
باشگاه خبرنگاران جوان - سید کمال الدین میرجعفریان امروز -شنبه ۳ خردادماه- اظهار کرد: توسعه و تکمیل کمربندیها و کنارگذرها از مهمترین اولویتهای کاری در حوزه راههای استان تهران است که نقش کلیدی در مدیریت ترافیک و آلودگی هوای این استان دارند.
وی افزود: تکمیل و احداث کمربندیهایی که از محور شهریار - رباط کریم - اسلامشهر عبور میکند و همچنین مسیرهایی که به پاکدشت متصل میشوند، در دستور کار است.
میرجعفریان ادامه داد: علاوه بر این، ایجاد کمربندی که سبب اتصال آزادراه تهران - مشهد میشود از جمله طرحهای مهمی هستند که در برنامه توسعه راههای استان تهران گنجانده شده و در سفر رییس جمهور نیز از این شهرستانها به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: کنارگذر شمالی پاکدشت نیز یکی دیگر از طرحهایی است که در جریان سفر ریاست جمهوری تصویب و قرار شد تا هم طرح اجرای آن و هم تامین سرمایهگذاری لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
به گفته میرجعفریان، وجود کمربندیهای غربی و جنوبی نه تنها برای کلانشهر تهران بلکه برای تسهیل راههای شهرستانهای پیرامونی مانند پاکدشت، ورامین و دماوند نیز ضرورت دارند.
معاون عمرانی استاندار تهران درباره تکمیل کمربندی ورامین نیز گفت: این جاده کمربندی هنوز کامل نیست و باید به پاکدشت و سایر نقاط مرتبط نیز متصل شود.
وی تداخل بار ترافیکی درونشهری با برونشهری را یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی و ترافیک پایتخت دانست و افزود: اجرای این پروژهها میتوانند تا حد زیادی سبب روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا در پایتخت شوند.
میرجعفریان همچنین با اشاره به ترافیک محدوده دماوند نیز گفت: این محدوده بعنوان یکی از گرههای ترافیکی مهم استان شناسایی شده است، خودروهایی که از آبسرد یا مسیر شمالی وارد تهران میشوند با نبود مسیر جایگزین دچار مشکل هستند، اخیرا یک گزینه مناسب برای احداث مسیر جدید در این منطقه نهایی شده که با تکمیل مطالعات و اجرای آن، میتواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی شرق استان تهران داشته باشد.
وی توضیح داد: قرار است یک کریدور ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری در این مسیر بصورت کمربندی و مسیر جایگزین اجرایی شود تا مشکل ترافیک این محدوده برطرف شود.
گفتنی است، استان تهران به دلیل تمرکز بالای جمعیت، ترددهای بینشهری و وجود پایتخت، همواره با چالشهای جدی در حوزه ترافیک و آلودگی هوا مواجه بوده است.
یکی از راهکارهای موثر برای کاهش این فشار، احداث کمربندیها و کنارگذرهایی است که بتوانند بار ترافیکی ورودی به پایتخت را کنترل و هدایت کنند. در سالهای گذشته چندین طرح در این حوزه آغاز شد، اما بخشی از آنها به دلیل نبود اعتبار یا مشکلات اجرایی ناتمام ماند.
منبع: ایرنا