
باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - به گزارش ریانووستی و بر اساس ارزیابی تحلیلگران شرکت روسی کارگزاری بیمه «ماینز»، هزینه کل بیمه کردن هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که توسط قطر به رئیسجمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، اهدا شده است، میتواند سالانه تا یک میلیون دلار برسد.
اوایل این هفته، پنتاگون تأیید کرد که این هواپیما از سوی قطر تحویل گرفته شده و در حال حاضر در حال تجهیز برای انجام پروازهای ریاستجمهوری است.
کارشناسان توضیح میدهند: «حداکثر وزن برخاست (MTOW) بوئینگ ۷۴۷ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تُن است و سقف استاندارد پوشش بیمهای برای چنین وزنی بین ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار تعیین میشود. بسته به اینکه هواپیما بهصورت مستقل یا در قالب ناوگان بیمه شده باشد، هزینه سالانه بیمه مسئولیت مدنی میتواند بین ۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار باشد.»
در این گزارش آمده است: «نرخهای بیمه ممکن است با توجه به ارزیابی متفاوت شرکتهای بیمه نسبت به ریسک مسافران خاص موجود در پرواز تغییر کند—زیرا آسیب احتمالی به سرنشینان نیز تحت پوشش بیمه است. برخی شرکتهای بیمه ممکن است از پذیرش چنین ریسکی اجتناب کنند. اما در خصوص بیمه بدنه (Hard Hat)، به دلیل طراحی ویژه، تزیینات لوکس کابین و تجهیزات خاص این هواپیمای VIP، حق بیمه سالانه میتواند تا یک میلیون دلار نیز افزایش یابد.»
کارشناسان توضیح میدهند که در بیمههای هوانوردی، مشابه با بیمه خودرو، دو نوع اصلی پوشش وجود دارد:
بیمه بدنه (Hard Hat): محافظت در برابر آسیب یا از بین رفتن خود هواپیما.
بیمه مسئولیت مدنی (CTP): پوشش خسارات واردشده به اشخاص ثالث توسط شرکت هواپیمایی.
به گفته آنها، مبالغی که در بیمههای هوانوردی برای جبران خسارت تعیین میشود، میتواند تا صدها میلیون دلار یا حتی بیش از یک میلیارد دلار برسد.
الزامات مربوط به سقف پوشش بیمه مسئولیت مدنی در اسناد بینالمللی مصوب کشورها و قوانین داخلی آنها مشخص شده و وابسته به عواملی همچون حداکثر وزن برخاست، تعداد مسافران و ظرفیت بار مجاز هواپیماست. همچنین قیمت هواپیما نیز به مدل، عمر، و امکانات آن—از جمله کابینهای مجلل یا سیستمهای ارتباطی و امنیتی پیشرفته—بستگی دارد.
کارشناسان همچنین سازوکار بیمهنامههای هوایی در سطح بینالمللی را تشریح کردهاند. معمولاً یک کارگزار بیمه انتخاب میشود تا با تشکیل مجموعهای از ۱۰ تا ۲۰ شرکت بیمه بزرگ جهان، ریسک را میان آنها تقسیم کند. «در چنین مواردی، هر شرکت معمولاً حداکثر تا ۱۰ درصد از ریسک را میپذیرد.»
در صورت بروز حادثه، کارگزار بیمه مسئول جمعآوری سهم هر شرکت از مبلغ خسارت و پرداخت کلی آن به شرکت هواپیمایی یا ذینفع است.
در پایان گزارش آمده است:«با وجود ارزش بالای این بوئینگ ۷۴۷—در حدود ۴۰۰ میلیون دلار—بازار بینالمللی تجاری بیمه توان لازم برای پوشش این ریسک را دارد؛ مشروط بر آنکه سهمبندی درستی میان شرکتها انجام شود.»
برای مقایسه، کارشناسان اشاره میکنند که ناوگان هواپیمایی «امارات» شامل برخی از گرانترین هواپیماهای مسافربری مانند ایرباس A۳۸۰ است که قیمت هر فروند آن ممکن است تا ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شود. شرکتهایی همچون AIG، Allianz، Global Aerospace، AXA XL، Swiss Re، Munich Re و سندیکاهای لویدز در بیمه این ناوگان مشارکت دارند. سرمایهگذاری گسترده این شرکتها به آنها اجازه میدهد تا سهم قابلتوجهی از ریسک را نزد خود نگه دارند.
منبع: ریانووستی