کاندیداتوری جوایز اصلی هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت شد و فیلمهای «شمال از جنوب غربی» با ۸ و «خدای جنگ» با ۷ نامزدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
فیلمهای سینمایی «اسفند»، «پیشمرگ» و «آسمان غرب» هر کدام در ۵ رشته و فیلمهای سینمایی «احمد» در چهار رشته و «صیاد»، «باغ کیانوش» و «اشک هور» هر یک در سه رشته نامزد دریافت تندیس بزرگ جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شدند.
فهرست نامزدهای نهایی رشتههای مختلف بخش اصلی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به شرح زیر اعلام میشود:
نامزدهای بهترین فیلم
مجنون (عباس نادران)
شمال از جنوب غربی (مهدی مددکار)
اسفند (مرحوم جلیل شعبانی و مهاجر توحیدپرست)
خدای جنگ (سعید سعدی)
باغ کیانوش (محمدجواد موحد)
نامزدهای بهترین کارگردانی
مجنون (مهدی شامحمدی)
شمال از جنوب غربی (حمید زرگرنژاد)
خدای جنگ (حسین دارابی)
اسفند (دانش اقباشاوی)
احمد (امیرعباس ربیعی)
نامزدهای بهترین فیلم دفاع مقدس
مجنون (مهدی شامحمدی و عباس نادران)
اسفند (دانش اقباشاوی و جلیل شعبانی و مهاجر توحیدپرست)
آسمان غرب (محمدعسگری و حبیب والی نژاد)
صیاد (جواد افشار و محمدرضا شفیعی)
خدای جنگ (حسین دارابی و سعید سعدی)
نامزدهای بهترین فیلمنامه
شمال از جنوب غربی (محمد جواد اسلامی، حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی)
باغ کیانوش (رضا کشاورز حداد)
پیشمرگ (صابر اللهدادیان، علی غفاری)
خدای جنگ (احسان ثقفی)
مجنون (علیرضا محصولی)
نامزدهای بهترین بازیگر مرد
ساعد سهیلی (خدای جنگ)
شهرام حقیقت دوست (قلب رقه)
مصطفی زمانی (شمال از جنوب غربی)
سجاد بابایی (مجنون)
تورج الوند برای (اشک هور و آپاراتچی)
مهیار شاپوری (پیشمرگ و بازی خونی)
نامزدهای بهترین بازیگر زن
رویا افشار (اشک هور)
بهناز جعفری (شمال از جنوب غربی)
ساره رشیدی (احمد)
فاطمه مسعودی فر (آپاراتچی)
الهام نامی (قهرمان جندی شاپور)
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
مجنون (سعید براتی)
خدای جنگ (سعید براتی)
قهرمان جندی شاپور (عارف نامور)
شمال از جنوب غربی (علی محمد قاسمی)
آسمان غرب (علیرضا برازنده)
بازی خونی (علیرضا برازنده)
نامزدهای بهترین تدوین
مجنون (حمید نجفی راد)
شمال از جنوب غربی (مجید طارمی)
احمد (حمید نجفی راد)
آسمان غرب (علیرضا برازنده)
قلب رقه (مهدی سعدی)
پرویزخان (حسن حسن دوست)
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
مجنون (بهزاد جعفری طادی)
اسفند (داریوش پیرو)
آسمان غرب (بهزاد جعفری طادی)
صیاد (محمد رضا شجاعی)
احمد (محمد رضا شجاعی)
پیشمرگ (محمدرضاشجاعی)
نامزدهای بهتربن موسیقی
آن دو (ستار اورکی)
پیشمرگ (بهزاد عبدی)
اشک هور (حبیب خزائی فر)
مجنون (مجید انتظامی)
دست ناپیدا (مسعود سخاوت دوست)
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
آسمان غرب (ایمان کرمیان)
دست ناپیدا (حمیدرسولیان)
پبشمرگ (حمید رسولیان)
مجنون (ایمان کرمیان)
شمال از جنوب غربی (رضا ترکمان)
اسفند (حمید رسولیان)
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه بصری
صبح اعدام (محمد حسین شکوری)
خدای جنگ (محمد برادران)
قلب رقه (حسن ایزدی)
مجنون (کامیار شفیع پور)
صیاد (امیر ولی خانی)
نامزدهای بهترین کارگردانی فیلم اول
مجنون (مهدی شامحمدی)
آپاراتچی (قربانعلی طاهر فر)
باغ کیانوش (رضا کشاورز حداد)
پرویز خان (علی ثقفی)
قلب رقه (خیر الله تقیانی پور)
قهرمان جندی شاپور (مهدی صاحبی)
لازم به ذکر است، فیلم سینمایی حضرت موسی کلیم الله اگر چه ارتباط موضوعى با بخش هایى از جشنواره فیلم مقاومت داشت ولیکن به دلیل انصراف عوامل فیلم از جشنواره براى در اختیار گذاشتن فرصت به فیلمسازان جوان حوزه دفاع مقدس و مقاومت این فیلم مورد داورى قرار نگرفت.
داوری بخش اصلی هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را محمدرضاشرف الدین، همایون اسعدیان، مهدی فرجی، ژاله صامتی و روح الله سهرابی بر عهده دارند.
یوسف تیموری: روایت جنگ، رسالتی فراتر از هنر است
در ششمین و آخرین روز اکرانهای هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، یوسف تیموری، بازیگر سینما و تلویزیون، با حضور در جمع اصحاب رسانه با نگاهی انتقادی و دلسوزانه، بر نقش مهم هنرمندان در انتقال مفاهیم اصیل و تاریخی دوران جنگ تحمیلی به نسلهای آینده تأکید کرد.
تیموری در ابتدای صحبتهای خود به نقش ابزارهای نوین سینمایی اشاره کرد و گفت: «امروز سینما به تکنولوژیهای پیشرفتهای مجهز شده؛ از دوربینهای حرفهای گرفته تا جلوههای ویژه و صداگذاری دقیق. اما نباید فراموش کنیم که اگر قرار است مثلاً سال ۱۳۶۱ و فضای خرمشهر یا عملیاتهای آن دوران را به تصویر بکشیم، صرفاً استفاده از امکانات مدرن کافی نیست. باید حس، موسیقی، لباس، نور و بافت اجتماعی همان زمان هم بازسازی شود تا مخاطب واقعا آن حال و هوا را درک کند.»
وی ادامه داد: «تکنولوژی یک ابزار است، نه هدف. نباید چنان غالب شود که مخاطب احساس کند یک فیلم اکشن مدرن میبیند، نه واقعیت سخت و تلخ جنگی که پدران ما در آن با دستانی تقریباً خالی در برابر ارتشی تا بن دندان مسلح ایستادند.»
این بازیگر باسابقه یادآور شد: «جشنواره فیلم مقاومت فراتر از یک رویداد هنری است. در اینجا با کسانی سروکار داریم که جانشان را دادند تا ما امروز نفس بکشیم. هر فیلم در این حوزه باید سندی باشد از آنچه اتفاق افتاده؛ سندی تاریخی، نه صرفاً اثری هنری.»
او افزود: «ما به ژانرهای متنوع نیاز داریم؛ از ترسناک تا کمدی. اما جشنواره مقاومت باید هویتی متفاوت داشته باشد. فیلمهایی که در این بخش ساخته میشوند باید حاوی پیامی عمیق، دقیق و صادقانه باشند؛ تا نسل بعد بداند چه گذشته و چرا این همه از شهدا صحبت میکنیم.»
تیموری با تاکید بر تحریفناشدن واقعیتهای جنگ گفت: «باید واقعیتها را بدون اغراق و بدون سانسور به نسل بعد منتقل کنیم. جنگ ایران تنها با ارتش عراق نبود؛ بلکه صدام توسط بیش از ۸ کشور از جمله فرانسه، آلمان و شوروی حمایت میشد. ما در واقع با یک ائتلاف نانوشته جهانی روبهرو بودیم و این نکتهای است که نسل جوان باید بداند.»
او ادامه داد: «فهمیدن این حقیقت، نگاه آنها را به دفاع مقدس تغییر میدهد. درک میکنند که چرا هنوز هم وقتی نام شهدا میآید، قلبها میلرزد. چرا هر سال چنین روزی صدای حاج صادق آهنگران در وصف آزادسازی خرمشهر هنوز اشک به چشمها میآورد.»
از روایت تجهیزات تا روحیه رزمندهها؛ همه باید ثبت شود
تیموری با تأکید بر دقت در جزئیات تاریخی، بیان کرد: «اگر فیلمی درباره یک عملیات میسازیم، باید بدانیم آنجا چند اسلحه بود، چند تانک داشتیم، پشتیبانی دشمن چگونه بود، چه کسی از آنسوی مرزها کمک میفرستاد. اینها تاریخ هستند و سینما باید روایتگر درست آن باشد. هر اشتباه، تحریف و کمتوجهی در واقع خیانت به حقیقت است.»
در پایان، تیموری خاطرنشان کرد: «من دلم میسوزد برای جوانهایی که شاید امروز ندانند آن روزها چه گذشته. اما دلسوزی کافی نیست؛ باید تاریخ را منتقل کرد، درست و دقیق. وقتی نسل جدید بفهمد که کسانی که به میدان رفتند، فقط به یک کشور نمیجنگیدند، بلکه با پشتوانهای جهانی روبهرو بودند، آنوقت قدر آن فداکاریها را میداند.»
منبع: روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت