با توجه به اهمیت راه‌آهن شلمچه - بصره و تقویت مسیر ترانزیتی مذاکرات با کشور عراق برای اتمام آن در دستور کار قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - طرح اولیه ساخت راه آهن شلمچه_ بصره به ۲۵ سال پیش باز میگردد که مطالعات اولیه آن در کشور عراق و در حدفاصل  (شلمچه تا بصره) به طول ۳۵ کیلومتر  که شامل یک پل بزرگ روی شط العرب به طول ۷۰۰ متر (با دهانه بازشو برای تردد شناورهای رودخانه ای ) توسط کارشناسان راه آهن عراق در سال ۲۰۰۶ انجام شده است.

با توجه به اهمیت این خط ریلی تا به امروز چندین دولت برنامه ریزی برای اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده اند اما هنوز بعد از گذشت چندین دولت به مرحله اجرایی و اتمام نرسیده است به طوری که در سال ۹۹ و در جریان سفر مقامات ارشد وزارت راه ایران به عراق در تاریخ ۱۶ اسفند ماه همان سال و دیدار با وزیر وقت حمل و نقل این کشور، گشوده شد و دو طرف تفاهم نامه ای در خصوص اجرایی سازی این پروژه با یکدیگر امضا کردند.

این خط ریلی با مشکلاتی از جمله تعیین خط مرزی، موضوع تخصیص زمین کارگاهی به شرکت پیمانکار ایرانی و مین روبی این مسیر ریلی روبرو است که البته  تا حد زیادی  این مشکلات  از جمله مین روبی به اتمام رسیده است.

در راستای اهمیت این خط ریلی روزگذشته وزیر راه وشهرسازی  به همراه اعضای کمیته حمل‌ونقلی خود به کشور عراق سفر کرد و این سفر با هدف پیگیری روابط دوجانبه حمل‌ونقلی، راه‌آهن شلمچه-بصره و فراهم کردن تسهیلات حداکثری برای زائران اربعین حسینی انجام شده است.

این دیدارها به منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت روابط، میزان پیشرفت همکاری‌های حمل‌ونقلی دو کشور، راه‌آهن شلمچه-بصره و برگزاری عملیات بزرگ اربعین حسینی با هدف فراهم کردن تسهیلات حداکثری برای زائران است.

منافع خط ریلی شلمچه - بصره برای ایران و عراق

  مهمترین ویژگی و کارکرد هر نوع مسیر مواصلاتی میان دو کشور، تسهیل مبادلات تجاری میان آنها بوده که در اهمیت این موضوع شکی نبوده و موضوع اتصال ریلی میان ایران و عراتق نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

پیش از این هم جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص راه آهن شلمچه _ بصره اعلام کرده بود که‌ خصوص این پروژه راه آهن ایران سه تعهد دارد. اول تکمیل ایستگاه و خطوط ایستگاهی در شلمچه است که با هماهنگی منطقه آزاد اروند، اراضی فاز اول آن منطقه تملک و در اختیار راه آهن قرار گرفته است و پیمانکار برای آماده سازی، حصارکشی و احداث خطوط آماده شده است. امیدواریم بحث احداث ساختمان ایستگاه نیز به زودی توسط پیمانکار مربوطه شروع شود. 

مین روبی‌ها در مسیر راه آهن شلمچه - بصره در دستور کار است

وی با بیان اینکه بخش دوم کار مین روبی در طول شلمچه تا بصره است. پیش‌بینی‌های اولیه به طول ۱۴کیلومتر به عرض ۶۰ متر است و راه‌آهن ایران و عراق پیگیر آن هستند گفت: تا کنون بیش از شش کیلومتر از این مسیر مین روبی شده که توسط دولت عراق تاییدیه مین روبی‌ها به تدریج در حال صدور است.

معاون وزیر راه‌ وشهرسازی با اشاره به بخش سوم گفت:سومین بخش نیز احداث پل در شط العرب بوده که پل بزرگی است و خوشبختانه ۲۶ شمع کوبی انجام شده است و بعد از سفر رئیس جمهور به عراق نقدینگی مورد نیاز پروژه نیز تزریق شده است و امیدواریم تعهدات دولت ایران عملیاتی شود.

وی همچنین عنوان کرد که تعهدات دولت عراق نیز استقرار پیمانکار زیرسازی بوده که یک شرکت اسپانیایی قرارداد آن را بسته است و امیدواریم طی ماه آتی شاهد فعالیت اجرایی و آغاز عملیات زیرسازی در آن محور باشیم.

پیش از این فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که‌ عملیات اجرایی احداث پروژه اتصال ریلی ایران و عراق به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ریلی کشور به صورت ویژه با احداث پایانه مرزی ریلی در مرز شلمچه و پس از دو دهه انتظار در سفر رییس جمهور پزشکیان به خوزستان آغاز شده است.

صادق با اشاره آغاز عملیات اجرایی پروژه ریلی اتصال شلمچه-بصره گفت: در مورد پایانه مرزی ریلی از همکاران تشکر می کنم که با جدیت و با عرق کار را پیش می برند زیرا این موضوع فقط یک پروژه کالبدی یا زیربنایی معمولی نیست، بلکه موقعیت جغرافیایی و ارتباطی که ایجاد می کند بسیار مهم است. 

براساس این گزارش با توجه به آنکه راه آهن شلمچه _ بصره به عنوان یکی از مهم ترین پروژه‌های استراتژیک و ترانزیتی در کشور به شمار می رود بنابراین‌ تکمیل این پروژه خود نقش بسیار موثری در بهبود ترانزیت و تکمیل کریدور شمال _جنوب‌ و شرق _ غرب را دارد.

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
عراق تحت تسلط آمریکا هرگز همکاری مورد انتظار رو نخواهد داشت. عمرا اگه آمریکا اجازه بده این خط جلو بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
شلمچه نه شلمچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
سال 14030 ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
ایکاش به جاده های کشور مون ایران عزیز هم رسیده گی میشد مثل جگر زلیخا پاره پاره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
توسعه راهها و ریل یعنی خود توسعه اقتصادی یعنی تولید حمایت ازتولید جلوگیری از نابودی شش درصد تولید ناخالص داخلی دراثر خسازات تصادفات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
راه آهن داخل کشور مونده رفتین عراقو بسازین
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
اتمام پرژه تا پایان سال 14030 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۳۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
جای اینکه پول مردم ایران و بدون رضایت مردم ایران میبرین میریزین تو شکم عراقی ها بیایین پروژه های داخل ایران و تکمیل کنید. من به عنوان یه ایرانی راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
اگر بفکر استراتژیک اقتصادی بودید کریدور شمال چنوب را تکمیل میکردید که دهه ها هست که معطل مانده از عراق هنوز پول گاز و برق را نمیتوانید بگیرید از چه راهی درامد کسب میکنید؟ مواظب باشید مثل سوریه سوخت ندهید انهنه هزینه غیر از مسائل سیاسی ریالی منفعت اقتصادی بدست نیامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
ریل بسازید .بار ببرید .به کامیونداران باج ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
شملچه؟یا شلمچه
آخرین اخبار