
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زینب خوش اندیش - با گذشت بیش از هشت ماه از یک از تصویب طرح الحاق چند منطقه حاشیهنشین به محدوده شهری یاسوج، گزارشها حاکی از آن است که مدیریت شهری تحت فشار حجم بالای نیازهای جدید شهری میباشد، عدم تطبیق طرحها، نبود حمایت اعتباری و افزایش دو برابری جمعیت، چالشهای جدی و اساسی در اجرای پروژههای عمرانی و خدمات شهری میباشد.
افزایش جمعیت، توسعه کالبدی، مطالبات زیرساختی، و در مقابل، نبود منابع کافی و تأخیر در هماهنگیهای قانونی، شرایطی را رقم زده که صدای شهرداری را نیز درآورده است. در این میان، شهروندان مناطق تازهالحاقشده از تبعیض در خدماتدهی گلایه دارند.
در همین راستا، کیوان آشنا، شهردار یاسوج، در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان جزئیات دقیقی از وضعیت عمرانی، حملونقل، زیرساختی و مشکلات قانونی شهرداری، نسبت به پیامدهای ناهماهنگیهای بین نهادی هشدار داد.
آشنا با اشاره به افزایش ناگهانی جمعیت شهر گفت: پیش از الحاق، جمعیت یاسوج حدود ۱۴۵ هزار نفر بود، اما اکنون به بیش از ۳۳۰ هزار نفر رسیدهایم.
وی اضافه کرد: حدود ۲ هزار هکتار به وسعت شهر اضافه شده است. با این حال، هیچ افزایشی در اعتبارات شهرداری نداشتیم.
وی ادامه داد: در پروژههایی مثل بازگشایی خیابان جمهوری قریب به سه ماه است منتظر تأیید مصوبه شورای شهر یاسوج در کمیته تطبیق فرمانداری هستیم و از طرفی تحت فشار مالکینی هستیم که با شهرداری یاسوج توافق نموده اند و این باعث بی اعتمادی مالکین و نارضایتی عمومی شده است.
شهردار یاسوج با اشاره به برخی پروژههای اجرایی گفت: ۴۵ متری حضرت آیتالله ملک حسینی، پل چهارم به طول ۲۶۰۰ متر، جدولگذاری، لکهگیری معابر، تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی واتوبوسرانی، خرید آمبولانس، و توسعه زیرساختهااز جمله اقدامات ما در یکسال گذشته بوده است.
وی افزود: بلوار کشاورز تا کمربندی اصفهان کلنگزنی شده است و همچنین معبری به عرض ۱۵ متر احداث نموده ایم در صورت توافق با شرکت نفت افزایش عرض تا ۳۰ متر را در این معبر داریم که منجر به کاهش و جابجایی وتوزیع ترافیک بلوار ارم را درپی خواهد داشت ولی همه اینها در گرو حمایت واقعی دستگاههای مسئول است. تنها هستیم و فشارها بسیار زیاد است.
حسین باقری، ساکن منطقه اکبرآباد، در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: ما بعد از الحاق به شهر، انتظار داشتیم مثل مرکز شهر خدمات بگیریم. اما هنوز نه کوچهها آسفالت شده، نه زبالهها منظم جمع میشه. وقتی تاریکی شب، بوی زباله و خیابون گلآلود رو هر روز میبینیم، وعدهها بیمعنا میشوند.
زهرا امینی از ساکنان مادوان، که اکنون جزو محدوده شهری محسوب میشود، نیز گفت: بچههای ما باید از خیابون بیپیادهرو عبور کنن تا به مدرسه برسن. بارون که میاد، کانالها پر میشه و آب جمع میشه جلوی خونههامون. ما هم شهروند این شهر هستیم. این تبعیض، ناامیدکنندهست.
گرچه شهرداری یاسوج در ماههای اخیر پروژههای متعددی را آغاز کرده و اراده برای توسعه در گفتار مدیران شهری مشهود است، اما تا زمانی که مشکلات ساختاری چون عدم تطبیق طرحها، بیاعتباری و فقدان مشارکت نهادهای دیگر حل نشود، عملاً هیچ تحولی برای مردم مناطق الحاقی ملموس نخواهد شد.
شهرداری یاسوج امروز نیازمند حمایت حقوقی، مالی و اجتماعی است تا بتواند وعدههای توسعهای را از روی کاغذ به خیابانهای پرگلایه شهر بیاورد.