
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - محمدصادق باطنی، رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما با اعلام این خبر که انیمیشن «کشتیگیران» انشاءالله از تیر ماه از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد، گفت: یکی از حوزههایی که ما بر روی آن متمرکز کردیم، حوزه بازارپردازی فرهنگی است. یعنی صرفاً یک محصول را به آنتن محدود نکنیم و وقتی انیمیشن طرفدار پیدا کرد، وقتش رسیده که آن را وارد حوزه بازارپردازی کنیم و محصولات جانبیاش وارد زندگی کودکان شود. ما به دنبال آن هستیم تا انیمیشن «کشتیگیران» از ساخت فیلم سینمایی و بازی رایانهای گرفتهای تا بازی رومیزی و تیشرت ورزشی و انواع و اقسام نوشتافزار و محصولات جانبیاش وارد بازار بشود.
باطنی با اعلام این خبر که قطعاً برای پخش بینالمللی آن برنامه داریم، تا بتوانیم انیمیشن «کشتیگیران» را وارد کشورهای دیگر بکنیم، افزود: از آنجایی که حوزه کشتی با آب و خاک ایران پیوند خورده و در تمام دنیا خیلیها ایران را با کشتی میشناسند، طبیعتاً انتظار اینکه یک انیمیشن باکیفیت ایرانی با محوریت کشتی در کشورها پخش بشود، وجود دارد. از طرفی، این انیمیشن به گونهای ساخته شده که در کشورهای مختلف مورد استقبال قرار بگیرد.
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما در پاسخ به این سوال که پخش بینالمللی انیمیشن «کشتیگیران» برای کدام کشورها درنظر گرفته شده؟ افزود: در کل، کشورهای آسیایی به کشتی علاقه دارند؛ از کشور ژاپن گرفته تا هند، روسیه، ترکیه و... فرهنگ کشورشان با ورزش کشتی پیوند خورده است. طبیعتاً این انیمیشن میتواند در آن کشورها به خوبی دیده بشود. اینکه مذاکرات برای پخش به کجا برسد، بعداً اطلاعرسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که «کشتیگیران» اولین انیمیشن در جهان در حوزه ورزش کشتی خواهد بود؟ توضیح داد:، چون ورزش کشتی متعلق به ماست و ما جزو کشورهایی هستیم که در دنیا در حوزه انیمیشن حرف برای گفتن داریم. تعداد زیادی کشور در دنیا وجود ندارد که در هر فصل یک یا دو انیمیشن برای اکران داشته باشد. ما سال گذشته بیش از دو میلیون دلار فروش انیمیشن در داخل کشور داشتیم. یا سال گذشته جایزه اسکار انیمیشن کوتاه به ایران رسید. امروز انیمیشن ایرانی در دنیا میدرخشد. خیلی از کشورها هستند که صاحب کشتیاند، اما صاحب انیمیشن نیستند. ایران هم صاحب کشتی است، هم صاحب انیمیشن. اینطور شد که ما توانستیم اولین انیمیشن کشتی را شاید در جهان بسازیم.
باطنی درباره تاثیر ظرفیتهای فرهنگی کشور برای معرفی ایران باتوجه به نگاه جهانیان به کشورمان بعد از جنگ ۱۲ روزه توضیح داد: امروز توجه دنیا به ایران و ایرانی و محصولات فرهنگی ایرانی جلب است. من در دو ماه گذشته یا به بیش از ۱۵ کشور مختلف سفر کردم، یا آنها به ایران آمدند و محصولات ما را دیدند و با این ظرفیت مواجه شدند. از نگاه تمام آنان ظرفیتهای فرهنگی ما عجیب و بیبدیل است. در همین ایامی که جنگ بود، خیلی از این کشورها پیام میدادند و احوال ما را میپرسیدند و نگران ما بودند. آنها به ما میگفتند که ما طرفدار شما هستیم و ضد اسرائیلایم. قطعاً یکی از مهمترین زبانهای مشترک ما با دنیا، زبان کودک و انیمیشن است. در هر جای دنیا رفتیم و آثار انیمیشنمان را به تصویر کشیدیم، همه انگشت به دهان ماندند. ما بنا داریم که با قدرت از این ظرفیت استفاده بکنیم.
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما درباره تمرکز این مرکز گفت: مرکز کودک و نوجوان سیما شامل سه بخش اصلی از جمله شبکه کودک، شبکه امید و مرکز پویانمایی صباست. ما در حوزههای مختلف ورود کردیم؛ از تولیدات نمایشی و انیمیشن گرفته تا بازارپردازی محصولات فرهنگی، تولید آثار سینمایی، حضور در عرصه تئاتر کودک و نیز ساخت بازیهای رایانهای.