معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی در سیستان و بلوچستان ۹۲.۶۷ درصد بوده در حالیکه میانگین کشوری به ترتیب ۹۸.۱۱ و ۹۷.۹۰ درصد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان  _ رضوان حکیم‌زاده  در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت یاد شهدای اخیر و عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت افتخارآمیز دانشمندان کشور؛ آمار‌های مربوط به شاخص‌های کلیدی آموزش ابتدایی در این استان را تشریح کرد و گفت: نرخ جذب خالص ۶ ساله در این استان ۹۶.۵ درصد و نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی ۹۲.۶۷ درصد است، در حالی که میانگین کشوری به‌ترتیب ۹۸.۱۱ و ۹۷.۹۰ درصد گزارش شده؛ همچنین نرخ ارتقاء پایه در استان ۸۷.۳۵ درصد بوده که در مقایسه با میانگین ۹۶.۶۱ درصدی کشور نیازمند توجه ویژه است.

وی با بیان اینکه تمرکز صرف بر گزارش فعالیت‌ها، نمی‌تواند بازتاب‌دهنده وضعیت واقعی آموزش باشد، ادامه داد: شاخص‌هایی مانند نرخ تکرار پایه، ارتقای تحصیلی و ترک‌تحصیل، باید مبنای ارزیابی اثربخشی اقدامات قرار گیرند. برای دستیابی به نتایج مؤثر، جریان آموزشی هر دانش‌آموز باید به‌صورت علمی رصد و تحلیل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح‌های حمایتی در سیستان و بلوچستان از جمله «طرح حامی» و «آموزش مستمر یادگیرندگان» خبر داد و گفت: دانش‌آموزانی که در ارزشیابی نوبت اول نیاز به تلاش بیش‌تر داشتند، شناسایی شدند و با برگزاری کلاس‌های جبرانی هدفمند، زمینه رفع مشکلات یادگیری آنان فراهم شده است.

وی افزود: از میان ۸۵ هزار دانش‌آموز ۶ ساله سیستان و بلوچستان، تاکنون ۶۲ هزار نفر ثبت‌نام شدند و با وجود فاصله با میانگین کشور، روند ثبت‌نام امسال نسبت به سال گذشته چهار درصد بهبود یافته که این پیشرفت، نشانه‌ای مثبت از اثرگذاری سیاست‌های اجراشده و همکاری نهاد‌های مسوول است.

حکیم زاده با بیان اینکه اصلاح عملکرد آموزشی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت است، از فرمانداران و مدیران شهرستان‌ها خواست با بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادها، روند کیفی‌سازی آموزش را با دقت بیش‌تری دنبال کنند.

وی با اشاره به ۲ محور اصلی سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش یعنی «محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی» و «تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری»، بیان کرد: اجرای این برنامه‌ها به‌صورت مستند در جشنواره اصلاح روش‌های تدریس و سامانه اجتماعات یادگیری در حال پیگیری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش؛ مدرسه‌سازی را فرصتی انسانی و ملی خواند و افزود: هر بار که مدرسه‌ای ساخته می‌شود، مسیر موفقیت یک نسل هموار می‌شود و جامعه از ظرفیت بالقوه یک کودک بهره‌مند می‌شود.

به گفته وی، نابرابری آموزشی نه‌تنها بر فرد، بلکه بر کل جامعه و حتی آینده کشور اثرگذار است.

حکیم زاده با اشاره به پژوهش‌های معتبر داخلی و جهانی در حوزه سلامت و توسعه اجتماعی، افزود: ارتقای سواد به‌ویژه در میان مادران، یکی از مؤثرترین عوامل در بهبود شاخص‌های سلامت و کارآمدی نظام بهداشت عمومی است و آموزش دختران در این مسیر نقش کلیدی دارد.

نوسازی و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.