با تصویب و ابلاغ اساسنامه دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری(ره) در جلسه ۹۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست مسعود پزشکیان، این نهاد برخاسته از دانشکده اصول‌الدین، رسماً وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های علمی، آموزشی و بین‌المللی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد:  مصوبه «اساسنامه دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری (ره)» که بر اساس مصوبه جلسه ۵۲۳ تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ شورای معین در جلسه ۹۱۷ تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ مسعود پزشکیان امروز آن را برای اجرا به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بین المللی علامه عسکری (ره) ابلاغ کرد.

این اساسنامه دارای ۲۹ ماده و ۱۸ تبصره است.

در مقدمه مصوبه «اساسنامه دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری (ره)» آمده است:

«دانشکده اصول‌الدین» به عنوان یک نهاد مهم علمی و آموزشی پس از تأسیس در دهه ۴۰ و تثبیت فعالیت در کشور عراق به زعامت مؤسس فقید علامه سید مرتضی عسکری (ره)، متأسفانه متأثر از تحولات سیاسی این کشور با موانع و مشکلاتی در ادامه مسیر و استمرار فعالیت خود روبه‌رو شد. در این راستا؛ مرقومه مبارک مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به علامه عسکری به منظور حفظ و گسترش و توسعه دامنه فعالیت این دانشکده در پهنه کشور جمهوری اسلامی با اشراف علامه؛ به رفع موانع و استمرار فعالیت آن در داخل کشور انجامید و این دانشکده با سابق‌های دیرینه و پشتوانه محکم علمی و آموزشی در سطح منطقه و فعالیت مؤثر در چهار شهر مهم تهران، قم، ساوه و دزفول در زعامت علامه، تاکنون منشأ خدمات ارزنده بسیار در تأمین نیاز‌های علمی و فرهنگی جامعه اسلامی و ایجاد پیوند مستحکم با دیگر زمینه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در راستای تقویت و گسترش فرهنگ حوزه و دانشگاه اسلامی و مقابله با انواع هجمه‌های فرهنگی ناشی از مبانی اومانیستی و مکاتب انحرافی بوده است.

در بخش دوم این مقدمه به تربیت علمی صد‌ها فارغ‌التحصیل موفق در ایران و دیگر کشور‌های اسلامی به‌ویژه شمار چشمگیری از دولتمردان و نخبگان سیاسی و علمی در کشور عراق و مراکز آموزشی این کشور و نیز استمرار فعالیت آن در زمینه تربیت متخصصان متعهد برای ارتباط و تعامل فعال با سایر مذاهب اسلامی از جمله مصادیق و دلایل ملموس توفیق و تأثیرات گسترده این نهاد مهم دینی و علمی اشاره شد که در پرتو ظرفیت‌های گسترده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری و امکانات فضای مجازی، توانسته است در انتقال دانش و فرهنگ اسلامی به سایر کشور‌ها به نحو مؤثری اقدام کند.

اکنون به‌شایستگی و به پشتوانه تجارب و دستاورد‌های موفق و مستند به آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (مصوب ۲۳ مهرماه ۱۳۶۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی) و ضوابط کلی صدور مجوز تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (مصوب جلسه ۵۴۶ مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۳ شورای عالی) و در اجرای ماده واحده اصلاح موادی از اساسنامه دانشکده غیردولتی و غیرانتفاعی اصول‌الدین (مصوب جلسه ۸۷۳ مورخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۱ شورای عالی)؛ «دانشکده اصول الدین» به «دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری (ره)» ارتقاء می‌یابد و اساسنامه آن به شرح مواد آتی احصاء و دسته بندی شده است.

ماده ۱- ماهیت دانشگاه

«دانشگاه بین‌المللی علامه عسکری (ره)»، که از این پس در این اساسنامه به اختصار «دانشگاه» نامیده می‌شود؛ یک نهاد آموزشی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی، استقلال اداری، تشکیلاتی، مالی و معاملاتی است و بر اساس مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات نظام آموزش عالی فعالیت می‌کند.

ماده۲- اهداف

گسترش آموزش، پژوهش و تربیت متخصصان در علوم انسانی اسلامی و ارتقای علوم و معارف قرآنی و حدیثی به ویژه در میان طلاب علوم دینی

توسعه و تقویت پژوهش‌های بنیادی، راهبردی، کاربردی و تطبیقی جهت نظریه‌پردازی و تولید علم در رشته‌های مختلف از جمله علوم انسانی و اجتماعی، علوم و معارف قرآن و حدیث و علوم اسلامی موردنیاز جهان اسلام به‌ویژه در عرصه نظام‌سازی بر اساس معارف دینی

بومی‌سازی علوم انسانی بر اساس منابع اسلامی با تأکید بر رهیافت‌ها و گشایش‌های نظری مبتنی بر ایده فقه نظام و معارف قرآن و حدیث در پاسخ به مسائل جامعه و نظام اسلامی و جهان اسلام

ارتقای شناخت و معرفی فرهنگ شیعی و تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) و توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، هنر و معماری اسلامی با تأکید بر بسط و ترویج گفت وگوی دینی و استفاده از ظرفیت کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی

تبلیغ، ترویج و نشر فرهنگ اسلامی و معارف اهل‌بیت (ع) با رویکرد تقریب و تقویت همبستگی اسلامی با دیگر مذاهب اسلامی با رویکرد تمدن‌سازی

تربیت نیروی انسانی صالح و عالم مورد نیاز بخش‌های تخصصی و مدیریتی ایران و دیگر کشور‌های اسلامی

تقویت مبانی دینی نسل جوان جهت مقابله با جریان‌های انحرافی نظیر عرفان‌های کاذب و مکاتب انحرافی

تقویت و توسعه جذب دانشجویان فراملی به صورت حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری، الکترونیکی و آموزش‌های آزاد به منظور تأمین نیاز‌های جوامع اسلامی و مسلمانان جهان

پرورش نخبگان تمدن‌ساز و تربیت دانش‌آموختگان مسلط به زبان‌های خارجی و ایجاد آمادگی برای تبلیغ و نشر اندیشه ناب اسلامی و تأمین نیاز‌های جوامع اسلامی در سراسر جهان

۱۰- ایجاد رشته‌های جدید در حیطه علوم ومعارف اسلامی ناظر به مسائل روز در سطح ملی و بین‌المللی متناسب با تحولات گسترده در حوزه علوم و فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی در راستای رفع خلاء‌های موجود

ماده۳- وظایف و اختیارات

۱- پذیرش دانشجو از داخل و خارج از کشور در مقاطع مختلف تحصیلی شامل: کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری (آموزشی - پژوهشی و پژوهش محور) و برگزاری فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری در چارچوب ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور

۲- همکاری با مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور برای گسترش و اعتلاء آموزش، پژوهش و تولید علم و نظریه‌پردازی

۳- ایجاد و توسعه دانشکده‌ها، پردیسها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های وابسته، مراکز رشد، شعب، مراکز دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها و سایر واحد‌های آموزشی و پژوهشی و مدارس غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه در داخل و خارج کشور در چارچوب ضوابط و مقررات

۴- توسعه و به‌روز‌رسانی انتشارات، راه‌اندازی فصلنامه‌ها، مجلات، کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و ایجاد شبکه‌های آموزشی و پژوهشی و خدمات اطلاع‌رسانی در علوم انسانی و معارف اسلامی و سایر حوزه‌های دانشی به صورت فیزیکی و الکترونیکی

۵- برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و انجام فعالیت‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی با همکاری و مشارکت مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی، نهاد‌ها و مؤسسات داخل و خارج از کشور

ماده۴ - ارکان دانشگاه

هیأت مؤسس

هیأت امنا

رئیس دانشگاه

هیأت رئیسه

شورای دانشگاه

ماده ۵- هیأت مؤسس

هیأت مؤسس؛ متشکل از عالمان حوزوی، چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر دارای روحیه انقلابی و معتقد به مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و تفکرات امامین انقلاب اسلامی با ترکیب اعضای ذیل است:
۱- آیت الله محسن محمدی عراقی (اراکی)
۲- آیت الله محمدحسن اختری
۳- حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی‌آزار
۴- حجت الاسلام و المسلمین محمد سعید نعمانی
۵- سیدکاظم عسکری مجد
۶- محمدعلی آذرشب

تبصره ۱- سمت عضویت در هیأت مؤسس؛ قائم به شخص بوده و قابل واگذاری به غیر نیست. چنانچه تعداد اعضای هیأت مؤسس به هر دلیلی از جمله فوت، استعفا، یا از دست دادن شرایط عضویت، به تشخیص اکثریت اعضای هیأت مؤسس از حدنصاب مقرر در مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمتر شود، فرد یا افراد واجد شرایط با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب و جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شوند.

تبصره ۲- رئیس هیأت موسس با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب می‌شود.

تبصره ۳- دبیر هیأت مؤسس از بین اعضا یا خارج از اعضا با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس تعیین می‌شود.

ماده ۶- وظایف و اختیارات هیأت مؤسس

۱- کمک به تأمین امکانات لازم اعم از فضای کالبدی، تجهیزات، اعضای هیأت علمی، منابع مالی و سرمایه‌ای و سایر منابع مورد نیاز
۲- تعیین آن عده از اعضای هیأت امنا که باید توسط هیأت مؤسس انتخاب و معرفی شوند. این افراد با رأی اکثریت اعضای هیأت موسس انتخاب و تعیین می‌گردند.
۳- ثبت اساسنامه دانشگاه نزد مرجع قانونی ذی‌ربط پس از ابلاغ اساسنامه
۴- بررسی پیشنهاد هرگونه تغییر در مواد اساسنامه دانشگاه
۵- پیشنهاد انحلال دانشگاه با رعایت ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۶- نظارت بر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در راستای تحقق وظایف و اختیارات مندرج در اساسنامه

ماده ۷- ترکیب هیأت امنا

هیأت امنا متشکل از افراد حقیقی و حقوقی به شرح ذیل است:
۱- دو نفر روحانی موجه (از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه)
۲- نماینده شورای عالی حوزه‌های علمیه
۳- رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
۴- نماینده تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۵- استاندار قم
۶- سه نفر از اعضای هیأت مؤسس
۷- رئیس دانشگاه به عنوان دبیر هیأت امناء
۸- سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در مرتبه استادیار به بالا و یا صاحب‌نظران با پنج سال سابقه کار مدیریتی مرتبط (ترجیحاً یک نفر از شخصیت‌های بین المللی)

تبصره ۱- اعضای مذکور در بند‌های ۱ و ۶ و ۸ با رأی اکثریت اعضای هیأت مؤسس انتخاب و با حکم رئیس هیأت مؤسس برای مدت چهارسال منصوب می‌شوند و معرفی و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره ۲- رئیس هیأت امناء با رأی اکثریت اعضای هیأت امنا انتخاب می‌شود و مسئولیت ابلاغ مصوبات و نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و سایر وظایف محوله را برعهده دارد.

ماده ۸- هیأت امنا حداقل سالانه در دو نوبت و به دعوت رئیس هیأت امنا تشکیل جلسه می‌دهد.

تبصره - درصورت لزوم؛ به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (یا نماینده وی) یا رئیس دانشگاه یا سه تن از اعضای هیأت امناء پس از تأیید رئیس هیأت امنا، جلسه فوق‌العاده تشکیل میشود.

ماده ۹- جلسات هیأت امنا با حضور اکثریت (بیش از نصف کل اعضا) هیأت امنا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه و امضای آنها؛ معتبر و لازم الاجرا است.

تبصره- سمت عضویت در هیأت امنای قائم به شخص بوده و قابل واگذاری به غیر نیست و جلسات آن به صورت حضوری و مجازی تشکیل می‌شود.

ماده ۱۰- وظایف و اختیارات هیأت امنا

۱- تصویب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه داخلی هیأت امنا بر اساس ضوابط و مقررات
۲- تصویب کلیه آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی دانشگاه، شعب، دانشکده‌ها و واحد‌های تابعه در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌های لازم الاتباع
۳- انتخاب رئیس دانشگاه و اعلام آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تأیید
۴- تصویب نمودار سازمانی و ساختار تشکیلاتی دانشگاه، شعب، دانشکده‌ها و واحد‌های تابعه
۵- بررسی و تصویب بودجه جاری، عمرانی و تحقیقاتی سالانه دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
۶- تصویب طرح‌های ایجاد، توسعه و انحلال واحد‌های دانشگاه در داخل یا خارج کشور در چارچوب ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
۷- بررسی و ارزیابی عملکرد سالیانه رئیس دانشگاه و ارائه گزارش آن به هیأت مؤسس
۸- تعیین خزانه‌دار و حسابرس رسمی دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حساب‌های دانشگاه نزد بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه و حق برداشت از آن حساب‌ها را دارند
۹- تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به هیأت مؤسس
۱۰- اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم برای جلب و جذب کمک‌های مالی و سرمایه‌ای و امکانات از اشخاص حقیقی، حقوقی و دولت جمهوری اسلامی ایران
۱۱- تصویب آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی در چارچوب ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
۱۲-تعیین میزان آموزانه، پژوهانه، نویسانه، ترجمانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات ذی‌ربط
۱۳-تصویب توسعه یا انحلال رشته‌های آموزشی دانشگاه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه
۱۴- تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو که توسط رئیس دانشگاه برای هر سال و دوره تحصیلی پیشنهاد می‌شود و اقدام مقتضی در این خصوص
۱۵- تصویب میزان شهریه دانشجویان و آیین‌نامه چگونگی دریافت آن بر اساس ضوابط مورد عمل در نظام آموزش عالی کشور
۱۶- تصویب اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی
۱۷- تصویب عزل رئیس دانشگاه و اعلام آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۸- پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مواد آن اساسنامه به هیأت مؤسس برای تأیید و ارائه آن جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۹- پیشنهاد انحلال دانشگاه به هیأت مؤسس برای تصویب و پس از تصویب این هیأت؛ ارائه آن جهت اطلاع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد‌های ذی‌ربط و نیز در نهایت به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی
۲۰- بررسی و تأیید برنامه‌های پذیرش دانشجو توسط دانشگاه مبتنی بر بودجه، درآمد و امکانات دانشگاه، در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه‌های توسعه کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، با رعایت ضوابط قانونی و مقررات نظام آموزش عالی کشور
۲۱- پیشنهاد و تصویب برنامه‌های پیشنهادی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی کوتاه مدت و پودمانی
۲۲- بررسی گزارش تحلیلی و کارشناسی ارائه شده توسط واحد‌های ذی‌ربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکار‌های سازنده و علمی برای رفع آنها
۲۳- بررسی سالانه امکانات علمی و پژوهشی از جمله نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات دانشگاه و تعیین کمبود‌ها و طبقه‌بندی نیاز‌ها و اقدام برای تأمین آنها
۲۴- ارجاع برخی از موضوعات دانشگاه برای بررسی و اظهارنظر به یکی از کارگروه‌های شورا‌های تخصصی دانشگاه حسب مورد
۲۵- پیشنهاد و معرفی منابع مالی پایدار و عواید اعانات و موقوفات و سایر برای پشتیبانی و توسعه زیرساخت‌ها در دانشگاه به هیأت مؤسس
۲۶- موافقت با راه‌اندازی مدارس غیردولتی، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها، مراکز دانش‌بنیان و سایر مؤسسات وابسته به اشراف دانشگاه به منظور تربیت نیروی انسانی متدین، دانا و توانا و تولید علم و گسترش دانش وفق ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور
۲۷- سایر وظایف و مسئولیت‌های محوله از سوی هیأت مؤسس

تبصره ۱- هیأت امنا در انجام وظایف خود؛ در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی نظام آموزش عالی کشور و به وی‍ژه مقررات ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ عمل خواهد کرد.

تبصره ۲- هیأت امنا حق واگذاری هیچ یک از اختیارات خود به فرد یا گروه خارج یا داخل این هیأت را ندارد.

تبصره ۳- دریافت کمک از اشخاص حقیقی و حقوقی غیرایرانی با تصویب هیأت امنا و با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط بلامانع است.

ماده ۱۱- رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه به‌عنوان نماینده قانونی دانشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی، از میان اعضای هیأت علمی واجد شرایط یا مدرسین سطوح عالی حوزه که به تأیید شورای عالی حوزه علمیه رسیده‌اند، به پیشنهاد رئیس هیأت امنا، تأیید هیأت امناء، هماهنگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای تأیید به شورای عالی (یا کمیته منتخب تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاهها) معرفی و پس از تصویب با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت چهار سال منصوب می‌شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد و متوالی وی، بلامانع است.

تبصره ۱- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امنا صورت می‌پذیرد.

تبصره ۲- در صورت درگذشت، بیماری مزمن و صعب‌العلاج، استعفا، عزل و هر نوع علت دیگری که مانع ادامه فعالیت رئیس دانشگاه شود، رئیس هیأت امنا می‌تواند حداکثر تا مدت ۶ ماه، برای دانشگاه، سرپرست تعیین کند؛ و در این دوره، رئیس جدید را در هیأت امنای دانشگاه، انتخاب و برای تصویب نهایی مطابق فرایند ماده ۱۱ معرفی کند.

ماده ۱۲- وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه

۱- اداره کلیه امور دانشگاه در چارچوب اهداف، شرح وظایف مندرج در اساسنامه با تأکید بر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی
۲- اجرای کلیه مصوبات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه ها، ضوابط و مقررات و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نظام آموزش عالی کشور و مصوبات مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳- پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال و دوره تحصیلی به هیأت امنا
۴- تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه تفصیلی سالیانه دانشگاه با رعایت مفاد آیین‌نامه مالی و معاملاتی و ارائه به هیأت‌امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه تخصیصی به دانشگاه مبتنی بر بودجه تفصیلی و نظارت و هماهنگی در خصوص هزینه دانشکده‌ها، شعب و واحد‌های تابعه
۵- نظارت بر حسن اجرای امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری، مالی و معاملاتی، توسعه‌ای و استخدامی دانشگاه بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه
۶- پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی، آموزشی، پژوهشی، مالی و معاملاتی و اجرایی برای تصویب در هیأت رئیسه یا شورای دانشگاه
۷- استخدام، انتصاب و عزل مدیران و کارکنان آموزشی، اجرایی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اعضای حقیقی شورای دانشگاه و رؤسای شعب، دانشکده‌ها، مؤسسات و واحد‌های وابسته، با رعایت مفاد آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و با رعایت ضوابط، مقررات، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مصوب مراجع ذیصلاح
۸- امضای همه اسناد و اوراق بهادار وتعهدآور دانشگاه و مسئولیت در قبال کلیه امور دانشگاه و حسن اجرای تمام مصوبات هیأت امنا در حدود مقررات مصوب و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغ آن به واحد‌های ذی‌ربط حسب مورد
۹- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به نام و حساب دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
۱۰- پیشنهاد آیین‌نامه مالی ومعاملاتی، اداری و استخدامی و تشکیلاتی نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و نظام آموزش عالی و پیشنهاد شیوه‌های اجرایی آنها به هیأت امنا برای تصویب
۱۱- ارسال گزارش عملکرد سالیانه دانشگاه شامل: فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی و...) دانشگاه به همراه ترازنامه مالی دانشگاه به هیأت امنا و سایر مراکز ذی‌ربط
۱۲- تعیین خط مشی اجرایی دانشگاه بر اساس برنامه‌های راهبردی مصوب هیأت امناء، برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و اداری و مالی دانشگاه در چارچوب برنامه‌‎های راهبردی تعیین شده
۱۳- نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، اداری، مالی، عمرانی و خدماتی، استخدامی، انتصاب، مأموریت، اخراج و ترفیع و ارتقاء اعضای هیأت علمی و امور اداری و مالی، استخدام، جذب، مأموریت، ارتقای و اخراج کارکنان و کلیه ارتباطات داخلی و بین‌المللی و هماهنگی واحد‌های مختلف و پاسخگویی به مراجع ذی‌صلاح و پیگیری شکایات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مراجع ذی‌صلاح حسب قوانین ذی‌ربط
۱۴- ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام شعب، دانشکده‌ها، مؤسسات و واحد‌ها با هماهنگی شورای دانشگاه به هیأت امنا
۱۵- ارائه پیشنهاد همکاری‌های علمی با سایر مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به شورای دانشگاه برابر ضوابط و مقررات ذی‌ربط
۱۶- استیفای منافع و حقوق دانشگاه در مراجع قانونی اعم از قضایی، اجرایی، اداری و... به عنوان نماینده قانونی دانشگاه
۱۷- نظارت بر امور انضباطی دانشگاه (هیأت علمی، دانشجویان، کارمندان و...) در چارچوب ضوابط و مقررات
۱۸- تشکیل شورای مشورتی متشکل از پنج تن از اساتید مؤسسات شاخص و برجسته در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ترجیحاً با مرتبه علمی حداقل استادیار و استفاده از مشاوره و هم‌اندیشی افراد ذی‌صلاح برای پیشبرد وظایف مدیریتی
۱۹- پیشنهاد و معرفی منابع مالی پایدار به هیأت امنا
۲۰- پیگیری و اقدامات لازم برای تامین منابع مالی و سرمایه‌ای دانشگاه از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی و صیانت از کلیه اموال و دارایی‌های دانشگاه و انجام سایر وظایف محوله از سوی هیأت امنا و هیأت مؤسس

تبصره ۱- در شرایط خاص و اضطراری، با تصویب هیأت امنا، رئیس دانشگاه می‌تواند وظایف محوله را در قالب دورکاری انجام دهد.

تبصره ۲- رئیس دانشگاه می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به یکی از معاونان خود واگذار کند.

ماده ۱۳- شورای دانشگاه

ترکیب اعضای شورای دانشگاه و شورا‌های تخصصی (آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی، مالی و اداری، بین‌الملل) و وظایف و اختیارات آنها طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن است.

ماده ۱۴- نحوه جذب داوطلبان عضویت در هیأت علمی دانشگاه و تعیین صلاحیت علمی و عمومی آنها تابع ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی، مصوبات هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه‌های مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ماده ۱۵- فعالیت آموزشی دانشگاه از نظر دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان‌پذیر است.

ماده ۱۶- پذیرش دانشجو بر اساس نظام مقاطع و شیوه آموزش در دانشگاه با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهاد‌های ذی‌ربط و با آزمون عمومی یا اختصاصی صورت می‌پذیرد.

ماده ۱۷- دانشگاه؛ تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط به مؤسسات آموزش عالی غیردولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و سایر مقررات نظام آموزش عالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تبصره- دانشگاه با رعایت حکم این ماده میتواند ضوابط و شرایط اختصاصی خود را پس از تصویب هیأت امنای دانشگاه به اجرا بگذارد.

ماده ۱۸- برنامه‌های آموزشی و آیین‌نامه‌های مربوط به امور آموزشی، امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامه‌ای که به دانش‌آموختگان دانشگاه اعطاء می‌شود، طبق ضوابط و مقررات نظام آموزش عالی کشور است.

ماده ۱۹- سال مالی دانشگاه عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و تا پایان اسفند همان سال ادامه می‌یابد.

ماده ۲۰- شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهاد‌های ذی‌ربط بر کلیه فعالیت‌های دانشگاه در چارچوب مقررات به لحاظ امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و... نظارت می‌کنند.

ماده ۲۱- ضوابط و شاخص‌ها، فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی دانشگاه مطابق ضوابط نظام آموزش عالی کشور است.

ماده ۲۲- منابع مالی دانشگاه عبارت است از:

۱- سرمایه دانشگاه
۲- شهریه‌های دریافتی از دانشجویان
۳- منابع عمومی دولتی و نهاد‌ها (در قالب کمک)
۴- درآمد‌های حاصل از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و سایر فعالیت‌ها با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۵- وجوهات شرعی، موقوفات، هدایا و کمک‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی، خیرین و سایر عوائد و درآمد‌های ملی و بین‌المللی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۶- سایر منابع مالی
تبصره- همه امکانات و دارایی‌های موجود دانشکده اصول‌الدین، جزء اموال دانشگاه محسوب می‌شوند.

ماده ۲۳- انحلال دانشگاه

دانشگاه در موارد زیر؛ پس از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:
۱- تصویب اکثریت اعضاء هیأت مؤسس
۲- تخلف دانشگاه از مفاد اساسنامه، مصوبات و ضوابط نظام آموزش عالی کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳- با تصویب هیأت امنا و ارائه درخواست انحلال از سوی هیأت مؤسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده ۲۴- با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر موافقت با انحلال دانشگاه، دانشگاه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- تمام تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی آنها به نحو مطلوب طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
۲- تمام امتیازات، اموال منقول و غیرمنقول و منابع درآمدی مربوط به فعالیت‌های آموزشی، دانشجویی و پژوهشی را در اختیار ولی فقیه قرار دهد.
۳- تمام تعهدات خود در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی را با رعایت ضوابط و توافقات لازم و اولویت استفاده از ظرفیت حقیقی و حقوقی دانشگاه انجام دهد.

ماده ۲۵- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده فوق و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورای گسترش آموزش عالی، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

۱- هیأت تصفیه‌ای مرکب از اعضاء ذیل تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه دانشگاه را برعهده خواهد داشت:
الف- رئیس هیأت مؤسس یا نماینده حقوقی ایشان
ب - رئیس هیأت امنا یا نماینده حقوقی ایشان
ج - رئیس وقت دانشگاه یا نماینده حقوقی ایشان
د - نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۲- مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهاد‌های ذی‌ربط به مرجع قانونی ذی‌ربط اعلام می‌شود تا انحلال دانشگاه طبق مقررات مربوط؛ ثبت و اعلام شود.
تبصره ۱- انحلال دانشگاه تا زمانی که در مرجع قانونی ذی‌ربط به ثبت نرسیده و اعلام نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بی‌اثر است.
تبصره ۲- هیأت تصفیه موظف است پس از انجام امور موضوع این ماده، صورت جلسه‌ای که به امضای کلیه اعضای هیأت می‌رسد را در چهار نسخه تنظیم و به هیأت مؤسس، هیأت امنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهاد‌های ذی‌ربط یک نسخه تسلیم کند.

ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات قانونی کشور و مصوبات ذی‌ربط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات نظام آموزش عالی کشور و سایر مراجع قانونی است.

ماده ۲۷- نشانی محل استقرار سازمان مرکزی دانشگاه؛ شهر قم است.

ماده ۲۸- هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه مطابق راهکار‌های ذیل انجام می‌شود:

۱- بنا به پیشنهاد هیأت مؤسس و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده ۲۹- این اساسنامه که در ۲۹ ماده و ۱۸ تبصره در جلسه ۹۱۷ تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ جایگزین اساسنامه دانشکده غیر دولتی و غیر انتفاعی اصول‌الدین مصوب جلسه ۳۶۷ تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ و اصلاحات بعدی آن می‌شود و از تاریخ ابلاغ، معتبر و لازم‌الاجرا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار