
باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضوان پاک منش - پروژه راهن خرم آباد- دورود بهعنوان بخشی از برنامه کلان دولت برای توسعه شبکه ریلی کشور، نقشی اساسی در ارتقای شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی منطقه ایفا میکند.
اهمیت استراتژیک پروژه
استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرارگیری در مسیر کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، از پتانسیل بالایی برای تبدیلشدن به گرهی مهم در شبکه حملونقل ملی برخوردار است.
خط ریلی دورود – خرمآباد از لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی سراسری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
شهرستان دورود هماکنون از طریق شبکه ریلی به شهرهای مهم کشور مانند تهران، اهواز، و مشهد متصل است. اما شهر خرمآباد که مرکز استان است تاکنون فاقد اتصال ریلی بوده است.
این عدم اتصال باعث شده است که بار حملونقل مسافر و کالا به این شهر، عمدتاً بر دوش جادهها باشد و از مزایای حملونقل ریلی بیبهره بماند.
پیشرفت ۵۶ درصدی بخش زیرسازی پروژه راه آهن خرم آباد-دورود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در بازدید از راه آهن دورود-خرم آباد از پیشرفت ۶۵ درصدی بخش زیرسازی این پروژه خبر داد.
مهندس «مهدی مجیدی» اظهارکرد: راه آهن دورود-خرم آباد از شهرستان دورود آغار و نقطه پایانی آن شهرستان خرم آباد است و این پروژه بخشی از راه آهن کریدور شمال به جنوب کشور میباشد که در حمل مسافر و کالا از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی ادامه داد: این خط به طول ۱۱۴ کیلومتر در حال اجرا با تکمیل این طرح مرکز استان لرستان به شبکه ریلی کشور و خطوط راه آهن استانهای خوزستان و همدان متصل میشود.
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: همچنین این پروژه یکی از حجیمترین پروژههای راه آهن کشور محسوب میشود.
مجیدی افزود: راه آهن دورود-خرم آباد دارای هفت ایستگاه که شامل دو ایستگاه تشکیلاتی و سایر ایستگاهها درجه دو و سه هستند که با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی و به سرعت در حال اجرا میباشد.
وی با بیان اینکه این پروژه دارای ۱۷ دستگاه تونل به طول ۳۳۰۰۰متر میباشد، افزود:این امر نشان دهنده سختی اجرای پروژه است و تعداد پلهای کوچک بین ۱ تا ۸ متر ۲۴۴ دستگاه میباشد.
وی ادامه داد:تعداد پلهای خاص این پروژه ۲۰ دستگاه با طول کلی ۲۸۳۰ متر میباشند و عملیات بتن ریزی آن نیز ۳۸۲۰۰۰متر مکعب است.
معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به حجم عملیات خاکی پروژه، اظهارکرد: عملیات خاکی پروژه شامل ۱۲/۴۱میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۹/۸میلیون مترمکعب خاکریزی در حال اجراست.
مجیدی افزود: پیشرفت این پروژه در بخش زیرسازی ۵۶ درصد میباشد.
وی تاکیدکرد:با توجه به وجود احجام قابل توجه تونل و پل در پروژه و قرارگیری پروژه در منطقه کوهستانی، عملیات اجرایی این طرح از حساسیت ویژهای برخوردار است.
راهآهنی که به مقصد نمیرسد؛ بلاتکلیفی پروژه خرمآباد–دورود پس از سالها انتظار
حملونقل ریلی در مقایسه با حملونقل جادهای هزینه کمتری دارد و در نتیجه به کاهش هزینههای تولید و مصرف در منطقه کمک خواهد کرد.
با انتقال بخشی از بار حملونقل به ریل، فشار روی جادههای استان کاهش یافته و امنیت ترافیکی افزایش مییابد.
اتصال ریلی خرمآباد به شبکه ملی میتواند به رونق گردشگری داخلی و خارجی در استان منجر شود.
اجرای پروژه، چه در مرحله ساخت و چه در مرحله بهرهبرداری، باعث ایجاد فرصتهای شغلی مستقیم و غیرمستقیم در منطقه خواهد شد.
حملونقل ریلی بهمراتب دوستدارتر محیطزیست نسبت به حملونقل جادهای است.
ریلهایی به درازای وعدهها؛ چرا راهآهن خرمآباد–دورود به پایان نمیرسد؟
بر اساس اطلاعات موجود، عملیات اجرایی پروژه راهآهن دورود – خرمآباد از سالهای گذشته آغاز شده، اما به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، پیچیدگیهای فنی در مسیر کوهستانی و همچنین برخی چالشهای اجرایی، با کندی پیش رفته است.
این خط ریلی در مسیری کوهستانی و با توپوگرافی سخت قرار دارد که اجرای آن نیازمند ساخت تونلها و پلهای متعدد است.
طبق آخرین اعلام مسئولان، بخشهایی از مسیر در حال زیرسازی است و بخشهایی از آن نیز به پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دست یافتهاند.
با این حال، نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتر از سوی دولت و جذب سرمایهگذار داخلی یا خارجی برای تسریع در روند تکمیل پروژه به شدت احساس میشود.
پروژه راهآهن خرمآباد – دورود یک گام راهبردی در جهت توسعه پایدار و متوازن منطقهای است. اتصال مرکز استان لرستان به شبکه ریلی کشور نهتنها به رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک میکند، بلکه نقش استان را در شبکه حملونقل ملی تقویت مینماید.
با توجه به اهمیت پروژه، لازم است که دولت، مجلس، و مسئولان استانی در کنار بخش خصوصی، برای تأمین منابع و رفع موانع، بهطور جدی و هماهنگ وارد عمل شوند تا این طرح ملی به سرانجام برسد و مردم منطقه از منافع آن بهرهمند شوند.