
باشگاه خبرنگاران جوان - آیین آغاز بهکار رویداد «ایران جان» عصر روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشتماه با حضور معاونان و رؤسای شبکههای رادیویی و تلویزیونی برگزار شد.
علیرضا کیخا، معاون امور استانهای رسانه ملی در آیین آغاز به کار رویداد ملی «ایران جان» از ارائه تصویری همهجانبه از ۱۰ استان کشور در سال جاری خبر داد.
وی با بیان اینکه قرار است در رویداد ملی «ایران جان» که با نام هفتههای ایرانی نیز شناخته میشود، هر استان یک هفته در دستور کار قرار بگیرد و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هر استان به تصویر کشیده شود، افزود: بال اول برای تحقق ایده «ایران جان» آمادگی استانها از منظر پشتیبانی، اجرایی و عملیاتی و بال دوم قدرت تولیدات شبکههای استانی است و خوزستان از این دو منظر تقریبا از تمامیشبکههای استانی جلوتر بود؛ بنابراین بهعنوان نخستین استان به طرح پیوست و از سوم خردادماه رویداد «ایران جان» در این استان آغاز میشود.
کیخا ادامه داد: بعد از خوزستان، استان اصفهان وارد عمل میشود. سپس استانهای ایلام، زنجان یا همدان بعد از آن استان سیستان و بلوچستان و فارس در «ایران جان» مشارکت میکنند.
به گفته معاون امور استانهای رسانه ملی؛ برنامه «ایران جان» تا مهرماه چیده شده و حداقل چهار استان دیگر تا پایان ۱۴۰۴ به این طرح اضافه خواهند شد و مجموعا ۱۰ استان، امسال در این طرح به تصویر کشیده میشوند.
وی اظهار کرد: در طرح «ایران جان» توانمندیهای هر استان برای ایجاد رضایت و نشاط در مردم به تصویر کشیده میشود و امیدوارم اهالی هر استان حال بهتری نسبت به شهر و روستاهای خود داشته باشند و ما بتوانیم این حال خوب را ازطریق رسانه ملی به تمامی هموطنان منتقل کنیم.
تدارک مفصل شبکههای سیما برای «ایران جان»
محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی بیان کرد: طرح ایده «ایران جان» ازسوی رئیس رسانه ملی به دو، سه سال قبل بازمیگردد و امسال با هدف حرکت در مسیر تحقق شعار سال عملیاتی شده که بهترین زمان برای این مهم بود.
وی با اشاره به تجربه رسانه ملی در مواجهه با حوادث گوناگونی که در سالهای اخیر رخ داده، عنوان کرد: ما میتوانیم از رویداد ملی «ایران جان» بهعنوان یک عملیات رسانهای در سطح شبکههای ملی و برونمرزی استفاده و یک پیام مشترک به مخاطب عرضه کنیم. چراکه این رویداد، متفاوت از همه فعالیتهایی است که همه ما به مناسبتهای مختلف انجام میدهیم و ابتکار خودمان است.
در ادامه معاون سیمای رسانه ملی تأکید کرد: در جریان رویداد ملی «ایران جان» بسیاری از شبکههای سیما تولیدات انبوهی با همین محوریت روی آنتن خواهند برد و حتی سلام و خداحافظ مجریها نیز بهمناسبت این رویداد، متفاوت خواهد بود. هویت بصری سیما حتماً متناسب با «ایران جان» متمایز میشود.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه برنامه ظهرگاهی «آفتاب شرقی» از خوزستان روی آنتن خواهد رفت و همچنین، جشنهای میدانی نیز تدارک دیده میشوند. ما امیدواریم بتوانیم در این هفته وظیفه خود را بهدرستی به انجام برسانیم و تجربه به دست آمده را در فصلهای بعدی و استانهای دیگر تکرار کنیم.
ارائه ۳۵۰ برنامه ویژه رادیویی با موضوع خوزستان
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی نیز گفت: رویداد ملی «ایران جان» اقدام بسیار مبارکی است که در صداوسیما رقم خورده است. بعد از تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامیبود که این رویداد به ابتکار رئیس رسانه ملی اجرایی شد.
وی یادآوری کرد: بهترین بستر برای عملی شدن شعار سال طرح «هفتههای ایرانی» است. این طرح همه ظرفیتهای استانی را برای جذب سرمایهها به میان میآورد و چشمانداز خوبی را ترسیم میکند. در رادیو قرار است به مناسبت رویداد ملی «ایران جان» ۳۵۰ برنامه در طول هفته ارائه شود. برخی برنامهها مشترکاند و نقشهای هر شبکه با حضور جدی آنها در این رویداد ملی تعیین شده است. همکاران طرح و برنامه که مسئول طرح این رویداد ملی هستند با ما همراه شدهاند و همت بالایی در رادیو برای اجرایی شدن آن وجود دارد.
پخش ۱۰ برنامه معاونت سیاسی از خوزستان؛ از «بدون تعارف» تا «صف اول»
حسن عابدینی، معاون سیاسی رسانه ملی هم با بیان اینکه رویداد ملی «ایران جان» از دو منظر قابل بحث است، گفت: نخست، سند تحول رسانه ملی است که هویتمحوری و عدالتگستری و پیشرفت را مدنظر دارد و بهنظر میرسد که استانها بهترین محل برای تبلور این اهداف هستند و «ایران جان» به تحقق این فصول سند کمک خواهد کرد.
وی افزود: در خصوص خوزستان یکی از ایدههایی که دنبال میکنیم تست خبر ۲۱ از خوزستان است و برای رادیو بخش پیک صبحگاهی در خوزستان را مدنظر داریم.
عابدینی با بیان اینکه در جریان رویداد ملی «ایران جان» ۱۰ برنامه معاونت سیاسی را نیز از خوزستان روی آنتن خواهیم برد، ازجمله «بدون تعارف» و «صف اول»، گفت: ما تلاش کردیم آبادان را هم در این رویداد در نظر بگیریم. گفتوگوی ویژه خبری در این هفته از خوزستان روی آنتن میرود. همچنین، به مناسب ایران جان مجری خوزستانی از تهران روی آنتن خواهد بود و برعکس.
معاون سیاسی رسانه ملی افزود: ۱۷ گزارش نیز آماده شده و از خوزستان روی آنتن میرود همه ایرانیان از خوزستان بهواسطه جنگ تحمیلی خاطراتی دارند و میتوان گفت که جمعیت این استان به اندازه کل ایران و در حقیقت ۹۰ میلیون نفر است.
پویش «ایران را کشف کن» بهروایت شبکههای برونمرزی
احمد نوروزی، معاون برونمرزی رسانه ملی هم در این آیین، با بیان اینکه همه شبکههای داخلی و برونمرزی رسانه ملی در روایت تصویر ایران نقش محوری دارند، گفت: بهواسطه این رویداد برای ما فرصت بیبدیلی فراهم و فضای جدیدی برای اقدام و عمل رسانهای پیش روی ما گشوده شده است.
نوروزی افزود: در همراهی رویداد ملی «ایران جان» ما در معاونت برونمرزی متناسب با سیاستهای خودمان پویش «ایران را کشف کن» را راهاندازی کردهایم و نشانی نیز به همین منظور طراحی شده است و این تازه آغاز مسیر جدید اطلاعرسانی است تا فرصت سرمایهگذاری در ایران بیشازپیش فراهم شود.
معاون برونمرزی رسانه ملی عنوان کرد: میزبانی استان خوزستان مسیر را برای ما تسهیل کرده و گروههای برنامهساز برونمرزی در خوزستان حاضر هستند و در دمای بالا از مراکز صنعتی این استان تصویربرداری میکنند. در بازه زمانی این رویداد عشق به ایران در جایجای کشور نمایش داده میشود و این آغاز راه به ما کمک میکند که ظرفیتهای کشور را به جهانیان نشان دهیم. البته این پویش برای ما در یک هفته خلاصه نمیشود و کارهای بسیاری انجام خواهد شد.
فرصت تاریخی برای معرفی ظرفیتهای استان
داریوش دبیقی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان نیز که بهصورت تلفنی در جلسه حاضر شد، گفت: رویداد ملی ایران جان یک فرصت تاریخی است. ما فکر نمیکردیم این ایده ابعاد گستردهای داشته باشد ولی واقعا خوزستان را میتوان در همکاری با سایر استانها بهخوبی معرفی کرد.
وی افزود: هنوز ظرفیتهای بسیاری درزمینه گردشگری، محصولات کشاورزی و... در این استان شناخته نشده است. رویداد ملی «ایران جان» قطعا میتواند در این امر کمککننده باشد.
دبیقی تأکید کرد: از زمانی که درگیر این رویداد شدیم تکاپویی در مرکز ایجاد شده و مدیران هرروز با ایدههایی جدید با ما در ارتباط هستند تا به بهترین نحو در این رویداد عمل کنند.