
باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیمیا قلیپور - روز گذشته بود که شرکتهای ایران خودرو و سایپا در نامههای جداگانهای به مدیریت نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار، توقف واگذاری و تحول سهام را اعلام کردند.
در نامه عادل پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ایرانخودرو به جعفر سلطانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس آمده است که «با عنایت به نامه وارده از دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تهیه گزارش نهایی ساماندهی صنعت خودروسازی، مقرر شد از هر گونه واگذاری و تحول سهام این شرکت تا تعیین تکلیف طرح مذکور جلوگیری بعمل آید. بدیهی است پیگیریهای لازم از دبیرخانه مذکور انجام و متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
در نامه جداگانه علی شیخ زاده مدیرعامل شرکت سایپا نیز به مدیر نظارت بر ناشران بورس نیز آمده است: «بنابر نامهای خیلی محرمانه واصله از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مقرر شد تا ابلاغ مصوبات شورای عالی سران قوا، از هر گونه واگذاری و تغییر و تحول در سهام شرکت سایپا جلوگیری شود. مراتب از بابت رعایت مقررات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات اعلام میشود.
گفتنی است، گروه سایپا همچنان پیگیر تعیین تکلیف موضوع واگذاری سهام چرخهای است و در صورت ابلاغ هر دستوری از مراجع ذیصلاح، مراتب از طریق سامانه کدال افشا و به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
دو اطلاعیه منتشر شده در کدال، توقف و بازگشایی نماد که سبب شد مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی ایران خودرو (خودرو) و سایپا (خساپا) توضیحاتی ارائه کند؛ در همین راستا ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: در ماههای اخیر موضوع واگذاری سهام چرخهای (تودلی) ۲ شرکت خودروساز مطرح بوده است. شرکتهای ذینفع نیز اقدامات انجام شده را بر روی سامانه کدال افشا کردهاند؛ اما حسب اطلاع دریافتی در عصر روز گذشته از شرکتهای ایران خودرو و سایپا، دبیرخانه شورای عالی هماهنگی سران قوا، در نامهای بسیار محرمانه، به شرکتهای مذکور اعلام کرده تا زمان ابلاغ مصوبات سران قوا از هرگونه واگذاری و تغییر و تحول سهام خودداری کنند.
جعفری، توضیح داد: با توجه به اینکه نامه مذکور میتوانست از مصادیق اطلاعات نهانی باشد و بهرغم اینکه نامه بهصورت خیلی محرمانه بوده، شرکتها محتوای کلی آن را بر سامانه کدال افشا کردند.
به گفته جعفری، با توجه به اینکه افشای اطلاعات، از نوع «افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب» بوده است، نماد با دامنه بسته و در زمان تعیین شده در دستورالعمل مورد بازگشایی قرار گرفت.
او، درباره علت تعلیق نمادهای «ورنا و وساپا» قبل از شروع بازار، اعلام کرد: با توجه به طولانی شدن زمان افشای اطلاعات و بهمنظور اطلاع سهامداران شرکتهای مذکور و جلوگیری از نقل و انتقال سهام قبل از افشای اطلاعات، نماد ۲ شرکت مذکور تعلیق شد. نماد معاملاتی ۲ شرکت اخیر نیز پس از افشای اطلاعات و مطابق دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات، مورد بازگشایی قرار گرفت.
به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکتهای ذینفع به منظور واگذاری سهام چرخهای (تودلی) طبق دستورالعمل حاکمیت شرکتی و همچنین بند ب ماده ۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت باید پیگیریهای لازم را از مراجع ذی صلاح بهمنظور اجرای قانون و مقررات انجام داده و در صورت بروز هرگونه رویداد با اهمیت که بر تصمیم سهامداران تاثیرگذار است، آن را بر روی سامانه کدال افشا کنند.
اخبار مربوط به توقف واگذاری این دو خودروساز که سبب شد بر روند منفی بازار دامن زده شود تا در نهایت شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته ۴ خرداد ماه با ۳۲ هزار واحد ریزش به ۳ میلیون و ۱۰۲ هزار واحد برسید.
در ادامه هم کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فشار فروش در بازار روز گذشته به دنبال نامهای از خودروسازها آغاز شد و پس از توقف و بازگشایی نمادهای خودرویی، این فشار فروش شدت بیشتری به خود گرفت و تا انتهای بازار ادامه داشت.
واگذاری سهام سایپا و ایرانخودرو در دستور کار دولت
اما پس از پایان معاملات بود که سازمان خصوصیسازی در اطلاعیهای اعلام کرد: واگذاری سهام دولت در شرکتهای «ایرانخودرو و سایپا» در دستور کار دولت قرار دارد.
سازمان خصوصیسازی، پیرو ابهامات مطرح شده در خصوص واگذاری سهام ۲ شرکت ایرانخودرو و سایپا اعلام کرد: این سازمان در اجرای وظایف و مأموریتهای قانونی؛ با حمایت دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا؛ همچنان خود را مکلف به واگذاری سهام دولت در ۲ شرکت ایرانخودرو و سایپا میداند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: باتوجهبه تکالیف مقرر در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبات هیأت واگذاری و همچنین قانون برنامه هفتم پیشرفت، بهزودی برنامه واگذاری و خروج کامل دولت از ۲ شرکت مذکور پس از هماهنگی با مراجع ذیصلاح قانونی بهویژه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اعلام میشود. اجرای بند (ب) ماده (٥) قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز در موعد مقرر و توسط مراجع ذیربط صورت خواهد گرفت.
تکذیب ادعاها درباره توقف واگذاری سهام خودروسازان
اما داستان فقط به اینجا ختم نمیشود و در نهایت روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درخصوص واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا اطلاعیهای صادر کرد که در آن آمده است: به اطلاع عموم میرساند، پیرو اخبار منتشر شده درخصوص توقف واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی، بیانیه امروز (شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۴) سازمان خصوصیسازی در این خصوص، مورد تایید دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
در این بیانیه آمده است: در مدت اخیر در جلسات مشترک، ابهامات موجود در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت و واگذاری سهام مرتفع شده و شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در جهت تحکیم قراردادها و تقویت امنیت اقتصادی سهامداران، از تصمیمات دولت و سازمان خصوصیسازی حمایت میکند.
گفتنی است، امروز هم ولیاله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکتهای خودروساز و سهامداران عمده مبنی بر لزوم شفاف سازی در خصوص موضوع واگذاری سهام سایپا و ایرانخودرو زد.
در همین زمینه هم گروه صنعتی ایرانخودرو و چند گروه دیگر اطلاعیه شفاف سازی در کدال منتشر کرد.
اتفاق تلخ روز گذشته که سبب شد بسیاری از سهامداران مجدد ۱۷ اردیبهشت و نوسان گیری که از سهامداران شد را به یادآوراند و بسیاری از فعالان اقتصادی در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دهند؛ حالا باید دید سازمان بورس به عنوان متوالی بازار برای حفظ اعتماد نیمه جان تازه شکل گرفته به بازار چه تصمیماتی را اتخاد خواهد کرد؟
خودرو سازان را ب ی بخش خصوصی و خودرو خارجی هم وارد کنید