رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: بلاتکلیفی ۱۰۴ هزار نفر نیروی جذب شده باقی‌مانده از دولت قبل را در همان روز‌های آغازین دولت چهاردهم حل کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - علاءالدین رفیع‌زاده در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آینده مدیران تحول‌گرا از کلاس‌های درس امروز رقم می‌خورد، آموزش‌وپرورش را اولویت نخست نظام اداری معرفی کرد و از مجموعه‌ای از اقدامات بی‌سابقه در این حوزه خبر داد.

وزارت آموزش و پرورش کانون توجه سازمان اداری و استخدامی کشور است

رئیس سازمان اداری و استخدامی با تأکید بر اینکه معلمان خدوم‌ترین و مؤثرترین کارمندان دولت هستند گفت: اگر در آینده، مدیران تحول‌گرا می‌خواهیم باید امروز در آموزش‌وپرورش تربیت شوند؛ آغاز مدیران خوب از همین کلاس‌های درس است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش در یک‌سال گذشته نخستین دستگاهِ کانونِ توجه ما بوده و این شعار نیست؛ باور قلبی ماست که هر قدر این وزارتخانه قدرتمندتر و پویاتر شود، کشور سود می‌برد.

تعیین‌تکلیف معوقات و جذب گسترده نیروی انسانی

رفیع‌زاده با تشریح اقدامات فوری انجام‌شده در ماه‌های ابتدایی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: تعیین‌تکلیف ۱۰۴ هزار نفر باقی‌مانده از دولت قبل را در همان روز‌های آغازین پیگیری و حل کردیم. همچنین برای ۳۲ هزار دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان و ۳ هزار دانشجوی دانشگاه شهید رجایی مجوز استخدام صادر شد.

وی افزود: ۲۹ هزار و ۷۵۰ مجوز جذب اعطا کردیم که آزمون آن به‌تازگی برگزار شد و ۱۳ هزار و ۹۴۰ مجوز معوّق از سال ۱۴۰۲ را هم به سرانجام رساندیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اعلام اینکه شناسه مستخدم افراد باقی‌مانده از طرح مهرآفرین صادر شده است گفت: مشکل ۱۶۴ عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز حل شد.

وی درباره بهره‌گیری از تجربه‌ها افزود: در به‌کارگیری خبرگان بازنشسته نیز تسهیل‌گری کردیم تا نظام آموزشی از سرمایه دانشی آنان بی‌بهره نماند.

بهبود معیشت معلمان و کارکنان مدارس

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره بهبود معیشت فرهنگیان گفت: حق‌التدریس که پیش‌تر ۴۴ هزار تومان به‌ازای هر ساعت بود با مصوبه شورای حقوق و دستمزد به ۱۰۴ هزار تومان رسید.

وی افزود: برای خدمتگزاران، سرایداران و مدرسه‌یاران که قشر کمتر دیده‌شده در آموزش و پرورش هستند افزایش ۴ تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در دریافتی اعمال شد.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر قدمی که دغدغه مالی معلمان و مدیران مدارس را کم کند، تمرکز آنان بر کیفیت آموزش را افزایش می‌دهد و این به نفع کشور است.

اصلاح فرآیند ارزیابی مدیران

رفیع‌زاده با اشاره به اصلاح فرآیند‌های مدیریتی گفت: برای مدیران عملیاتی در آموزش‌وپرورش هزینه‌های ارزیابی‌های بیرونی را متوقف کردیم تا این مدیرانِ میدان‌دیده درگیر تشریفات نشوند؛ ازاین‌پس سوابق اجرایی و دستاورد‌ها ملاک ارزیابی است و تصمیم‌ها در کمیته سرمایه انسانی وزارتخانه تسریع می‌شود.

تدوین سند جامع منابع انسانی آموزش‌وپرورش

رفیع‌زاده سند جامع منابع انسانی آموزش‌وپرورش را محور آینده‌نگری دانست و توضیح داد: ما به داده‌های دقیق جمعیت دانش‌آموزی، روند زاد و ولد، تعداد معلمان شاغل و بازنشستگان دسترسی داریم و می‌توانیم نیاز سال‌های آتی را بر اساس مقطع، رشته و جغرافیا پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: بخش عمده کار این سند در وزارتخانه انجام شده و باید هرچه زودتر نهایی شود تا توزیع هدفمند نیرو، جذب هوشمند و کنترل ناترازی‌ها مبتنی بر شواهد پیش برود.

طبقه‌بندی مشاغل و افزایش فوق‌العاده ویژه معلمان

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره برنامه‌های ساختاری و حقوقی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبقه‌بندی مشاغل در آموزش‌وپرورش که ۱۲ یا ۱۳ سال عملاً مسکوت مانده بود با یک کار تعاملی جدی پیش رفته و امیدواریم تا شهریور در شورای توسعه مدیریت تصویب و ابلاغ شود.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص فوق‌العاده ویژه معلمان نیز گفت: میانگین فعلی فوق‌العاده ویژه‌ای که معلمان دریافت می‌کنند حدود ۲۱ درصد است؛ هدف‌گذاری ما ۳۵ درصد و حتی ۵۰ درصد است؛ البته این نیازمند تأمین بار مالی است و ما با همکاری سازمان برنامه و بودجه به دنبال این اتفاق هستیم.

عدالت در رتبه‌بندی و ضرورت آموزش حرفه‌ای

وی با یادآوری اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت قبل گفت: اصل کار درست بود، هر چند در اجرا کاستی‌هایی رخ داد و به نوعی نارضایتی‌هایی را هم به دنبال داشت. ما نیازمند ارزیابی‌هایی هستیم که عادلانه، دقیق و یکسان‌ساز باشد تا حق هیچ‌کس تضییع نشود.

رفیع‌زاده بر ضرورت به‌روزرسانی مهارت‌های منابع انسانی این وزارتخانه نیز تأکید کرد و گفت: در عصر هوش مصنوعی اگر دانش حرفه‌ای معلمان و مدیران به‌روز نشود فاصله با نیاز‌های مدرسه نوین افزایش می‌یابد. همچنین فناوری‌های نوین آموزشی باید به‌صورت هدفمند وارد کلاس‌ها و روش‌های تدریس بازنگری شود.

کاهش نابرابری آموزشی میان مناطق

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر کاهش نابرابری میان مناطق برخوردار و کم‌برخوردار گفت: این موضوع باید در اولویت وزارتخانه باشد و سازمان اداری و استخدامی کشور برای همکاری در این زمینه در مواردی، چون تنظیم الگو‌های توزیع منابع تا پشتیبانی حقوقی و ساختاری آماده است.

اصلاح ساختار؛ تنها مسیر صرفه‌جویی پایدار

رفیع‌زاده در خصوص تکلیف قانون برنامه هفتم برای اجرای اصلاحات ساختاری تصریح کرد: بازنگری ساختار کلان آموزش‌وپرورش مطالبه همه دولت‌ها بوده، اما تحقق آن شهامت، تخصص و استمرار می‌خواهد؛ اگر در این دولت با این ترکیب مدیریتی انجام نشود، بیم آن می‌رود دیگر محقق نشود.

وی با اشاره به ابلاغ سند اصلاح ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی گفت: محاسبات ما نشان می‌دهد اصلاح ساختاری در آن وزارتخانه دست‌کم ۲۰۰ همت صرفه‌جویی به‌دنبال دارد؛ در شرایط فعلی تنها مسیرِ مدیریت بودجه، صرفه‌جویی ساختاری است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کارمند و مدیری نباید به واسطه اصلاحات ساختاری متضرر شود؛ اصلاحات به نحوی است که حتی دریافتی‌ها هم کاهش نمی‌یابد؛ لذا انتظار داریم که همراهی جدی از سوی بدنه دستگاه‌های اجرایی در راستای این انجام این اصلاحات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حذف موازی‌کاری و واگذاری تصدی‌ها به مردم منابع را آزاد می‌کند تا مثلاً در آموزش‌وپرورش مستقیم به تکنولوژی‌های آموزشی و کیفیت یادگیری برسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خطاب به جامعه فرهنگیان گفت: ما با وزیر آموزش و پرورش جلسات متعددی داشته‌ایم تا مهرماه بدون کمبود معلم آغاز شود. مأموریت مشترک ما روشن است: آرامش معیشتی و ارتقای حرفه‌ای معلمان، عدالت آموزشی در سراسر کشور و چابک‌سازی ساختار؛ اگر ۶۰ درصدِ این برنامه‌ها با نظارت دقیق اجرایی شود، یک گام بزرگ در تحول اداری برداشته‌ایم.

منبع: سازمان اداری و استخدامی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار