
باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریسا بهرامی- اقبال خانی، در حاشیه بازدید از مرکز جامع سنجش ناحیه ۱ سنندج ۲، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را متولی و مجری اجرای برنامه سنجش دانست و افزود: از آغاز اجرای برنامه سنجش تا ۳۱ خردادماه جاری ۲۱ پایگاه در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بههنگام رشدی- تربیتی در شهرستانها و مناطق تابعه استان برای اجرای برنامه سنجش اختصاص یافت.
وی با اشاره به آغاز فعالیت پایگاههای غیر موظف جامع سنجش در شهرستانهای بانه و سنندج اظهار داشت: بزودی فعالیت پایگاههای غیر موظف در سایر مناطق و شهرستانها آغاز میشود.
سرپرست آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: اولیاء نوآموزان ۴ تا ۶ سال که تا کنون نسبت به ثبت نام و نوبت گیری اقدام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://sirat۲.csdeo.ir نسبت به ثبت نام نوآموزان در پایگاههای سنجش محل زندگی خود با در نظر گرفتن اینکه این بازه زمانی محدود است اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه در رویکرد جدید، سنجش در طول سال تحصیلی و در پایگاههای جامع سنجش انجام میشود خاطر نشان کرد: تعرفه عادی سنجش ۶۰۰ هزار ریال و پرداخت از طریق درگاه الکترونیکی است.
خانی اضافه کرد: پیش بینی میشود امسال حدود ۲۵ هزار نوآموز با مراجعه به این مراکز جامع از لحاظ آمادگی تحصیلی، بینایی، شنوایی، جسمی و هوش ارزیابی شوند.
دبیر اجرایی ستاد سنجش استان افزود: استفاده از مراکز جامع سنجش به عنوان پایگاه سنجش، بهره گیری از نیروهای توانمند این مراکز، تغییر نوع و درجه پایگاهها واجرای برنامه سنجش در طول سال تحصیلی چهار ویژگی سنجش با رویکرد جدید میباشد.
خانی هدف برنامه سنجش را شناسایی به موقع مشکلات نوآموزان وتهیه بانک اطلاعات جامعی از نارساییها ونقاط ممتاز در ابعاد مختلف جسمانی، ذهنی، عاطفی واجتماعی کلیه کودکان ورود به مدرسه به منظور مداخلات به هنگام آموزشی وتوان بخشی جهت انجام برنامه ریزی آموزشی ودرسی مناسب وجایدهی درست آنان برشمرد.
وی ادامه داد: این اطلاعات وخصوصیات با هدف برنامه ریزی آموزشی ودرسی مناسب متناسب با توان مندی ونیازهای نوآموزان، جایدهی مناسب، جلوگیری از هدر رفت سرمایههای مادی ومعنوی کشور، ارتقای وضعیت وحرکت در راستای استانداردهای آموزشی بین المللی، بهره برداریهای مدیریتی ومداخلات بهنگام آموزشی وتوانبخشی در اختیار متولیان آموزش وپرورش قرار میگیرد.
سرپرست آموزش وپرورش استثنایی تأکید کرد: یکی از گلوگاههای بسیار بنیادین در کیفیت بخشی نظام آموزشی، اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی وآمادگی تحصیلی نوآموزان است.